Någon ideé?

J

jagborilysvik

Hej!
Har en fråga. En granne till oss har en häst som går ensam för tillfället (hans sällskapshäst gick bort för runt en månad sen). Hästen är en travare född-91 i jättefint skick, som inte har gått mer än kanske 5 travlopp i sitt liv eftersom han inte funkade för trav. Hästen blev då en jättefin ridhäst istället! Detta var dock för runt 8-10 år sen, och han har inte blivit ordentligt hanterad sen dess. Dom som äger honom vägrar att ta bort honom och dom säger att dom ger bort honom gratis till nån som dom vet att han får det bra hos. Så nu funderar jag & min granne på att försöka hantera den, och kanske få ta hand om hästen, om vi nu får nån ordning på honom. '

Men nu är frågan, tror ni att det är någon ideé? Han är verkligen jättefin för sin ålder, hade han inte varit frysmärkt hade ingen tagit honom för en travare. Han är inte ett dugg överviktig, och dessutom är han fastiskt musklad över rygg. Bogen och halsen är dock mindre musklad. Men som sagt, han har jättefint temperament, och vi har bundit upp honom och ryktat honom osv. Inga problem alls! Han kan ju allt egentligen, han behöver bara påminnas. Det enda problemet vi har just nu är att leda honom. Vi har försökt, och det går inomhus, men direkt vi kommer ut i hagen så sliter han sig och springer iväg. Verkar nästan som om han leker med oss lite ;) Till slut får vi i alla fall tag på honom, så vi kan ta av grimskaftet. Har ni något tips på hur vi ska göra för att kunna leda honom? Ska vi försöka vinna förtroendet först eller ska vi börja träna direkt?

Vi vill jättegärna försöka ta hand om honom, och arbeta lite med honom, det är ju synd att han bara ska stå i hagen, ensam ?

Nu blev det riktigt långt ;) men tacksam för svar!

Sv: Någon ideé?

Då måste jag ställa en fråga till dig.

Om ni inte är kunniga nog att leda hästen, tycker du då verkligen att ni är kunniga nog att arbeta vidare med hästen?

Vi har försökt, och det går inomhus, men direkt vi kommer ut i hagen så sliter han sig och springer iväg. Verkar nästan som om han leker med oss lite ;) Till slut får vi i alla fall tag på honom, så vi kan ta av grimskaftet. Har ni något tips på hur vi ska göra för att kunna leda honom? Ska vi försöka vinna förtroendet först eller ska vi börja träna direkt?

Jättefint att ni är beredda att ta hand om honom på gamla dagar:)

Men jag tror ni ändå ska blanda in en tredje person, som har lite vana av att hantera olika hästar/situationer då ni inte vet hur denna hästen är. Bara tills ni vet hur ni ska gå vidare så han inte tar befälet, vilket han redan gjort genom att slita sig. Det är ingen lek för honom, utan i hans ögon är ni inte ett dugg värda att respektera.
Träna och vinna förtroende kan ju va samma sak, genom nh exempelvis. Men jag skulle om jag vore som ni ändå se om det finns mer hjälp att få. Vore synd om det går fel när ni bara vill väl:)
Hoppas det löser sig och lycka till med erat nya projekt;)

Kan inte annat än att hålla med ovanstående.
Jag tycker att det är underbart att ni vill ge honom en chans. Travare är verkligen underbara individer, men även de kräver arbete och kunskap.
Hitta någon som kan hjälpa, tills dess kanske ni kan köpa en repgrimma att leda i, eller kanske ett träns?
Det finns en första gång för allt. Detta kan ju vara en möjlighet att lära sig otroligt mycket i hästhantering, och det är aldrig skamligt att be om hjälp.
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat