När släpper ni hästarna på bete?

Myzan87

Trådstartare
Ja, som frågan i rubriken lyder: när släpper ni era hästar på bete? Har det med träningen att göra om ni släpper dom sent eller inte?
Lite nyfiken för det känns som att jag brukar släppa min rätt tidigt :o runt 15april beroende på vädret
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Vi brukar släppa i juni. De går på gräs ungefär en månad innan dess.

I år kommer vi släppa på bete 1 juni, där de får gå en månad. Sedan flyttar vi dem till ett annat ställe med lite magrare bete där vi också börjar sätta igång dem igen.
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Min står hos min syster nu och ska stå där över sommaren. Dit åkte hon runt sista veckan i april, minns inte exakt datum. Första två veckorna stod hon visserligen inne på natten med dom andra två hästarna men nu står alla fyra (den fjärde har kommit tillbaka från tillridning) ute. Min syster rider min häst regelbundet så hon får röra på sig och fortfarande i kondition, egentligen är ju inte bete något hinder för att inte rida sin häst, om man tänker efter så är ju på sätt och vis sommaren den härligaste tiden! Men många vill ju vara lediga och jag tror de flesta (åtminstone som inte har eget stall och bete) släpper sina hästar när man själv har sin egen semester, och det styrs nog även, om man är tävlingsryttare, när det är minst tävlingar etc. vet inte riktigt om det var svar på din fråga, men men :angel:.
Jag är för trött för och ge vettiga svar i dag. :p
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

min häst går ute dygnet runt, men inte i ngn direk beteshage, men absolut ingen äcklig frimärkshage, de stödfodras fortfarande. Ska släppa honom i den riktiga sommarhagen om ca en vecka, kommer att fortsätta att rida o träna honom som vanligt. Han ska få en veckas ledigt, sen tar vi den riktiga vilan under vintern.
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

15 april hade jag 1/2 m snö i beteshagen... :crazy: Jag kommer att släppa tvååringen strax före midsommar, det är helt enkelt inte tillräckligt mkt grönt för att släppa tidigare här tyvärr. Vi hade sen vinter i år.

Tävlingshästarna går i gräshage redan nu men ska gå i andra hagar då det vuxit upp lite mer. De sover dock inne om nätterna.
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Vi släpper för det mesta i mitten av maj om det finns gräs tillräckligt.
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Vi kommer att släppa om ca en vecka (dygnet runt).Såvidare det inte blir riktigt busväder för då får det vänta. Just nu har vi dem på dagsbete.
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Unghingsten släppte jag nu den 15:e maj, skulle egentligen åkt redan den 1:a som förra året men där var inte mycket gräs då så vi fick vänta.
Sto + föl åker efter midsommar, fölet har inte kommit ännu och betet kommer igång senare där uppe i skogen så det passar ju bra.
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Vi släpper dem när gräset vuxit upp :p, och när det har blivit mildare ute om nätterna. Brukar bli i mitten utav juni. Våra rids regelbundet under sommaren, de vilar på vintern istället.
Dock kan de få nån veckas ledighet. :D
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Mina släpps på lördag. Det är ett sto med föl fött 3 maj, men vi har tillgång till box ifall det skulle bli skitväder.

Hade hon inte haft föl vid sidan hade jag släppt henne i mitten av juni.
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Bete????:confused: Mitt i tävlingsäsongen??
Våran dam har sin semesterperiod mitt under mörkaste vintern, då får hon ta det lugnt och vila upp sig...:D
Fast hon går ju ute dygnet runt från juni tillochmed augusti ungefär...;)
Vi westernstollar har ju vår tävlingssäsong från april till slutet på oktober.. :angel:

/Carina :eek:
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Vi släpper nog våra i nästa vecka om det är fint väder. Har hästarna gående hemma på gården så de fortsätter tränas som vanligt.
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Våra har fått gå i beteshagarna i ca tre veckor och kommer antagligen att släppas dygnet runt inom en vecka. Blir vädret piss får de naturligtvis komma in då de går "hemma på gårn"
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Mina har gått ute dygnet runt i några veckor. De har gått i vinterhagen (stor gräshage) men jag har fodrat dem, dock dragit ner något. I torsdags (25 maj) släppte jag dem i sommarhagarna, och nu klarar de sig på bara gräset. Jag rider och tränar som vanligt och kommer att fortsätta med det under sommaren. Det blir nån veckas semester för dem, men de har vilat länge i vinter så någon längre vila blir det inte i sommar.

~MiaMaria~
 
Sv: När släpper ni hästarna på bete?

Bete????:confused: Mitt i tävlingsäsongen??
Våran dam har sin semesterperiod mitt under mörkaste vintern, då får hon ta det lugnt och vila upp sig...:D
Fast hon går ju ute dygnet runt från juni tillochmed augusti ungefär...;)
Vi westernstollar har ju vår tävlingssäsong från april till slutet på oktober.. :angel:

/Carina :eek:
Mina hästar vilar på Vintern om de vilar. Mina hästar vilar lite då och då när jag jobbar mycket. Klart de får gå i beteshagar på sommaren. Får inte dina det.
 
Min står alltid inne nattetid för figurens och ridningens skull. Vila är oftast inte aktuellt. Däremot går hon på gräs från och med början av juni. Egentligen hade jag velat släppa ut på gräs en-två månader tidigare, men det här är tyvärr enda alternativet i stallet jag står i.
 
Jag skickade ut dem på bete i lördags eftersom väderleksrapporten såg så trevlig ut.
Det finns tillräckligt med gräs och skulle det bli långvarigt skitväder får de komma hem en stund igen :)

Rider inte mycket just nu pga graviditet så hästarna kan lika gärna få stå i sommarhagen än hemma i vinterhagen som är skittråkig rent ut sagt :)
 
Vi brukar också släppa under andra halvan av maj, men i år blev det nog rekordtidigt - förra söndagen (den 11) kom de ut på dygnetruntbete.
 
Jag går efter vädret och hagar.
förra året 1 juni, vilket jag tyckte var på tok för sent. I år den 15 maj.
tränar som vanligt, men är bara hobbyryttare så jag bryr mig inte om gräsmage ;)
Min häst påverkas bara positivt av bete, hon blir lugnare, gladare och hålls hon igång ordentligt blir hon inte smällfet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
837
Senast: Sassy
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 526
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: tessan.g
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 226
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp