Någon här som har Västgötaspets?

terrific

Trådstartare
Har blivit intresserad av rasen, men jag har aldrig träffat någon. Har förstått, att det finns mycket närbesläktade individer i rasen p.g.a. liten avelsbas.

Hur är din Västgötaspets i psyket ?(det viktigaste för mig.)
Hur fungerar det att ha den lös?
Vaktinstinkt?
Jaktinstinkt ska de ju inte ha. Hur är din?
Berätta gärna hur den fungerar med andra hundar, katter och andra djur på gården.

Min första egna hund var en västgöte. Jag träffade en del innan jag skaffade henne. En okomplicerad och glad hund som fungerade väl med alla djur på gården (hundar, katter, hästar, får, höns etc). Jagade inte (och ingen av de jag känner har västgötar som jagar). Ingen vidare vaktinstinkt heller. Då hade våra corgis mer av den varan (cardiganer inte pembroke).

Jag har västgötar. Ja, numera tyvärr bara en, eftersom vår tik dog i våras pga cancer i buken. Nu har vi hennes son kvar, sjuårige Arn. Grannen äger den andre sonen Aragorn.

Så här kan jag säga om dem: Tiken, Varga, var guld. Verkligen. Hon var smart som få, otroligt följsam, ingen jaktinstinkt, älskade att vara utomhus dagarna i ända, funkade med alla djur. Mot slutet blev hon dock lite purken på främmande hundar, vilket kan ha berott på sjukdomen- det är svårt att säga.
Det enda negativa var en tendens till skällighet, vilja prata mycket. Det är verbala hundar!

Sonen Arn är en ståtlig herre. Mycket aktiv, verkligen mycket aktiv, på gränsen till manisk. Han har superkoll på varenda rörelse jag gör. Funkar superbt med alla djuren här, vill gärna valla hästarna (det ville mamman också!) men det är inte svårt att få honom att sluta. Signalkänslig till tusen. Mina arabiska fullblod är lugna kampar i jämförelse....

Själv tror jag att detta beror på att han har en del inavel i stammen. Jag hade dålig koll när mamman parades, litade på var uppfödarna sa, och de rekommenderade en hane som jag kanske inte borde ha valt. Arn har för hög inavelsprocent, tyvärr. Han är kastrerad och har aldrig fått någon avkomma.

Numera är man väldigt noga med att inte inavla (om man är seriös!), men avelsbasen är smal så det kan vara knepigt.

Sammanfattat är detta den ultimata gårdshunden, tycker jag. Stannar på gården, jagar inte, skäller om det kommer någon men är mycket välvilligt inställd till besökare. Funkar super med andra djur.

Negativa sidan: tendens till skällighet, inavel, stor känslighet (inte fysiskt då, robustare hundar får man leta efter!).

Det blir bara bild på Arn, fortfarande för smärtsamt att visa bild på Varga....

11101085_935872279777669_2568786264813288841_o.jpg

Har en sexmånaders valp, Eski. Lättlärd, orädd, glad. Går lös i skogen, håller sig i närheten. Han har nosen i backen hela tiden (tror han skulle älska att spåra), men sticker inte på vilt. Robust, tar sig fram överallt i skogen. Min första hund, så jag är ju inte så hundvan, men jag tycker nog att han behöver rätt mycket mental aktivering för att hålla sig lugn inomhus. Bara promenader räcker inte, det går inte att trötta ut honom fysiskt. Skäller gör han mest när han är uttråkad, men han "småpratar" mycket, boffar och gruffar. Det är rätt mycket hund i en liten kropp. För att säga det kort: helt perfekt!

Jag har västgötar. Ja, numera tyvärr bara en, eftersom vår tik dog i våras pga cancer i buken. Nu har vi hennes son kvar, sjuårige Arn. Grannen äger den andre sonen Aragorn.

Så här kan jag säga om dem: Tiken, Varga, var guld. Verkligen. Hon var smart som få, otroligt följsam, ingen jaktinstinkt, älskade att vara utomhus dagarna i ända, funkade med alla djur. Mot slutet blev hon dock lite purken på främmande hundar, vilket kan ha berott på sjukdomen- det är svårt att säga.
Det enda negativa var en tendens till skällighet, vilja prata mycket. Det är verbala hundar!

Sonen Arn är en ståtlig herre. Mycket aktiv, verkligen mycket aktiv, på gränsen till manisk. Han har superkoll på varenda rörelse jag gör. Funkar superbt med alla djuren här, vill gärna valla hästarna (det ville mamman också!) men det är inte svårt att få honom att sluta. Signalkänslig till tusen. Mina arabiska fullblod är lugna kampar i jämförelse....

Själv tror jag att detta beror på att han har en del inavel i stammen. Jag hade dålig koll när mamman parades, litade på var uppfödarna sa, och de rekommenderade en hane som jag kanske inte borde ha valt. Arn har för hög inavelsprocent, tyvärr. Han är kastrerad och har aldrig fått någon avkomma.

Numera är man väldigt noga med att inte inavla (om man är seriös!), men avelsbasen är smal så det kan vara knepigt.

Sammanfattat är detta den ultimata gårdshunden, tycker jag. Stannar på gården, jagar inte, skäller om det kommer någon men är mycket välvilligt inställd till besökare. Funkar super med andra djur.

Negativa sidan: tendens till skällighet, inavel, stor känslighet (inte fysiskt då, robustare hundar får man leta efter!).

Det blir bara bild på Arn, fortfarande för smärtsamt att visa bild på Varga....

11101085_935872279777669_2568786264813288841_o.jpg
Fina, goa Arn
Han är verkligen jättetrevlig @Cornelia

De som har hundcentret jag tränar på har sin tredje västgötaspets. Barnbarnet ca 12 år tränar agility och rallylydnad med honom. Det går alldeles utmärkt.

Jag har en snart 13-årig hane. Klok som en bok, ingen jaktinstinkt, något verbal. Lite lagom kaxig, underbart rolig och med superpraktisk päls. Vi har lydnadstränat och - tävlat med mycket liten framgång, valltränat, spårat och härjat runt. Numera gör vi med ålderns rätt inte så värst mycket. Västgötaspetsen är en underbar ras i mitt tycke.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 918
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 802
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 126
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur