När efter förlossningen släpper ni ut sto och föl i hagen?

Tilma

Trådstartare
och vad för typ av hage är lämplig? Bör sto och föl gå ensamma utan andra flockmedlemmar ett tag?
 
För hästar heter det fölning :)

Jag släpper ut mina i en liten hage med ordentligt synligt staket utan el i redan första förmiddagen. Alla är födda på natten och alla har varit friska, fölningarna har varit okomplicerade och allt har gått som det ska.

Jag har ett sto som är en surtant så hon har fått gå ensam de första 3-4 veckorna, sen har det gått bra att släppa ihop henne med andra ston och föl.
 
För hästar heter det fölning :)

Jag släpper ut mina i en liten hage med ordentligt synligt staket utan el i redan första förmiddagen. Alla är födda på natten och alla har varit friska, fölningarna har varit okomplicerade och allt har gått som det ska.

Jag har ett sto som är en surtant så hon har fått gå ensam de första 3-4 veckorna, sen har det gått bra att släppa ihop henne med andra ston och föl.

Okej. Fölning. Synligt staket skulle det kunna vara sådana här breda vita stängselband? Utan ström första dagarna? Vi har en väldigt snäll och omhändertagande valack, skulle det vara ok att släppa ihop med honom efter några veckor?
 
och vad för typ av hage är lämplig? Bör sto och föl gå ensamma utan andra flockmedlemmar ett tag?

Mitt senaste sto fölade mitt på dagen, så då fick de komma ut först morgonen efter. En liten hage (Welsh mountain = litet föl) med tre rader breda band utan el + att jag var där och kollade hela tiden.

Efter två dagar släppte jag ut i stora hagen då fölet var rätt så glad i att springa. Fick en del problem med min (snälla) valack som var alldeles för på och nyfiken. Det tog några dagar innan de kunde vara ute tillsammans.
 
Jag har haft både på ridbana och i hage. Så har jag haft dem de första fyra dagarna, därefter ut med mamma i större hage.

Personligen skulle jag aldrig släppa ihop sto och föl med valack utan endast med andra ston och föl. Jag är av åsikten att föl får den bästa uppväxten genom att få möjlighet att leka med andra föl.

Ridbana

Liten hage

DSC00673.jpg
 
Jag har haft både på ridbana och i hage. Så har jag haft dem de första fyra dagarna, därefter ut med mamma i större hage.

Personligen skulle jag aldrig släppa ihop sto och föl med valack utan endast med andra ston och föl. Jag är av åsikten att föl får den bästa uppväxten genom att få möjlighet att leka med andra föl.

Ridbana

Liten hage


Tack
Jag har haft både på ridbana och i hage. Så har jag haft dem de första fyra dagarna, därefter ut med mamma i större hage.

Personligen skulle jag aldrig släppa ihop sto och föl med valack utan endast med andra ston och föl. Jag är av åsikten att föl får den bästa uppväxten genom att få möjlighet att leka med andra föl.

Ridbana

Liten hage

DSC00673.jpg


DSC00673.jpg
 
Jag har ju andra ston. Men dom är mindre snälla. Valacken som vi har har alltid vart lekfarbror till våra föl som vi köpt in utifrån. Men det är klart att då har dom ju vart iallafall 6 månader. Menar du att det riskfyllt med ett såpass ungt föl ihop med valack? Har som sagt fler ston men dom har inga föl.
 
Vi har en rasthage som är grusad och som inte är så stor. Utöver det så har vi relativt stora vinterhagar varav en ganska så kuperad och den andra är mer plan men ganska lerig. Kanske är säkrast att hålla sig till rasthagen tills det torkat upp mer ute? Och då hellre ta lite kortare promenader?
DSC00673.jpg
[/QUOTE]
 
Tänk på att fölet ska kunna ligga ner och vila ganska ofta. Varför inte ha valacken bredvid ett tag först för att se hur han reagerar?
 
Lekmässigt brukar föl inte leka med andra förrän de är ungefär en månad, så ut den aspekten behövs inte valacken tidigare. Men det är stor skillnad på en månad och sex månader.

Finns det inget bete i närheten med andra föl?
 
Okej så det bör rimligtvis räcka med mamma första månaden? Tror ni att ett sto utan föl är bättre än en valack? Varför isåfall?
 
De finns valacker som gett sig på fölet och haft ihjäl det. De jag känner som föder upp hästar (även i liten skala) har aldrig sto med föl i en blandad hage (det har de iofs aldrig med tanke på betäckningsrisken).

Okej, Ja där får jag tänka om helt klart. Är ston utan föl lika farliga? (Givetvis individuellt) men i det stora hela? Har ett 3 års sto utan föl till exempel.
 
Förra årets föl är född på kvällen och fick komma ut i liten hage med tunnare rep vid lunch dagen efter. Band fast plastband i repen så att det skulle vara lättare för fölis att se. Tycker de där breda banden är otäcka, de är alldeles för svåra att ha sönder, har sett en riktigt otäck skada orsakade av breda band.

Att släppa in sto utan föl till dem kan vara en stor risk, jag släppte in vårt b-ponnysto till mor och föl efter en månad men då hade vi redan märkt att någon fölunge var hon minsann inte intresserad av att stjäla! Hennes tid som mamma var definitivt över, hon har däremot varit till stor hjälp att uppfostra fölungen, hon är hård men rättvis;)
 
Om ditt sto är högre i rang än 3-åringen är det nog ingen risk. Jag släppte ut i eltrådshage direkt. Mamma sto joggade runt med fölungen och visade staketet.

Hon är väldigt ranghög i jämförelse med 3-åringen. Nu är ju detta hennes första föl men min magkänsla säger mig att det kommer att bli åka av om 3-åringen försöker själa :cool:
 
Okej, Ja där får jag tänka om helt klart. Är ston utan föl lika farliga? (Givetvis individuellt) men i det stora hela? Har ett 3 års sto utan föl till exempel.

Jag har sett flera gånger hur sura ston förändras när de delar hage med ett föl och blir beskyddande och omhändertagande. I de olika stoflocker där jag har haft mina föl har det aldrig varit någon som snott föl utan alla ston har varit vänliga och deltagit i vaktandet av fölen. Ett sto som inte har något eget föl kan ta hand om flera föl medans deras mammor är på annat håll i hagen eller om man rider.

Jag skulle aldrig utsätta ett litet föl för att få en vuxen valack till lekkompis. Föl ska leka med andra föl. Tar man bara ett föl själv får man antingen hyra in dem någonstans där det finns andra föl eller själv ta emot inackorderingar.

När mina föl har varit några dagar gamla har jag flyttat över dem till "riktig" hage där de gått ensamma med mamma under några veckor. Då har jag satt ström på tråden. Men ibland får man ungar som är mycket vildare än genomsnittet, som bara springer runt och inte har ro att vila. De får man passa ordentligt så att ungen inte tar ut sig utan man får ta ut och in dem flera gånger om dagen.

Jag fick en sån här som bara rejsade runt runt och hade svårt att komma till ro

 
@Görel: Något av det finaste jag sett var min kompis arabston som var tre generationer i samma hage. Alla fantastiskt bra avelsston och bra mammor med ett oerhört bra hästspråk.

Det enda var att unghästen blev rätt fet när hon fick börja gå med dem igen efter avvänjningen, mormor satt nämligen mjölk och lät henne dia :meh:
 

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: Görel
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 985
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 613
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp