När är det dax att träna hingsten för föltillverkning?

Cita

Trådstartare
:D

Har en 2 årig Amerikans Miniatyr-hingst som jag tänkt ska brukas lite i avel. Än sålänge så har han inte fattat att han är född med 2 kulor å snopp :D

Men hur går man tillväga när det är dax? Låter man han prov-betäcka ston första året i avel gratis för att se att han kan producera föl?

Har väl tänkt mig språngavgift endast, hur brukar ni göra då? brukar det ingå betäckningar under stoets hela brunst tills hon nekar hingsten?

Har framförallt tänkt att vända mig till a-ponnier dvs inte endast Am mini avel.
Blir det för stoägaren att vända sig till imphs då eller finns det någon förening i sverige man kan använda sig av vid registrering av föl-korsningar i den storleken :laugh:.

Vill ha mer kött på benen!
 
Sv: När är det dax att träna hingsten för föltillverkning?

För att underlätta vid registrering av föl bör du ta reda på vad som gäller betäckningslicens/bevis/intyg. Annars blir det en tråkig överraskning för potentiella stoägare. Jag känner ingen utan att de tar betalt för att upplåta sin hingst till avel. Avgiften gäller för hela säsongen, inte bara för ett språng eller en brunst. "Arbetet" med att betäcka, även som novis kan du överlämna till unghingsten men kanske du borde gå någon utbildning själv? Att vara hingsthållare är ett stort ansvar, tycker jag.
 
Sv: När är det dax att träna hingsten för föltillverkning?

Vilka kvaliteter har din hingst som gör att du tycker han är lämplig i aveln?

Du ställer frågor så man får uppfattningen av att du inte är så insatt. Jag menar inte att vara ohövlig utan anser bara att avel är ett stort ansvar. Det är ju inte för inte som hingstar genomgår ganska noggranna test innan de godkäns för avel.
 
Sv: När är det dax att träna hingsten för föltillverkning?

Ne jag är inte speciellt insatt, det är ju därför jag skriver och frågar här för att få veta och lära mig mer.

Han kommer antagligen ställas detta år och som jag skrev så vet han inte ännu att han är hingst så jag vill vara ute i god tid och få info.

Så tråkig attityd på buke ibland när det enda är att man vill veta mer å lära sig :crazy:

Har hållit på med hästar i ca 20år men inte avlat nått så helt tappad är jag inte ang hästar.

Nu fråga jag mest om hur ni andra gör.
 
Sv: När är det dax att träna hingsten för föltillverkning?

Finns en sida för amrisar och andra minisar :-) Sök på google . har tyvärr inte adressen i denna dator, Där kan du få hjälp
Tesora
 
Sv: När är det dax att träna hingsten för föltillverkning?

kl

Tränar man verkligen hingsten för föltillverkning?
 
Sv: När är det dax att träna hingsten för föltillverkning?

Oavsett ras så finns det vissa saker som du som hingsthållare ska göra om du ska din hingst i avel.
Det första är att se till så att han är frisk och att han inte har vissa defekter som gör att han inte får användas i avel. Är saker som är ärftliga och som kan ge en ev avkomma lidande.
Det andra är att föra språngrulla och ta in stoavgiften. Beroende på ras på hingsten så kan det ske via rasförening eller via SH.
Betalning kan vara språngavgift, den inkluderar i så fall hela säsongen och inte bara en brunst. Men man kan ha andra alternativ också. Något som inte är helt ovanligt är istället dräktighetsavgift d v s man tar betalt först när stoet är dräktigt. En annan som jag sett hos äldre hingstar där ägaren är osäker på hingsten fortfarande är fertil är att man bara tar levendefölavgift och att den då är lite högre.
 
Sv: När är det dax att träna hingsten för föltillverkning?

Tack för svar!

Masse: bra info :laugh:
 
Sv: När är det dax att träna hingsten för föltillverkning?

När han har blivit könsmogen lär du märka det!;) Skulle tro att pengen dimper ner nu under våren ....

Kan vara bra, när alla papper är i ordning och han har de intyg som krävs, att låta en ung hingst prova att betäcka ett erfaret sto som varit med förr och som man vet står fint för hingsten och står ut med lite oerfaret bökande.

Också viktigt att inte låta honom hoppa på stoet om hon tydligt visar att hon inte vill, dvs skriker, viftar med svansen och slår. Vill hon står hon stilla med svansen åt sidan och bjuder in hingsten.
 

Liknande trådar

Avel Är det inte dax att hästägare börjar ta lite ansvar och slutar se det som en rättighet att avla på sina hästar och istället se det som...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 985
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp