När efter förlossningen släpper ni ut sto och föl i hagen?

Sto/föl-betet (man ser inte riktigt hur brant det faktiskt är på bilden, men det är typ 1:4/1:5 uppe i backen och rätt platt i övrigt)
11143168_10152696724436442_3120996755736125910_n.jpg


Mindre hage (50x50m) där sto och föl kan gå ensamma om det behövs. (Här ser du lite av staketet, det är 8-10 mm breda vita band - utan el i början) 4 timmar gammalt föl på bilden.
11058310_473940162757740_5196445540202080837_n.jpg


Ang att dela av ligghallen så hänger jag inte alls med på din vet's resonemang? Jag tänker snarare att det blir mera vägg per m2 golvyta om du delar av den...?
 
Såg att du använder sele.
Jag använder ju grimma, jag är alltid själv men enklast numer är att bara placera sig bakom rumpan på bebis och använda min egen kropp till att flytta.. Styr gör du med hand på bog..

Promenerar aldrig med föl, de ska inte gå "koppelpromenader, vare sig med sele eller grimma och lösa när de är små kan de galoppera in i saker. Känner du att de behöver röra sig så gå till en sommarhage och håll dig mitt i med mamma i snöre och fölet löst.. Obs, stäng om er om det är så att fölis drar för långa repor och du måste släppa mamman. Ofast räcker det att stå mitt i och så rör sig fölet runt mamman.
 
Såg att du använder sele.
Jag använder ju grimma, jag är alltid själv men enklast numer är att bara placera sig bakom rumpan på bebis och använda min egen kropp till att flytta.. Styr gör du med hand på bog..

Promenerar aldrig med föl, de ska inte gå "koppelpromenader, vare sig med sele eller grimma och lösa när de är små kan de galoppera in i saker. Känner du att de behöver röra sig så gå till en sommarhage och håll dig mitt i med mamma i snöre och fölet löst.. Obs, stäng om er om det är så att fölis drar för långa repor och du måste släppa mamman. Ofast räcker det att stå mitt i och så rör sig fölet runt mamman.

Ja det är ju också en variant att göra på det viset. När fölet är omkring 3 månader så börjar vi träna inför visning för hand då kommer även grimma och grimskaft på. Fölet visas pararellt med mamman och det brukar gå väldigt bra. :) Det är ju vårt första egna föl. Men just visning av föl brukar vi hjälpa andra med och då brukar vi rekommendera att dom börjar träna ungefär en månad innan premiering/utställning. Ofta är fölen omkring 3 månader då.
 
Får förtydliga, jag använder grimma som sele alltså :)

Sen kommer aldrig årets föl ut i någon vinterhage utan de ska gå i så rena hagar som möjligt för att minimera risken för infektioner.

Ja okej vänder du den bakåfram? Har du bild? :)
 
Vi hade en bit till hagarna och korsade en mindre bilväg så har alltid lett fölen från dag 1 ut och in. Med grimma på men med grimskaft runt rumpan.

Vi hade eltråd med el på direkt så fölen lärde sig att hålla sig undan. Satte plastband runt som vimplar så det syntes tydligare.
 

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: Görel
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 985
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 613
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp