När berättade ni för...

Cita

Trådstartare
Omgivningen att ni var gravida?
Vilken vecka är det som man "säkert" kan säga att det inte får missfall mm?
 
Sv: När berättade ni för...

Efter vecka 12 har jag hört. Eller, säkert å säkert, men missfallsrisken minskar en hel del.

Vi berättade i vecka 14-15 :D
 
Sv: När berättade ni för...

Missfall kan man få hela graviditeten, men risken minskar efter ca.12 veckor. Första berättade vi efter UL i v18. Andra gången efter inskrivningen i v12.
 
Sv: När berättade ni för...

Jo det vet jag, men hade somsagt fått för mig att det i en viss vecka å framåt var ganska säkert iallafall :)
 
Sv: När berättade ni för...

Vi började att berätta efter inskrivningen, men inget vi "ringde runt om" det får bli när det blir tycker jag men för maken var det värre, han ville berätta för ALLA på en gång:D
 
Sv: När berättade ni för...

För en del kompisar berättade vi direkt så fort vi fått veta. Då var jag i vecka 8. I vecka 11 berättade jag för mamma och min syster.. Min mormor kommer få veta när jag går in i vecka 17 eller 18 och varit på ultraljudet...
 
Sv: När berättade ni för...

Berättade ganska tidigt, alla vet ju om att missfall KAN hända och då vill jag hellre ha omgivningens stöd istället för att ingen vet... Dessutom har jag en sambo som aldrig kan hålla tyst :angel:. Dom på jobbet fick dock veta först efter vecka 12. Ville inte röra till det på jobbet i onödan liksom..
 
Sv: När berättade ni för...

Mina föräldrar och min syster fick veta direkt, då vi gjort ivf och varit öppna om det så visste de ju när det var "test-dax". Några nära vänner fick reda på det efter vul i v 8 och resten berättade vi för i v 13 då vi gjort ytterligare ett vul.
 
Sv: När berättade ni för...

Vi fick reda på att vi skulle ha barn i slutet av September... Mamma berättade jag för typ efter 1 vecka, Håkan berättade för sin pappa efter 2-3 veckor. Resten av släkten såg vi till att dom fick veta innan Jul åtminstonde så dom skulle slippa få nån chock på julen:D
Till Vännerna satte vi oss inte och ringde runt utan de fick reda på det när vi träffade dom
 
Sv: När berättade ni för...

Jag berättade för min mamma i v 6, eftersom jag också tycker att jag vill ha stöd om något skulle hända. Och när jag berättat det för mamma var jag tvungen att berätta det för pappa, och sen har jag berättat det för mina kompisar efter det.
 
Sv: När berättade ni för...

jag tycker att den där "regeln" är ganska konstig. Jag undrar vad den kommer av? Var det pinsamt förr att erkänna att man hade fått missfall? Okej att man kanske inte berättar på jobbet förrän det är någorlunda säkert att det ska bli ett barn men att inte berätta för närmaste familjen och vännerna ganska tidigt av andledningen att "man kan ju få missfall" har jag svårt att förstå. Eller tänker ni att ni skulle hålla ett missfall hemligt?

Själv berättade jag för familjen i vecka 6 då jag råkade vara på besök. För närmaste kompisarna kanske i vecka 7-8.
 
Sv: När berättade ni för...

När jag fick veta att jag var gravid så berättade jag det för min bästa vän och mina föräldrar direkt. Resten fick veta när jag var i i 3-4 månaden.

Mvh
 
Sv: När berättade ni för...

vi berättade i v. 5-6. kunde inte hålla oss längre=)
 
Sv: När berättade ni för...

jag tycker att den där "regeln" är ganska konstig. Jag undrar vad den kommer av? Var det pinsamt förr att erkänna att man hade fått missfall? Okej att man kanske inte berättar på jobbet förrän det är någorlunda säkert att det ska bli ett barn men att inte berätta för närmaste familjen och vännerna ganska tidigt av andledningen att "man kan ju få missfall" har jag svårt att förstå. Eller tänker ni att ni skulle hålla ett missfall hemligt?

För mig handlar det lite om personerna ... jag ville inte att "alla" skulle veta för att jag nog inte vill dela en eventuell sorg över ett missfall med "alla". Det är också svårt att sätta "munkavle" på föräldrar och släkt om att tala om det för andra (de blir ju också glada och vill gärna berätta eller kanske försäger sig). Speciellt när halva släkten jobbar inom samma organisation.. :angel:
(fast vi lyckade nog rätt bra med att få dem att vänta lite med att berätta ändå...)

Vi berättade tidigt (v6) för de som jag/vi kände att vi vill ska ha förståelse och dela vår sorg om missfall sker. Bekantas bekanta och kollegor man inte känner nära kanske man hellre vill inte ska veta om om om det värsta skulle ske.

För min/vår del ska vi också göra fostervattenprov och om det visar något fel tänker vi göra abort. Jag berättar inte för "alla" om provet; bara "närmast sörjande". Av den enkla anledningen att jag inte vill ta en diskussion om "rätt eller fel" med folk när det gäller vårt beslut. Jag berättar det för folk som jag vet har förstånd nog att inte lägga sig i beslutet (nära släkt och vissa vänner). De andra behöver inte veta något om just den delen.
 
Sv: När berättade ni för...

Från första början, alltså vecka 7.
Jag har mått så dåligt från början att jag ville att de på jobbet skulle veta varför. Fanns vissa jag ville berätta för när jag träffade dom så bl a mina föräldrar fick veta för ett par veckor sedan.

Skulle jag få missfall så tycker jag att det är bra att omgivningen också vetat om att jag var gravid, då förstår de ju varför jag är ledsen.
 
Sv: När berättade ni för...

Har aldrig förstått varför man inte ska berätta. Missfall är ju inte ovanligt alla vet att det kan hända konstigare än så är det inte.

Sen vill jag väl inte berätta för alla jag träffar på en gång men, familj, arbetskamrater och nära vänner är ju en annan sak.

I vilket fall är det rätt svårt att dölja i 3 månader. Super trött somnade i soffan hos kompisar på melodifestivalen tex., mår illa hela tiden, dricker ingen alkohol.

Jag är nu i v 8. Min sambo vill inte berätta förrän efter v 12 så nu är vi i den konstiga situationen att mina föräldrar, arbetskamrater och nära vänner vet men inte hans. Håller nog inte så länge till...

Sambons bästa kompis tror att jag har vitaminbrist eller är sjuk på annat vis och är ganska orolig över min eländiga uppenbarelse.
 
Sv: När berättade ni för...

Har aldrig förstått varför man inte ska berätta. Missfall är ju inte ovanligt alla vet att det kan hända konstigare än så är det inte.

Sen vill jag väl inte berätta för alla jag träffar på en gång men, familj, arbetskamrater och nära vänner är ju en annan sak.

fast då är det ju ändå så att du resonerar som så att du inte vill berätta för alla... som jag. I mina öron är det svårt att förstå hur man kan säga att man "inte förstår varför man inte ska berätta" i samma andetag som man säger att man inte berättar för alla. :confused: :crazy: Då förstår man ju varför man inte berättar (åtminstone varför man inte berätta för vareviga själ man träffar). Eller?

(fast jag vet inte.. jag kanske är lite trög..)
 
Sv: När berättade ni för...

Jag skulle nog kunna berätta för alla, men inser att alla nog inte är intresserade.

Menade bara att det känns naturligt att berätta för dem jag har nära kontakt med och som på något vis själva kommer att bli påverkade av min graviditet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 754
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 821
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: McFlurry
·
Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
4 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp