När är lämpligast att flytta dräktigt sto?

peven

Trådstartare
Hej! Mitt sto är iväg på betäckning nu och jag funderar fram o tillbaka om jag ska ta hem henne till det ordinarie stallet ett par månader o sen flytta henne till stallet där hon ska föla ngn gång under hösten.

Eller borde jag flytta henne direkt till det stallet? Hur ser ni på det? Hon trivs väldigt bra i sitt ordinarie stall men vi har en del tävlande hästar där.. Är samtidigt rädd att hon ska bli orolig på nytt ställe den tiden när det är som känsligast.
Hur skulle ni göra/gör ni?

Tack på förhand ;)
 
Hej! Mitt sto är iväg på betäckning nu och jag funderar fram o tillbaka om jag ska ta hem henne till det ordinarie stallet ett par månader o sen flytta henne till stallet där hon ska föla ngn gång under hösten.

Eller borde jag flytta henne direkt till det stallet? Hur ser ni på det? Hon trivs väldigt bra i sitt ordinarie stall men vi har en del tävlande hästar där.. Är samtidigt rädd att hon ska bli orolig på nytt ställe den tiden när det är som känsligast.
Hur skulle ni göra/gör ni?

Tack på förhand ;)
man bör flytta stoet senast 60 dagar innan fölning ,för att hon ska hinna bilda antikroppar mot de bakterier som finns på det nya stället som hon kan överföra till fölet. Lagen säger att du inte får transportera dräktigt sto senare än 30 dagar (väl?) om det inte är akut.
Men ju tidigare desto bättre för både föl och mamma tycker jag!
Som känsligast för resorbering är det mellan dygn 30-45 om man har ett oroligt sto. sedan är det alltid en risk att komma till nya ställen om där finns aktiva tävling/träningshästar som kan föra med sig smittor som kan påverka dräktigheten, tex abortvirus....
 
Har för mig att man inte får transportera stoet 6 veckor innan dvs 42 dagar innan beräknad fölning .
 
Ha ha jag är med osäker men har ett svagt minne av 42 dagar och orkar inte leta efter det på Jordbruksverket
var tvungen att kolla upp det
ursaxat direkt från jbv
"Dräktiga ston
Du får inte transportera ett dräktigt sto

  • mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
  • tidigare än 7 dygn efter fölningen"
så vi hade fel båda två
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 465
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 635
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp