Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har funderat på det här med anatomiska nackstycken, om man inte rider med hävstångsbett borde det inte bli problem med tryck i nacken oavsett form på nackstycket. Hur hårt hissar folk upp sina bett liksom? Jag kan utan minsta svårighet lyfta min hästs träns ett par cm rakt upp vilket säger mig att trycket på nacken inte är särskilt stort.
Så ser det ibland ut på min också. Och behöver jag ta mycket i tyglarna så böjer sig sidostyckena en hel del. Och då har han ändå hingsttänder ivägen. Utan dem hade han kunnat ha bettet ännu lösare.Så tänker jag mkt också. När Tant skrittade i full fart så lättade nackstycket från nacken och man såg nästan 1cm luft mellan de två.* Inte kan trycket på nacken vara särskilt stort då, liksom.
*Har aldrig sett det på någon annan häst. Hon ryckte inte heller med huvudet utan det var huvudets naturliga upp-ner rörelse i hastig skritt på lång tygel som orsakade det.
De som jag gillar bäst är ett vanligt rakt men med en lätt form runt öronen. Finns på mitt träns från whitaker till exempel. Dessa ligger slätt men är lite smalare förbi öronen vilket i alla fall ser bekvämt ut. Hästen säger varken bu eller bä.
Jag har också ett svängt nackstycke som jag köpte löst och som är helt okej. Det är 4 cm brett.
PS klumpedunsar ger jag inte mycket för. De ligger inte an hela vägen och glider framåt så det känns som om hela tränset ska trilla av.
Jag har kikat lite på några varianter som finns för islandshäst och som jag tycker ser spännande ut. Samt även antares variant som inte ligger an alls i mankammen. Men det kommer jag då aldrig ha råd med. Schockemöhle har ett liknande, dessa är jag nyfiken på men inte sett live.
Jag tvivlar på att det är storleken som är problemet för mig. Det finns flera stycken i stallet i olika storlek. Samtliga lägger sig i bakvikt och glider fram, både på min häst och de som tränsen är köpta till.Det gäller att hitta rätt storlek på PS träns för att de ska fungera riktigt bra. Det går att höra av sig till företaget för att få hjälp med storleken.
Jag har funderat på det här med anatomiska nackstycken, om man inte rider med hävstångsbett borde det inte bli problem med tryck i nacken oavsett form på nackstycket. Hur hårt hissar folk upp sina bett liksom? Jag kan utan minsta svårighet lyfta min hästs träns ett par cm rakt upp vilket säger mig att trycket på nacken inte är särskilt stort.
Det passar inte på alla hästar. De med tex tjocka läppar kommer du behöva dra upp bettet väldigt högt för att få två veck, medans de med tunna kan ha 3 veck och det är fortfarande inte högt nog.Jag spänner mina hästars bett så att dom får ca 2 väck i mungipan.
Det passar inte på alla hästar. De med tex tjocka läppar kommer du behöva dra upp bettet väldigt högt för att få två veck, medans de med tunna kan ha 3 veck och det är fortfarande inte högt nog.
Tror aldrig jag skulle kunna få till 2 veck på islänningen.
Vad du ska göra är att stoppa in fingarna i munnen på hästen och känna efter hur långt det är mellen bett och tänder.
Även om min häst inte är känslig direkt så skulle jag aldrig sätta på ett smalt nackstycke på honom.