När ska man vet.besikta foderhästen?

Tifa

Trådstartare
Hej alla duktiga hästmänniskor!
Ursäkta om det här är en dum fråga, men min hjärna vill inte samarbeta idag! :p

Om jag har kollat på en foderhäst nu som jag gärna vill ha men inte ska ta hem förrän i januari, gör jag veterinärbesiktningen nu eller precis innan jag ska ta hem honom? :confused:

//.Tifa
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

båda är väl bäst, så du inte väntar på något som sen inte visar sig vara okej... men annars är precis innan viktigast! så slipper ni förhoppningsvis tvister om hältor eller du en halt häst från start. :)
skulle väl jag tycka iallafall!
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

Det finns ingen anledning till att besikta hästen nu, är den UA nu så är det väl bra men ingen garanti att den är det i januari.
Besikta i samband med att du ska ta hem den.
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

Okej, ja det var lite så jag tänkte också. Men det känns så konstigt att vänta och sen om han inte går igenom i januari så blir det jättesnopet! Men det känns onödigt med en besiktning nu och en i början av januari.

Tack för tankehjälp!

//.Tifa
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

Det beror väl helt på VAD som gör att hästen inte går igenom helt UA på en besiktning?
Det finns ju en mängd saker en häst kan få anmärkningar på på en besiktning men som inte behöver spela någon roll alls eller väldigt liten roll..
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

Antingen både och eller när du tar hem hästen. En besiktning några månader i förväg är bra om du absolut vill ha häst och vill börja leta annan häst redan nu, annars är den inte så meningsfull.

Detär bara du som kan avgöra.
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

skulle göra det just innan hästen flyttar hem till mig. antagligen är hästen UA eller med något litet fel som inte påverkar ridbarheten nämnvärt. är det bara en foderhäst behöver man itne vara lika "Hård" med fel, så länge de dokumenteras tillsammans med kontraktet.
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

Hur vet. Du att hästen är utan anmärkning ( eller nämnvärda anmärkningar)? Och det om två månader.
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

tänker, verkar hästen ridbar hos ägaren lär den inte ha stora fel som upptäcks på gårdsbesiktning. det är klart hästen kan bryta benet i hagen imorgon, men utgår man ifrån att en ridbar hobbyhäst verkar fräsch går den sannolikt igenom besiktning på ett sätt som inte utgör hinder för fodervärden

Upptäcks stora fel, jamen då vet man, nästa häst. :S förstår inte vad du anmärker på
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

Fast om hästen skadar sig efter besiktningen och innan den hämtas kan det bli tvist om vems felet är.... Har den skadat sig innan eller efter hämtn ing, om ni förstår hur jag menar
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

det jag skrev var att jag skulle besikta just innan hästen flyttar hem till mig (som fodervärd) om jag var i den situationen. Ser inte hur det kan bli tvist ang vilket fysiskt skick hästen är i om man har en dagsfärsk besiktning.
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

tänker, verkar hästen ridbar hos ägaren lär den inte ha stora fel som upptäcks på gårdsbesiktning. det är klart hästen kan bryta benet i hagen imorgon, men utgår man ifrån att en ridbar hobbyhäst verkar fräsch går den sannolikt igenom besiktning på ett sätt som inte utgör hinder för fodervärden

Upptäcks stora fel, jamen då vet man, nästa häst. :S förstår inte vad du anmärker på

Tänker man så behöver man knappast besiktiga någon häst. Det är knappast ovanligt att hästar inte går igenom besiktningen.
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

det är en foderhäst, inte en häst som ska byta ägare. Åtminstone jag accepterar mer fel på min foderhäst än på en häst jag ska köpa, men detär ju individuellt. Oklart om jag skulle beskta foderhäst öht, ja, om kontraktet ser bra ut från båda sidor.
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

Fel som hältor eller luftvägsproblem?Det är mest den typem av problem jag tänker på. Nej skulle jag ta en häst på foder för att rida så hade jag inte accepterat mycket som kan förhindra detta.
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

Har hästen en pytteliten avvikelse på böjprov som veterinären får skicka dig fram och tillbaka för fem gånger samt gå på små volter för att hitta, som sedan bedöms som "idag en halv grads hälta" men inget som man känner av ridmässigt när man inte böjer, då hade jag väl tagit den på foder om jag förvissar mig om att den till vardags KÄNNS fräsch att rida på. Hästar har överlag nån mindre avvikelse och är det nån avvikelse som inte spelar någno roll för användandet, ens enligt vet, ja då är intejag den som har mer erfarenhet av sjuka hästar än min veterinär. Självklart ser jag till att hästen har sannolikhet att hålla för det användningsområde jag ochägaren kommer överens om... Anser egentligen mest att vetbes inför fodervärdsavtal är mer för att ha en tredje part som bekräftar "varans" skick, så man har en referenspunkt senare, om det är av intresse.
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

Såhär blev det! Han blev halt i hagen, alltså det här händer ju bara för att jag frågade! :) Har antagligen sträckt/vrickat sig när han busat med sin bästis och det är knappt synligt när man leder honom men han markerar lite med ryttare. Så nu tar ägaren ut veterinär imorgon för att kolla hälta så hoppas jag att det är lindrigt! Sen gör jag en besiktning innan jag tar honom, förutsatt att det här inte skulle visa sig vara något allvarligt då.
 
Sv: När ska man vet.besikta foderhästen?

Vilken attans otur! Hästlivet är verkligen kantat med en massa veterinärer ;)

Jag hade absolut valt en klinikbesiktning när du tar över hästen, eftersom du vet att det varit lite strul nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
851
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 586
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 859
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp