När blir man "rörelsehindrad"?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Engla

Hur länge kan man sköta hem och allt annat runt omkring (läs hästar!) som gravid. Min man sköter gärna hemmet men inte hästarna... så det kan vara bra att veta!
 
Sv: När blir man "rörelsehindrad"?

Hur länge kan man sköta hem och allt annat runt omkring (läs hästar!) som gravid. Min man sköter gärna hemmet men inte hästarna... så det kan vara bra att veta!

Här kommer svar från en som aldrig varit gravid!:angel:
Det verkar vara väääldigt olika. En del får ju foglossningsproblem och kan inte ens gå i slutet av graviditeten (kanske sista 2-3 månaderna eller ännu värre), andra grejar definitivt fodringar av hästar fram till sista veckan. Det beror ju på hur "stor" man blir, om man får foglossningar eller ej, om man väntar ett barn eller kanske tvillingar.
 
Sv: När blir man "rörelsehindrad"?

Ja det är nog väldigt olika.... Jag fick barn för 2 månader sedan, nu gick ju hästarna ute då men jag hade kunnat sköta både hem och stall till sista dag!
Därimot så fanns det inte en chans att klara stallet efter förlossningen, efter 1 vecka klarade jag att gå ända till stallet som ligger 60m från huset. Typ efter 2,5 vecka kunde jag klara att mocka mm......
 
Sv: När blir man "rörelsehindrad"?

Precis som Björk och Warmia har svarat är det helt och hållet individuellt. Likaså hur man mår efteråt och hur lång tid det tar innan man är fit for fight igen. Finns liksom inga garantier!
 
Sv: När blir man "rörelsehindrad"?

Det kan som sagt variera väldigt. Det tunga arbetet i stallet fick min man ta över i v 8-9 ngn gång... (totalt hade han hand om det i ett år...) Sen finns det de som klarar allt hela tiden. Dessvärre måste nog din man eller ngn annan vara beredd på att ta hand om hästarna under raviditeten...
 
Sv: När blir man "rörelsehindrad"?

Jag har klarat hästar och stall själv hela tiden, förrutom de dagarna jag var på sjukhuset efter förlossningen.
Trots foglossning...
Men min foglossning var nog inte så illa som många andras!
Men det är som folk säger väldigt individuellt och hur tungarbetat ditt stall är!
 
Sv: När blir man "rörelsehindrad"?

Det är som sagt högst individuellt.... själv kunde jag sköta allt t o m månad 8 av graviditeten...fick därefter njurproblem....
Sen beror de oxå på hur förlossningen blir hur lång tid efter man inte klarar av att göra saker... om man som jag blir snittad får man ju inte lyfta tyngre än 5 kg de första 5v...vilket innebär att mockning är uteslutet! Andra mammor sprang omkring på BB dagen efter som om inget hade hänt....:smirk:
 
Sv: När blir man "rörelsehindrad"?

Jag hade nog kunnat mocka ända fram till förlossningen, även om det hade varit lit otympligt.
Men jag har hästarna hos mamma och pappa och de tog det mesta på slutet, framförallt det tunga, för att jag skulle slippa.
Efter förlossningen hade jag nog kunnat mocka efter ett par dagar, men det var samma sak då; mamma och pappa erbjöd sin hjälp och jag tog tacksamt emot den.
Jag hade foglossning men var inte jättestor om magen, inte ens på slutet.

Det är v ä l d i g t individuellt.
 
Sv: När blir man "rörelsehindrad"?

Det kan som sagt variera väldigt. Det tunga arbetet i stallet fick min man ta över i v 8-9 ngn gång... (totalt hade han hand om det i ett år...) Sen finns det de som klarar allt hela tiden. Dessvärre måste nog din man eller ngn annan vara beredd på att ta hand om hästarna under raviditeten...

Ojdå, SÅ tidigt! Var det något speciellt som gjorde det?
 
Sv: När blir man "rörelsehindrad"?

Mkt svår foglossning (jag har den fortfarande kvar, trots att dottern nu är 8 mån), smärtor i magen vid lyft och liknande samt att jag sprydde 20ggr/dag och blev svag av det... Jag var i princip sängliggande hela graviditeten p.g.a. ovanstående... Kunde knappt ta hand om mig själv, och än mindre hästarna!
 
Sv: När blir man "rörelsehindrad"?

Som alla skrivit är det så olika. En del blir det inte alls, andra tidigt.
Jag var ute i stallet och tömkörde dagen innan förlossning. Var sen ute i stallet efter en-två veckor igen (hade inte hästen hemma).
Hade foglossning men inte så jätteallvarlig och klarade mig rätt bra, vissa dagar var värre än andra. Det blev dock värre efter förlossningen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När blir man "rörelsehindrad"?

Beror ju på..

Jag har fungerat bra fram tills födelsen, medans andra kanske inte klarar så mycket sista månaden/månaderna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 353
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 795
Senast: Manji
·
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
920
Senast: gulakatten
·
Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 518
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp