Nafsande lhasa apso

Mirre

Trådstartare
Jag blir tokig!
Sambons lhasa apsotik nafsar efter framförallt min 10 åring. Han har aldrig gjort henne något, men ändå kan han klappa henne ena sekunden för att sedan nafsa.
Hon nafsar efter främmande människor också och blir ännu värre när hon löper. Då nafsade hon tom efter mig som hon aldrig gör annars.

Hon har aldrig varit illa behandlad eller så, ändå är hon rädd för typ allt. Har hon bara jäkligt dåligt psyke eller det något fel på hunden?
Det blir en grundlig vetkoll på henne självklart. Beteendet blir värre när hon löper, men förekommer även annars.

Jag är förbannat trött på det och vill självklart inte ha en hund som nafsar runt barnen. Sambon kommer bara med kassa ursäkter :meh: Som att hon säger ifrån när hon vill vara ifred trots att hon inte visat något tecken innan, inga varningar eller någonting.
"Hon löper" "hon nafsar bara mot folk hon inte känner" "Men vadå, ska vi lämna bort henne eller?" "Vi får väl se om hon gör så då" ( när jag sade att jag självklart inte vill ha en hund med det beteendet runt bebis som kommer i dec)

Hur är era lhasa apsos?
Är det vanligt med dåligt psyke? Eller är S sas ett undantag

Nu har jag förvisso shih-tzu, men som hos de flesta rena sällskapsraser finns det en del problematik kring mentaliteten eftersom det inte är i fokus för många som föder upp sällskapshund av mindre storlek. Man blundar för beteenden som man aldrig hade accepterat hos större hundar.

Nu har jag förvisso shih-tzu, men som hos de flesta rena sällskapsraser finns det en del problematik kring mentaliteten eftersom det inte är i fokus för många som föder upp sällskapshund av mindre storlek. Man blundar för beteenden som man aldrig hade accepterat hos större hundar.
Min tanke också, men nej hon har jättebra psyke enligt sambon. Vi har uppenbarligen väldigt olika syn på det

Min tanke också, men nej hon har jättebra psyke enligt sambon. Vi har uppenbarligen väldigt olika syn på det
Om ni kollar hunden grundligt hos veterinär och utesluter smärta osv, samt ser till att hunden under längre tid fått lämplig aktivering (både fysisk och mental), då går det ju att göra ett BPH, en mentalitetsbeskrivning av hunden. På så vis får man svart på vitt hur hunden beter sig i olika situationer och kan jämföra med hur en hund av sådan ras borde reagera. Är hunden tex otrevlig mot människor så tja, då syns det.

Förövrigt låter det verkligen inte som någon bra idé att ha en sådan hund kring barn, oavsett anledning till hundens beteende. Varken hund eller barn ska behöva ha det så.

Om ni kollar hunden grundligt hos veterinär och utesluter smärta osv, samt ser till att hunden under längre tid fått lämplig aktivering (både fysisk och mental), då går det ju att göra ett BPH, en mentalitetsbeskrivning av hunden. På så vis får man svart på vitt hur hunden beter sig i olika situationer och kan jämföra med hur en hund av sådan ras borde reagera. Är hunden tex otrevlig mot människor så tja, då syns det.

Förövrigt låter det verkligen inte som någon bra idé att ha en sådan hund kring barn, oavsett anledning till hundens beteende. Varken hund eller barn ska behöva ha det så.
Nej det är ju inte tryggt för varken barn eller hund. Sedan är det ju inte så att hon springer runt och nafsar folk hejvilt hela tiden. Men man kan klappa henne ena sekunden och nästa så nafsar hon. Senast idag där hon själv gick och lade sig bredvid oss i soffan. Sonen klappade och rätt som det är så nafsar hon efter handen. Det är ju absolut inte ok.

Nej jag håller med dig och jag tänker ta upp allt med vet.

Det låter som att hon är öm någonstans och när ni råkar komma åt gör det ont och då svarar hon med att nafsa.

Du har inte märkt om det är någon speciell kroppsdel som är ”förbjuden”?

Nej det är ju inte tryggt för varken barn eller hund. Sedan är det ju inte så att hon springer runt och nafsar folk hejvilt hela tiden. Men man kan klappa henne ena sekunden och nästa så nafsar hon. Senast idag där hon själv gick och lade sig bredvid oss i soffan. Sonen klappade och rätt som det är så nafsar hon efter handen. Det är ju absolut inte ok.

Nej jag håller med dig och jag tänker ta upp allt med vet.
Bra att ni ska till veterinären. Be dem att kolla synen då också, ibland kan hundar bete sig "oberäknerligt" pga att synen blivit sämre, och inom många småhundsraser förekommer ögonproblem.

Jag tycker det låter som en ouppfostrad småhund som tillåtits nafsa för länge. HAr det inte kommit plötsligt så är det troligen inte på grund av ont, utan bara kass uppfostran. Om du ursäktar rakheten, men det är självförvållat.

Bra att ni ska till veterinären. Be dem att kolla synen då också, ibland kan hundar bete sig "oberäknerligt" pga att synen blivit sämre, och inom många småhundsraser förekommer ögonproblem.
Vi har funderat på det, hur görs syntest på hund? Hon kan ibland skälla på folk som hon känner mycket väl men som hon ser på håll. Sedan när de kommer närmare så ser hon vem det är.

Jag tycker det låter som en ouppfostrad småhund som tillåtits nafsa för länge. HAr det inte kommit plötsligt så är det troligen inte på grund av ont, utan bara kass uppfostran. Om du ursäktar rakheten, men det är självförvållat.

Dock så skriver ju TS att hunden är rädd "för allt", så det handlar uppenbarligen inte bara om att hunden skulle vara ouppfostrad. Olika typer av rädslor förekommer hos både lhasa och shih-tzu. Kan ju dock vara något kroppsligt också.

Nej det har inte kommit plötsligt, även om sambon just nu vill hävda det och hitta alla möjliga ursäkter till det. Men det blir värre vid löp av någon anledning.
Men ja, jag ser din poäng och ja hon är ouppfostrad. Han anser att det inte har behövts för hon är så snäll ändå, ja visst så lnge hon inte nafsar och har sig.

Nej det har inte kommit plötsligt, även om sambon just nu vill hävda det och hitta alla möjliga ursäkter till det. Men det blir värre vid löp av någon anledning.
Men ja, jag ser din poäng och ja hon är ouppfostrad. Han anser att det inte har behövts för hon är så snäll ändå, ja visst så lnge hon inte nafsar och har sig.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
9 028
Senast: Rosett
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka