När ska vi till hingsten?

Ridinglady

Trådstartare
Mitt sto fölade i söndags, dvd 23 juni. Hon är väldigt svår att se brunst på och tidigare har vi fått u-ljuda f att veta när det dax samt även spruta fram brunst ngn gång ...nu tänkte jag köra en snål variant o klara mig utan vet. Vill hon av sig själv så betäcker vi, annars får det vara. Jag har kommit överens m hingstägaren att jag får testa utan kostnad. Jag kör stoet fram o tillbaka till hingsten som står i närheten, dvs lämnar henne inte där. Så till min fråga: ska jag räkna fölbrunst om 7 dagar och sedan 21 dgr, dvs bör första brunsten e fölbrunsten komma 28 dgr e fölningen och hon därmed bör vara i högbrunst dag 30-32 e fölningen, eller räknar jag fel då? Jag vet att hon har ca 5 dgr långa brunster, dvs från det att hon är villig tills det hon slår ifrån.
 
Sv: När ska vi till hingsten?

Även om du inte ser på stoet när hon fölbrunstar så kan du kanske se det på fölet som blir dåligt i magen.

När fölbrunsten kommer är olika, många får den nio dagar efter fölning, mitt eget sto bruar få den 4-5 dagar efter fölning.

Ett knep är att kolla tempen på stoet, den går upp några tiondelar när stoet kommer i brunst.
 
Sv: När ska vi till hingsten?

Jag blev ombedd att komma till stationen 24 dagar efter fölning för att komma rätt till semin. Så vi åker den 4/7 :)
 
Sv: När ska vi till hingsten?

Jag hade ett sto som jag hade svårt att se när hon brunstade så 28 dagar efter fölning var mitt riktmärke.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt sto i år med min kompis hingst, för eget ändamål. Och jag tänkte börja nu i maj så jag har några månaders...
Svar
6
· Visningar
1 592
Senast: Twihard
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
48 876
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: EmblaAsk
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 910
Senast: JSH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp