Sv: Någon här som inte ammat?
Otäcka jag fick för mig innan bebis kom att jag absolut inte ville amma,jag mådde jättedåligt av bara tanken,både BM på MVC,BB,släkt och vänner bara skakade på huvudet åt mig.
Gick med på att pumpa ut mjölk åt den lille när han kom,kännde mig som en stor skit rent utsagt...men tack vare mycket hjälp från BVC-tanten så kom jag över min "fobi" och började sakta att prova amma i lugn och ro...ett mål i taget,för mig själv....
Nu 9 månader senare så tjatas det hela tiden på när jag skall sluta att amma,och nu när han fått tänder och snart går "är jag inte lite äcklig då" osv...
Jag tycker du kämpat och varit jätteduktig och försökt,mer kan man inte göra,du skall absolut inte känna någon skam i det,många hade inte ens försökt så länge som du gjorde.
Det finns fördelar med flaska också och barnet kan få närhet av flaska också,inga problem.
Det är ju trots allt bra mat ersättning också,och inget rävgift.
Det är sån fruktansvärd dubbelmoral om ammning hos många,kan/vill man inte är det fel,och den som ammar "för länge" är det också fel hos...Huvudsaken är att man kommer fram till den lösning man som funkar för en själv.Det är absolut ingen skam att inte kunna amma.
mvh Zaria (som aldrig ammats en droppe i hela sitt liv)