Någon Florida eller Miami-expert här som vill komma med råd?

Ramona

Trådstartare
Jag fyller 40 år nästa år och tänkte att jag skulle ta tjejgänget och dra till Miami, Florida. Hyra ett hus eller lägenhet via Airbnb och så flyger vi över billigt med ett visst norskt flygbolag. Men vart i Miami vill man bo? Vi är tjejer mellan 30-45 år som är ute efter sol, bad, shopping, roliga drinkar, snygga killar och bra drag. Samtidigt vill vi ha lugnt när vi ska sova.

Vill man kanske bo i Miami Beach? Eller ska vi till och med satsa på något annat ställe? Vad rekommenderar folk om vi inte väljer Miami eller ens Florida? Vi har gjort Barcelona och London ett antal gånger nu så nu är det dags för något annat. Helst dit det går lågprisflyg för alla har inte god ekonomi.

South Beach i Miami ar det basta stallet, men ar ocksa det dyraste. Langst South Beach finns inga "rowdy" stallen, utan allt ar mycket valorganiserat och tilltalande for turister. Beacherna ar fantastiska, shoppingen oandlig och hur manga trevliga "vattenhal" som helst.
North Beach (pa on Miami Beach - det finns en "North Beach" norr om sjalva den on, men da ar man halvvags till Fort Lauderdale) har ocksa en hel del mycket bra beacher och restauranter och aven shopping. Dar ar det dock mycket mer residential areas och folk fran alla samhallsklasser och "walks of life" bor dar. Det innebar att det inte finns lika mycket shopping, men det ar a andra sidan inte sa svart att ta sig till South Beach.
Om man valjer North Beach kan det vara vart att kolla med Google earth hur det ser ut och titta ett kvarter in fran sjalva Ocean Blvd (tror jag den heter). Jag har inte varit dar pa ganska manga ar nu, men enligt en kompis som bor pa South Beach ar sig allt likt.

South beach är fantastiskt med både strand, shopping och restauranger/ barer. Det är dock DYRT, särskilt nu när dollarn står relativt högt. Var där senast vid årsskiftet och middagar var en bit dyrare än i Sthlm och svårt att hitta någon shopping som inte var bra mycket dyrare än samma i Sverige. Air bnb fortfarande hyfsat prisvärt i jämförelse med hotell men det beror nog mest på att hotellen är så dyra.

Wynwood är mer "hipster" inne i stan och inte lika dyrt men jag skulle fortfarande fundera ett extra varv om det finns de som har sämre ekonomi.

Floridas västkust är mycket billigare, men där är det mer stränder och bad och inte så mycket uteliv.

Vilken tid på året ska ni åka?

Vilken tid på året ska ni åka?
Månadsskiftet april/maj. Jag tänker 27 april-7 maj.

Jag är öppen för andra förslag också. Split kanske? Santorini? Eller så kör man något helt otippat - typ Boston? Fast då blir det ingen strand precis.

Daytona Beach ar ju inte alls lika "haftigt" som Miami Beach, men mycket billigare uteliv och hotell an South Beach ... Dar bor man dock kolla noga sa man inte hamnar mitt i "spring break" (vilket ar horribelt) eller Bike week ... sa vida man inte gillar Harleys forstass:p
Daytona Beach Chamber of Commerce talar om nar sadant pagar. (Det kan tankas att Daytona Beach inte anger Bike Week eftersom de kraftigt dragit ner pa tillstand till "gatuforsaljning" under Bike Week, men Ormond Beach har massor av gatuforsaljning (och en superstor Harley affar) sa dar kan man sakert fa uppgifter om inte Daytona Beach har det.

Daytona Beach ar ju inte alls lika "haftigt" som Miami Beach, men mycket billigare uteliv och hotell an South Beach ...
Flyger man in till Miami då eller vart landar man? Hyrbil resten?
Det norska flygbolaget kör Landvetter-Miami för 999:- enkel resa plus skatter förstås. Tänker att vi vill hålla oss till de där billigare destinationerna. Split i Kroatien var också billigt dock, där är husen jättebilliga att hyra dessutom.

Jag alskar Boston! Jag har min (2nd:cautious:) Masters degree fran Cambridge Mass och absolutely ALSKAR Boston och allt runt dar, men inte ar det billigt inte. :nailbiting:

Rehoboth Beach i Delaware ar jag superfortjust i. Rehoboth Beach och Dewey Beach har super langa boardwalks med restauranter och shops ... Det ar inte nagon stor turistort fran utlandet utan mest inhemsk och narliggande turism och kan tankas vara battre prisad. Hur utelivet ar vet jag inte da jag bara tagit dagtripper dit nar jag bodde i Maryland, men Chamber of Commerce eller trip-advisor borde kunna svara pa det.
Dar brukade delfin flockar hoppa och visa upp sig precis utanfor beachen. En gang holl de pa i over en halvtimma med en uppvisning som vilket delfinarium som helst skulle varit avundsjuk over.
Fordelen med Rehoboth och Dewey Beach ar att det inte ar nagon moms i Delaware, sa allt blir 6-8% billigare.:D (De tar vanligen igen det pa fastighets och foretags skatter) New Hampshire

En typisk turist "town" ar annars Atlantic City med langa boardwalks och ett mycket rikt uteliv da det ju ar spel staden nummer tva. Jag har bara varit dar en eller om det var tva natter for ratt lange sedan och vi hade barn med sa det var inte aktuellt med uteliv direkt. Jag var inte overdrivet imponerad, men sa ar jag helt ointrisserad av att spela ocksa.

St. Augustine i Florida, vars stad ar en riktig "tourist trap", ar ganska fin tycker jag, det ar USA's (faktiskt) aldsta stad, men raknast ofta inte da det var Spanjorerna som landade dar. (Dar kan man ocksa dricka ur Ungdommens Kalla ... som sags fungera. Och kanske gor det ocksa om nagon klarar av att dricka sa vansinningt mycket :yuck: av det sulfurrika vattnet att det gor nagon skillnad)

Det norska flygbolaget kör Landvetter-Miami för 999:- enkel resa plus skatter förstås. Tänker att vi vill hålla oss till de där billigare destinationerna. Split i Kroatien var också billigt dock, där är husen jättebilliga att hyra dessutom.

Man landar antingen I Daytona Beach, Orlando, eller Jacksonville. Jag tror det Norska flygbolaget flyger pa Orlando. Darifran gar det hotell forbindelser till Daytona Beach

Jag fyller 40 år nästa år och tänkte att jag skulle ta tjejgänget och dra till Miami, Florida. Hyra ett hus eller lägenhet via Airbnb och så flyger vi över billigt med ett visst norskt flygbolag. Men vart i Miami vill man bo? Vi är tjejer mellan 30-45 år som är ute efter sol, bad, shopping, roliga drinkar, snygga killar och bra drag. Samtidigt vill vi ha lugnt när vi ska sova.

Vill man kanske bo i Miami Beach? Eller ska vi till och med satsa på något annat ställe? Vad rekommenderar folk om vi inte väljer Miami eller ens Florida? Vi har gjort Barcelona och London ett antal gånger nu så nu är det dags för något annat. Helst dit det går lågprisflyg för alla har inte god ekonomi.
Costa rica kanske? En kollega flög dit mkt billigt fr Oslo med nämnda bolag. Han var supernöjd! Bra sol, bad och party och vackert. Shoppingen dyr dock, som överallt där det finns kryssningsturister.

Daytona Beach ar ju inte alls lika "haftigt" som Miami Beach, men mycket billigare uteliv och hotell an South Beach ... Dar bor man dock kolla noga sa man inte hamnar mitt i "spring break" (vilket ar horribelt) eller Bike week ... sa vida man inte gillar Harleys forstass:p
Daytona Beach Chamber of Commerce talar om nar sadant pagar. (Det kan tankas att Daytona Beach inte anger Bike Week eftersom de kraftigt dragit ner pa tillstand till "gatuforsaljning" under Bike Week, men Ormond Beach har massor av gatuforsaljning (och en superstor Harley affar) sa dar kan man sakert fa uppgifter om inte Daytona Beach har det.

Speedweek är runt den 25 februari följt av
Bike week 1:a veckan i mars.
Spring break ligger också runt den tiden.
I maj är det inget speciellt som pågår.

Kompisen har varit mycket i Split. Underbart vackert, men priser som i Sverige typ.

Puerto Rico menade jag ju
Ja, men så är det det där med att resetiden blir så lång. Jag tänker att jag och de som kan är på plats i cirka 10 dagar, men det kan ju tänkas vara så att alla inte kan stanna så länge, varpå det skulle vara okej att komma bara några dagar. Då är ju egentligen ett ställe i Europa bättre.

Suck. Tur att det nästan är ett år kvar.

Vi ska till Miami, South Beach en vecka i september. 1-2 dagar där sedan kommer vi hyra en bil och bila ner mot Keys-öarna med lite stopp på vägen och sedan tillbaka till Miami 1-2 dagar innan flyget går hemåt.
Vi räknar med att det inte blir en billig resa, framförallt eftersom dollarn är så stark.
Nu vet jag inte priser Miami jämfört med NYC, men när jag var i NYC i april var inget billigt utan mat osv kostade som här hemma eller mer.

Åh, det börjar bli dags att boka någonting vettigt, men jag har liksom ingen koll längre och det finns för mycket alternativ, utan att någoning egentligen känns som ett alternativ.

Jag har nog kommit fram till att Florida blir för långt bort. Så nu ändrar vi till en flygresa på max 5 timmar. Ett gäng tjejer mellan 30-45 år som åker. Jag vill åt lite värme, eller i alla fall någon cool badupplevelse (varma källor på Island tex), lite shoppning och massa party. Samtidigt vill vi ju åt någon typ av aktivitet så vi inte bara irrar runt utan plan. Tyvärr rider inte alla, annars hade en ridresa till Island varit superkul.

Förslag?

Åh, det börjar bli dags att boka någonting vettigt, men jag har liksom ingen koll längre och det finns för mycket alternativ, utan att någoning egentligen känns som ett alternativ.

Jag har nog kommit fram till att Florida blir för långt bort. Så nu ändrar vi till en flygresa på max 5 timmar. Ett gäng tjejer mellan 30-45 år som åker. Jag vill åt lite värme, eller i alla fall någon cool badupplevelse (varma källor på Island tex), lite shoppning och massa party. Samtidigt vill vi ju åt någon typ av aktivitet så vi inte bara irrar runt utan plan. Tyvärr rider inte alla, annars hade en ridresa till Island varit superkul.

Förslag?
Kreta kanske? Fina bad, coolt med den rosa stranden, finns en hel del att se och göra och jag antar att party finns också (var rätt höggravid när vi var där så party var inte på listan över to-do:s). Tänker att österut i Medelhavet är nice vid den tiden på året, annars är väl risken att det blir lite kallt?

Budapest?

@Ramona
Jag slår ett slag för San Sebastian i Spanien.
Ryanair (Skavsta) flyger till Biarritz i Frankrike, också en sevärd stad. Ta bussen från flygplatsen till San Sebastian.

San Sebastian bjuder på fantastisk mat i form av Pintxos, cidra, öl och vin. Staden har även många restauranger med Michelin-stjärnor.
Njut av stranden, utsikterna från bergen, shoppingen och bara va. Kanske hyra bil och köra en dag längs med kusten eller upp i bergen.
Lättast att söka på San Sebastian eller Donostia som staden heter på baskiska.

Liknande trådar

Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 572
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar