Någon här som har en teori? (rygg problem)

BitterAss

Trådstartare
Hästen är en 7 årig vbl trav valack, gjort ca 20 starter födelade på 5 år pga olika åkommor ( sen i utvecklingen, virus mm). Inriden som 3 åring & mkt ridtränad under sin karriär.
Han var ett sk "lyckopiller" att rida, mådde man apa eller var på allmänt dåligt humör så var man bara saligt lycklig efter en ridtur på honom :)

I Juni i år blev han ridhäst på heltid & åkte till fodervärd. Tog hem honom den 3 November pga meningsskiljaktigheter.

Sen dess har vi :

-undersökt på klinik, ben ua förutom stelhet & liten markering h fr & han ställdes på Metacam i 10 dagar.
-haft ut ET för koll, ömmade i sadelläget men ingen snedhet , utan förmodligen ridits med ej anpassad sadel.
-Kollat igenom munnen, ua.

Igår tog jag honom på första ridturen sen han kom hem.
Efter kanske 10 min från gården börjar han tok slå, högt & i haranger. I skritt, från ingenting. Och från ingenting så slutar han & går glatt på som vanligt.
Efter halva ridturen händer samma sak. Jag höll på att åka av.
Han var svettig när vi kom hem, efter 25 min ridtur i skritt.
Något är klart galet! Han är inte sånhär öht, har aldrig gjort såhär hos/med mig.

Red som vanligt med bomlösa sadeln, och provade nytt bett -rakt med fasta ringar & han var kanon fin i munnen.

För att beskriva hans beteende på bästa sätt så var han som "nakenfisen" Smeagol i "Sagan om Ringen"-triologin.

Vad tror ni? Nerv i kläm?
Han vilar mkt på sina bakben, väger över & står "under" sig. Svårt med balansen när man skor bak, speciellt vä.

Jag griper efter halmstrån. Jag vet när han är "vrång", men han var icke det igår. ( har haft hand om honom sen han var 1,5 år).

Tacksam för råd & tips!

Senast ändrad:
Sv: Någon här som har en teori? (rygg problem)

Din ET har inte hittat det problem i lumbalt och saccralt som han med stor sannolikhet har, det är en låsning på bägge dessa ställen som är oerhört vanliga hos just tränade travhästar. Det berättar inte minst den stelhet du beskriver på höger fram som ni har försökt behandla, prata med din ET ingen eller sök en annan som kan hitta problemet.

Det här är min tolkning av din beskrivning , förutsatt att man verkligen säkerställt att det inte finns problem i bakben såsom has och/eller knä.

Din ET har inte hittat det problem i lumbalt och saccralt som han med stor sannolikhet har, det är en låsning på bägge dessa ställen som är oerhört vanliga hos just tränade travhästar. Det berättar inte minst den stelhet du beskriver på höger fram som ni har försökt behandla, prata med din ET ingen eller sök en annan som kan hitta problemet.

Det här är min tolkning av din beskrivning , förutsatt att man verkligen säkerställt att det inte finns problem i bakben såsom has och/eller knä.

Han har tidigare haft mkt problem med SI leden, min ET (en mkt välkänd sådan från E-tuna trakterna) har behandlat honom sedan 2006 & innan det är han genomgådd sen han var mkt ung i travstallet.
Karpryggen han hade förr fick vi bort under våren 2007.
Han är rak & fin.

Just SI leden har jag jobbat mkt med på honom, byggde upp bakdelen & ryggen på honom under 2007.

Jag ska ringa min ET imorgon på hans telefontid & höra vad han tror.
Men detta är ngt annat.

Han har tidigare haft mkt problem med SI leden, min ET (en mkt välkänd sådan från E-tuna trakterna) har behandlat honom sedan 2006 & innan det är han genomgådd sen han var mkt ung i travstallet.

Och? Det här har missats förr, många gånger.

Senast ändrad:

Låter som något i ryggen, helt klart. Sen vilken del kan man bara spekulera om. En illa passad sadel kan ju ställa till med en del om de får gå länge så.

Det enda jag kan tänka på förutom någon låsning/snedhet/jättespänning är kissing spines, men det är ju inte direkt vanligt på travare vad jag förstått.
Ischias i kläm händer ju också och är väl inte det första man tänker på när hästen krånglar.

Tippade kotor, ländryggsproblematik och bäckenrotation är ju vardagsmat och är han inte kollad på länge så kan det ju ge något. Om det är den ET:n jag tänker på i E-tuna så är det nog bra att börja där.

Meddela gärna hur det går!

Han är kollad av min ET den 8/12 , och jag pratade med honom nyss och han säger som då han gick igenom honom- jättefin.

Gicks även igenom hos fodervärden i slutet på Oktober , då av en ET i Lidköping.

Då han även har vissa beteende förändringar börjar jag fundera på Erlichias?

Attackerade min mammas gammel för 14 dagar sen ordentligt i hagen, ngt som denna valack aldrig skulle göra. Han är i vanliga fall en godmodig mkt snäll kille.

Kan vara Erlichias, men ändrat beteende är ju mycket vanligt vid smärta också. Svårt att säga. :crazy:

Utan att verka näsvis så tyvärr, det har missats även i det fallet och jag har själv erfarenhet av att så sker.

Har ingen aning om vad det kan vara, men ett tips är att ta ett blodprov, bara för att kolla. Jag gjorde det på Elma, hon hade Erlichias av ganska hög grad. Och det märktes inget på henne, inte de vanliga symtomen för Erlichias i alla fall..

Hoppas det löser sig för er :D

Jag skulle gissa på bakknä trots allt. Har sett så många hästar med vad man tror typiska SI-ledsproblem som i själva verket har knäledsproblem. Det ger ganska likartade symtom och Följs också ofta åt.
Ont i bakknäet - hästen blir sned - si.ledsproblem. Eller tvärtom.

Tyvärr får man inte alltid fram bakknähälta vid böjprov. Det verkar tyvärr bara vara vissa veterinärer som kan böja knäet på rätt sätt. Röntgen och ultraljud kan dock ge information. Har han någon galla på insidan av knäleden så har du ju å andra sidan "tecknet" där...

Har ingen aning om vad det kan vara, men ett tips är att ta ett blodprov, bara för att kolla. Jag gjorde det på Elma, hon hade Erlichias av ganska hög grad. Och det märktes inget på henne, inte de vanliga symtomen för Erlichias i alla fall..

Hoppas det löser sig för er :D

Ja jag har juh haftdet i åtanke, iom att han varit i era trakter ;) ska ta ett utifall att andra veckan i Januari , då ska mammas fölmärr ha virusabort spruta.

Jag skulle gissa på bakknä trots allt. Har sett så många hästar med vad man tror typiska SI-ledsproblem som i själva verket har knäledsproblem. Det ger ganska likartade symtom och Följs också ofta åt.
Ont i bakknäet - hästen blir sned - si.ledsproblem. Eller tvärtom.

Tyvärr får man inte alltid fram bakknähälta vid böjprov. Det verkar tyvärr bara vara vissa veterinärer som kan böja knäet på rätt sätt. Röntgen och ultraljud kan dock ge information. Har han någon galla på insidan av knäleden så har du ju å andra sidan "tecknet" där...

Mm, jag var inne på det när jag böjde honom på Valla men den veterinären ( ej min ordinarie) sa att det inte var ngt. Han har jobbigt med vä bak och han har juh en speciell gång som inte är så skonsam plus att han är ganska grov & klumpig. Du har juh själv sett hans lopp på Atg.se ( om du minns honom vill säga). Och han har blivit rejält "framhjulsdriven" igen.

Ska kolla det med galla, har juh "släppt" det där med bakknäna( ställde dock den frågan i en tråd på trav när han precis kommit hem).

Tömkörde honom dock idag, och han travade fint på volt i båda varven. Doc lyfter han inte på sina framben nu igen, utan "bremsar" båda fram.

Min ET tyckte dock att vi skulle åka å köra ur honom, att han hade för mkt laddningar i kroppen. Jag tänker inte köra :D

Liknande trådar

Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: hasselby
·
G
Hästvård Jag vet inte riktigt vad som hände igår kväll, tänkte höra om någon här har varit om med om något liknande? Jag tog in mina hästar...
Svar
7
· Visningar
1 755
Senast: Gnistra
·
Hästvård Igår var jag ute och red, skrittade, travade och galopperade som vanligt. Han var otroligt pigg och frammåt och kändes bättre än på...
Svar
19
· Visningar
1 770
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur