När släppa fölunge på bete

Sv: När släppa fölunge på bete

De som föds så här års brukar gå ute dygnet runt från start, möjligen med några enstaka nätter inne om regnet vräker ner.
För mig beror det mer på temperatur och hur blöt marken är om de kan gå ute, inte så mycket fölets ålder.
 
Sv: När släppa fölunge på bete

Mitt senaste föddes 31 maj för två år sen, hon gick ute dygnet runt från 11 juni. Vädret var då varmt och torrt.
 
Sv: När släppa fölunge på bete

Det beror helt och hållet på när de föds och vilket väder det är.
Våra "stora" föl (födda i mitten mars och mitten april) fick ut på bete den 1 juni.
Den minsta (född nu i dagarna) går ute dagtid men kommer in på natten i någon vecka till. Sedan skall den och mammahäst (samt lekfarbror) ut på bete ca 5 min gångväg så den kommer att få komma in om det blir kallt och regnigt mer än kortare stunder iallafall.
 
Sv: När släppa fölunge på bete

Om fölet är friskt och rättställt i sina ben så är det helt och hållet vädret som avgör när mina släpps på bete.
 
Sv: När släppa fölunge på bete

Där jag jobbat föds fölen ungefär i juni och de går ute dygnet runt från dag1 med flocken. :)
 
Sv: När släppa fölunge på bete

våra föds ute :)

Finns det bara torr liggplats så ser jag inget hinder oavsett när på året.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
463
Anläggning Om du slår hö på en vall, hur nära inpå är marken ok att använda som bete efteråt? Kan man släppa direkt eller bör det vila/växa innan?
Svar
9
· Visningar
1 258
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp