När efter förlossningen släpper ni ut sto och föl i hagen?

Jag förstår man får helt enkelt övervaka noga för att se vilka andra ston som det kan fungera med. Men det kan ju kanske fungera med valacken med men det är ju inget som jag kommer att våga pröva förrens fölet blivit lite äldre då. Jag tror att han skulle ta hand om det väldigt bra. Men om det är vanligt att valacker inte är snälla mot såpass små föl så är det ju inget som jag vill riskera.

Jag får nog skapa en ny tråd angående detta med att föl bör få växa upp med andra föl för det är ett område jag har väldigt klen kunskap om och som jag verkligen behöver få lära mig mer om och framförallt ta del av andras erfarenheter. Hoppas vi ses även i den tråden :)

Men för att sammanfatta det jag fått ta del av i denna tråd så är det att föl går med sin mamma i några dagar i en mindre hage te x rasthagen som vi har. Sedan efter några dagar så kan fölis gå ut med sin mamma i en riktig hage ( men ja antar att den inte ska vara så kuperad?) Utan ganska så plan? Sedan efter en månad ca så kan man introducera en till flockmedlem och övervaka noggrant. Men helst ingen valack?

Jag har sett flera gånger hur sura ston förändras när de delar hage med ett föl och blir beskyddande och omhändertagande. I de olika stoflocker där jag har haft mina föl har det aldrig varit någon som snott föl utan alla ston har varit vänliga och deltagit i vaktandet av fölen. Ett sto som inte har något eget föl kan ta hand om flera föl medans deras mammor är på annat håll i hagen eller om man rider.

Jag skulle aldrig utsätta ett litet föl för att få en vuxen valack till lekkompis. Föl ska leka med andra föl. Tar man bara ett föl själv får man antingen hyra in dem någonstans där det finns andra föl eller själv ta emot inackorderingar.

När mina föl har varit några dagar gamla har jag flyttat över dem till "riktig" hage där de gått ensamma med mamma under några veckor. Då har jag satt ström på tråden. Men ibland får man ungar som är mycket vildare än genomsnittet, som bara springer runt och inte har ro att vila. De får man passa ordentligt så att ungen inte tar ut sig utan man får ta ut och in dem flera gånger om dagen.

Jag fick en sån här som bara rejsade runt runt och hade svårt att komma till ro

 
Jag släpper ut mina så fort jag sett att de ätit, kissat och att allt verkar normalt. Förra året fölade märren i hagen, jag tycker det är ultimat ifall vädret tillåter det men då har vi möjlighet till mycket bra övervakning av den hagen+belysning om det behövs. Vi har rejäla trästaket med flera plankor som går nära marken så det är ingen risk att fölet rullar under eller fastnar.

Edit: Gårdens fölston går alla ihop, ofta är alla dräktiga så fölen föds in i flocken så att säga. I år är unghästen tom så hon får agera nanny, vilket hon älskar. Aldrig varit några problem, stona brukar bli lite nyfikna på den nyfödda men de har aldrig gjort några försök att stjäla dem.
 
13575807_1475836919108648_8026148610765377543_o.jpg
Precis utkommen

13569025_1475836512442022_455547857707039789_o.jpg
Förra årets föl några minuter gammal.
13575779_1475836732442000_4497637801401362951_o.jpg
Uppe på benen kvickt som attans tack vare det fasta och torra underlaget. De som har fötts inne har tagit betydligt mer tid på sig.
 
11800001_1216436181715391_3504093959284587361_n.jpg
2015 års unge som föddes inne. Föddes cirka 04.30 och gick ut kl 07.
11825192_1216436008382075_8249658822539893463_n.jpg
precis utkommen, några timmar gammal.
Samma hage som i det förra inlägget fast annan vinkel. Hagen våra går ut i först är platt, lite mindre, tydliga trästaket och med bra översyn för att kunna vaka.

När fölen blir lite större och säsongen närmar sig sitt slut/stona är färdigseminerade får de gå ut på ett lite större bete, för att sedan avsluta betessäsongen nere vid havet om vädret tillåter.
11873350_1226791240679885_7308645198633208053_n.jpg
 
11800001_1216436181715391_3504093959284587361_n.jpg
2015 års unge som föddes inne. Föddes cirka 04.30 och gick ut kl 07.
11825192_1216436008382075_8249658822539893463_n.jpg
precis utkommen, några timmar gammal.
Samma hage som i det förra inlägget fast annan vinkel. Hagen våra går ut i först är platt, lite mindre, tydliga trästaket och med bra översyn för att kunna vaka.

När fölen blir lite större och säsongen närmar sig sitt slut/stona är färdigseminerade får de gå ut på ett lite större bete, för att sedan avsluta betessäsongen nere vid havet om vädret tillåter.
11873350_1226791240679885_7308645198633208053_n.jpg
 
Härliga bilder! Mitt sto ska föla i april och ja misstänker att det kan va ganska lerigt fortfarande i dom större hagarna då fortfarande. Är det okej om sto och föl går kvar i rasthagen som är uppgrusad och att man istället tar några promenader per dag? Rasthagen är på ca 50 kvadrat.
 
Litet inhopp, inte jag som ska ha föl men en innaccordering - fölstoet går nu i en skogshage med ganska mycket träd och lite sten/klippor även om den inte är jättebergig - jag gissar att man ska vänta ett tag med att släppa in fölet och mamman där och kanske börja med att låta dem vara i en mindre planare hage eller i paddocken? hur har det funkat om ni varit tvungna att leda fölet/mamman en bit? iof inga stora trafikerade vägar men grannstall med hästar osv. har ni föl/sto ute länge eller bara några timmar den första tiden? beräknad fölning är i mitten av april - hur gör ni om det är sämre väder släpper ni ut dem ändå?
 
Härliga bilder! Mitt sto ska föla i april och ja misstänker att det kan va ganska lerigt fortfarande i dom större hagarna då fortfarande. Är det okej om sto och föl går kvar i rasthagen som är uppgrusad och att man istället tar några promenader per dag? Rasthagen är på ca 50 kvadrat.
Promenader?? Varför ? och hur?
 
Promenader?? Varför ? och hur?

Det var en undran. Eftersom jag är rädd att att det kan vara slirigt och blött i hagarna. Det var en fundering. Har du något konstruktivt svar? Fölstoet går på lösdrift med en rejält tilltagen ligghall ( 60 kvadrat) samt grushagen är ca 50 kvadrat. Om oturen är framme att det fortfarande är såpass blött i hagarna. Har nämligen bara en grushage. Att ta små promenader och upptäcka världen tror jag bara är bra.
 
Senast ändrad:
Härliga bilder! Mitt sto ska föla i april och ja misstänker att det kan va ganska lerigt fortfarande i dom större hagarna då fortfarande. Är det okej om sto och föl går kvar i rasthagen som är uppgrusad och att man istället tar några promenader per dag? Rasthagen är på ca 50 kvadrat.

Inte promenader med nyfödda föl. De följer inte med mamma, går inte att leda, och de kan göra att ett trött föl tvingas att gå fast det vill vila. Det ger inte fölet någonting. Fölet ska vara ihop med sin mamma, knyta band till mamma inte till människor, äta, springa och sova.

Föl brukar använda sina första dagar till att rusa runt vilket ger dem bra med muskler och kroppskontroll. Jag tror inte de halkar för att det är lite blött i hagarna. Jag kan inte påminna mig att jag sett ett enda föl halka i lite blött väder. Det viktigaste är att de får vila på ett torrt ställe. Mina brukade få vara ute i en timme, inne i två timmar, ute i en timme o s v under fölets första dagar. Därefter har jag släppt dem i större hage och haft dem ute med längre intervaller. Typ ute 3-4 h fm, inne lika mycket och sen ut igen. Efter kanske en två veckor har fölet varit ute hela dagarna men sovit inne. Lite har det berott på vädret och möjligheter till vila, regnskydd och skugga i hagen.
 
Det var en undran. Eftersom jag är rädd att att det kan vara slirigt och blött i hagarna. Det var en fundering. Har du något konstruktivt svar? Fölstoet går på lösdrift med en rejält tilltagen ligghall ( 60 kvadrat) samt grushagen är ca 50 kvadrat. Om oturen är framme att det fortfarande är såpass blött i hagarna. Har nämligen bara en grushage. Att ta små promenader och upptäcka världen tror jag bara är bra.
Så små föl ska inte gå promenad,dom ska bara vara föl och bonda med mamma.
 
Föl kan absolut halka så man ska vara försiktig med underlaget. "Grushage" låter för mig som en plats där ett föl inte ska lägga sig. Därför: Mycket korta perioder utomhus. Kanske 20 minuter i taget (max). Flera gånger om dagen krävs.

Detta är huvudanledningen till att jag inte vill ha föl förrän i april...

Definitivt inga promenader! Anledningarna har du redan fått ovan.
 
Inte promenader med nyfödda föl. De följer inte med mamma, går inte att leda, och de kan göra att ett trött föl tvingas att gå fast det vill vila. Det ger inte fölet någonting. Fölet ska vara ihop med sin mamma, knyta band till mamma inte till människor, äta, springa och sova.

Föl brukar använda sina första dagar till att rusa runt vilket ger dem bra med muskler och kroppskontroll. Jag tror inte de halkar för att det är lite blött i hagarna. Jag kan inte påminna mig att jag sett ett enda föl halka i lite blött väder. Det viktigaste är att de får vila på ett torrt ställe. Mina brukade få vara ute i en timme, inne i två timmar, ute i en timme o s v under fölets första dagar. Därefter har jag släppt dem i större hage och haft dem ute med längre intervaller. Typ ute 3-4 h fm, inne lika mycket och sen ut igen. Efter kanske en två veckor har fölet varit ute hela dagarna men sovit inne. Lite har det berott på vädret och möjligheter till vila, regnskydd och skugga i hagen.

Ja får nog förtydliga att jag inte menade att ta promenader med ett dagsgammal föl. Men att leda fölet i anslutning till sin mor är något vi kommer att börja med relativt tidigt. Det behöver fungera i samband med te x stambokföring av stoet. Och även i samband med fölmönstring osv. Vi hanterar alla våra hästar från tidigt stadium. Men då det är vårt första egna föl så är det alltid bra att få läsa om andras erfarenheter och utifrån den plocka ut det som jag själv tycker är vettigt. Är väl införstådd att fölet behöver få starka band till sin mor och vidden utav det.

Förhoppningsvis har det torkat upp en del tills dess. Hästarna vi har går på lösdrift varav det dräktiga stoet har fått ett eget BB. Så tillgång till ligghall med torr liggplats kommer att finnas hela tiden. Men det känns som om jag första veckan kommer att vilja skärma av den större delen av hagen och endast låta dom gå i grushagen som också finns i anslutning till ligghallen dom ska vistas i.
 
Föl kan absolut halka så man ska vara försiktig med underlaget. "Grushage" låter för mig som en plats där ett föl inte ska lägga sig. Därför: Mycket korta perioder utomhus. Kanske 20 minuter i taget (max). Flera gånger om dagen krävs.

Detta är huvudanledningen till att jag inte vill ha föl förrän i april...

Definitivt inga promenader! Anledningarna har du redan fått ovan.

Ja precis, är lite orolig för blött underlag. Grushagen är i anslutning till ligghallen. Kan också tänka mig att grus kanske inte är det lämpligaste underlaget att ligga på för ett föl som lätt får liggsår. Jag kommer ju att vara hemma första tiden så jag får helt enkelt göra en ny bedömning efter vad jag konstaterar då. Stoet ligger aldrig ner i grushagen utan alltid inne i ligghallen så förhoppningsvis väljer fölet att göra detsamma.

Små korta rastningar i stora hagen kan absolut vara ett alternativ.

Att promenera med nyfött föl har aldrig varit aktuellt.
 
Ja får nog förtydliga att jag inte menade att ta promenader med ett dagsgammal föl. Men att leda fölet i anslutning till sin mor är något vi kommer att börja med relativt tidigt. Det behöver fungera i samband med te x stambokföring av stoet. Och även i samband med fölmönstring osv. Vi hanterar alla våra hästar från tidigt stadium. Men då det är vårt första egna föl så är det alltid bra att få läsa om andras erfarenheter och utifrån den plocka ut det som jag själv tycker är vettigt. Är väl införstådd att fölet behöver få starka band till sin mor och vidden utav det.

Förhoppningsvis har det torkat upp en del tills dess. Hästarna vi har går på lösdrift varav det dräktiga stoet har fått ett eget BB. Så tillgång till ligghall med torr liggplats kommer att finnas hela tiden. Men det känns som om jag första veckan kommer att vilja skärma av den större delen av hagen och endast låta dom gå i grushagen som också finns i anslutning till ligghallen dom ska vistas i.

Tänk på att föls halsar är för känsliga den första tiden, föl kontrollerar man genom att lägga grimskaft runt rumpan på dem, inte genom grimma och grimskaft. @Fenestra har kommit på den geniala idén att sätta en grimma på fölets kropp, hon får gärna visa själv hur hon gör.
 
Tänk på att föls halsar är för känsliga den första tiden, föl kontrollerar man genom att lägga grimskaft runt rumpan på dem, inte genom grimma och grimskaft. @Fenestra har kommit på den geniala idén att sätta en grimma på fölets kropp, hon får gärna visa själv hur hon gör.

Tack för tipset :) Vi brukar använda fölselen Foallow första tiden :)
 
:)
Ja får nog förtydliga att jag inte menade att ta promenader med ett dagsgammal föl. Men att leda fölet i anslutning till sin mor är något vi kommer att börja med relativt tidigt. Det behöver fungera i samband med te x stambokföring av stoet. Och även i samband med fölmönstring osv. Vi hanterar alla våra hästar från tidigt stadium. Men då det är vårt första egna föl så är det alltid bra att få läsa om andras erfarenheter och utifrån den plocka ut det som jag själv tycker är vettigt. Är väl införstådd att fölet behöver få starka band till sin mor och vidden utav det.

Förhoppningsvis har det torkat upp en del tills dess. Hästarna vi har går på lösdrift varav det dräktiga stoet har fått ett eget BB. Så tillgång till ligghall med torr liggplats kommer att finnas hela tiden. Men det känns som om jag första veckan kommer att vilja skärma av den större delen av hagen och endast låta dom gå i grushagen som också finns i anslutning till ligghallen dom ska vistas i.

Låter jättebra med en stor torr ligghall samt mindre hage första tiden. Så har jag med haft om vädret varit kallt/blött, och inget föl har lagt sig i grusen, dom har användt ligghallen när dom legat ner. (Men man får givetvis följa med i början!)

Annars så ser jag inget problem med en "för" stor hage, det viktiga är att den har bra staket - våra hagar har vanliga elband men träd och buskage längs staketet vilket gör det lätt för fölen att uppfatta det som ett stängsel. Hagen behöver inte vara plan, vi har en riktigt brant backe på betet där fölstona går och två föl är även födda ute på betet. Men den är slät, inga stenar eller rötter som de små kan ramla över då de är nyfödda. Ska se om jag kan återkomma med bilder.
 
:)

Låter jättebra med en stor torr ligghall samt mindre hage första tiden. Så har jag med haft om vädret varit kallt/blött, och inget föl har lagt sig i grusen, dom har användt ligghallen när dom legat ner. (Men man får givetvis följa med i början!)

Annars så ser jag inget problem med en "för" stor hage, det viktiga är att den har bra staket - våra hagar har vanliga elband men träd och buskage längs staketet vilket gör det lätt för fölen att uppfatta det som ett stängsel. Hagen behöver inte vara plan, vi har en riktigt brant backe på betet där fölstona går och två föl är även födda ute på betet. Men den är slät, inga stenar eller rötter som de små kan ramla över då de är nyfödda. Ska se om jag kan återkomma med bilder.

Va bra att du nämnde detta med staket :D Jag funderar på sådana här vita bredare (vanliga) band? Tror du att det kan fungera? Om det inte är synligt nog kanske man kan hänga snitslar eller liknande i första tiden så tråden läggs märke till? För rep känns vanskligt. Tänker på skaderisken. Ja återkom gärna med bilder! Behöver massor av inspiration och egna erfarenheter! Lär mig massor då :)

Hade veterinären här som vaccinera stoet här igår. Han tycker att ligghallen på 60 kvadrat är onödigt stor att föla i. Han tyckte jag skulle dela av den på hälften. Jag suger lite på den karamellen. Jag tänker att ju större BB desto bättre. Men det kanske är fel? Han tänkte att ju större ligghall desto mer väggar som stoet kan välja att lägga sig mot.
 

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: Görel
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 985
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 613
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp