När betala 90-dygn?

Narcissa

Trådstartare
När betalar ni 90-dygnsavgiften? Kollar ni alltid på prick 90? Jag ska kolla mina en månad senare men ska jag ändå betala in innan jag vet om hästarna är dräktiga? Det är inte jag som valt datum för koll alltså. :)
Jag har inte försäkrat fostren så i värsta fall får jag betala 90-dygn fast att hästarna är tomma och ändå inte få något eftersom de är oförsäkrade?

Vad gäller?
 
Ja, om du inte har ett vet. intyg som säger att stoet inte är dräktigt innan eller på 90 dygn och hingsten har 90-dygnsavgift så måste du betala avgiften oavsett om stoet är dräktigt eller inte. Varför kollar du efter?
 
Det vanligaste är att om du inte skickat in ett intyg på att hästen är tom vid 90 dygn så får du en faktura på avgiften. Du får själv se till att undersöka innan dess om du inte vill riskera att betala. Ibland går det att komma överens med hingstägaren om att man ultraljudar någon dag sent, men en månad tror jag inte någon går med på.
 
Det är alltså hingstägare och station som satt datumet. Inget jag själv har valt. :)
Jag hade gärna kollat 90 dygn såklart.
 
@Narcissa Du kan inte ta ut en vet. som ultraljudar hemma?

Jo men det ingår ju i det jag har betalat till stationen (=som hingsthållare).
Jag vill bara veta vad man gör. Kanske jag som gör en tankevurpa. Tänker att eftersom stationen och hingsthållaren inte kunde kolla förrän en månad efter så skulle jag få fakturorna då. :)
 
Jo men det ingår ju i det jag har betalat till stationen (=som hingsthållare).
Jag vill bara veta vad man gör. Kanske jag som gör en tankevurpa. Tänker att eftersom stationen och hingsthållaren inte kunde kolla förrän en månad efter så skulle jag få fakturorna då. :)
Är det stationens hingst så kolla med dom om dom är villiga att göra så. Annars skulle jag ta ut en veterinär själv. Nu vet jag inte vad du har i 90 dygnsavgift men för mig blir det i alla fall oerhört mycket billigare att göra så än att betala en avgift för ett sto som skulle visa sig vara tomt.
 
Är hingstägare och hingsthållare samma? Då får du prata med hen och fråga hur hen tänkt. Men om det inte är hingsthållaren/stationen som äger hingsten accepterar troligen inte hingstägaren ett så sent ultraljud.
 
Är hingstägare och hingsthållare samma? Då får du prata med hen och fråga hur hen tänkt. Men om det inte är hingsthållaren/stationen som äger hingsten accepterar troligen inte hingstägaren ett så sent ultraljud.

Det är samma! Hingstägare/hingsthållare har själv satt datumet för koll.
 
Sitter ju också med samma frågeställning..:(
Min betäckningsstation gör ju lite uppsamlingsmöten med ston som ska kollas då veterinären kommer dit. I mitt fall blir det ju slutet av Oktober och då har vi ju rullat över 90 dygn som ligger omkring den 18/10.
Vet ju inte hur kinkigt det är om det rullar över en dryg vecka för i så fall kanske jag får åka till en annan veterinär.
Har iof ändå planer på att kolla tänder mm så det kanske är lägligt ändå..
 
Kan de inte ordna en koll innan 90 dygn så hade jag inte betalat. Alt åkt till anann veterinär.
Har man verkligen det valet om hingstägaren tillika stationen inte går med på det?
Tänker att det är en sak om UL visar på foster och man bara är försenad, det brukar nog gå rätt bra. Men om UL visar på inget foster och man då kommer in med resultatet för sent emot vad hingstägaren gått med på (även om det är hingstägaren som är stationen som inte kunnat erbjuda UL tidigare), kan man verkligen vägra betala? Rent rättsligt alltså.

Sedan borde hingstägaren tillika station vara mån om sina kunder och det borde vara en SJÄLVKLARHET att kan inte denna erbjuda UL innan så kan den allt vänta lite längre även på dräktighetsresultat...
 
Kan de inte ordna en koll innan 90 dygn så hade jag inte betalat. Alt åkt till anann veterinär.

Eftersom den aktuella veterinären har hand om fler stationer i närheten så brukar hon flytta runt 90-dygnskontrollerna utan extra avgifter.
Vi har själv varit och kollat på annan station men samma veterinär.
 
Det är lite knepigt faktiskt när stationerna stänger för säsongen.
Det är ju ganska få ston som hinner kollas 90 dygn innan många stationer stänger runt mitten av augusti.
Jag har inte kollat mitt sto som nu gått 110 dygn. jag har betalat min 90-dygns avgift ändå.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 135
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 343
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 210
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp