Nackstycken

LesPaul

Trådstartare
Vad anser ni om nackstycken?
Tycker ni era hästar går olika på olika typer av nackstycken eller är det ungefär likadant, och vad använder ni för nackstycke? Finns ju väldigt många typer nu för tiden, men föredrar ni ett traditionellt rakt eller ett anatomiskt?

Helst skulle jag inte ha några men det funkar ju tyvärr inte :D
På min tant gjorde det ingen skillnad om det var rakt eller böjt, hon verkade dock tycka om att ha lite ludd under och mot öronen.

De som jag gillar bäst är ett vanligt rakt men med en lätt form runt öronen. Finns på mitt träns från whitaker till exempel. Dessa ligger slätt men är lite smalare förbi öronen vilket i alla fall ser bekvämt ut. Hästen säger varken bu eller bä.

Jag har också ett svängt nackstycke som jag köpte löst och som är helt okej. Det är 4 cm brett.

PS klumpedunsar ger jag inte mycket för. De ligger inte an hela vägen och glider framåt så det känns som om hela tränset ska trilla av.

Jag har kikat lite på några varianter som finns för islandshäst och som jag tycker ser spännande ut. Samt även antares variant som inte ligger an alls i mankammen. Men det kommer jag då aldrig ha råd med. Schockemöhle har ett liknande, dessa är jag nyfiken på men inte sett live.

Mina hästar rids bara på PS of Swedens nackstycken. Möjligtvis på micklems, men extremt sällan.

Den ena ponnyn är otroligt känslig och kräsen och godkänner egentligen bara Ps, den andra är något mindre känslig men även den gillar ps mer. Och jag med! Hästen har massor av känsliga nerver bakom öronen, vilken häst skulle tycka det var skönt med en rem som trycker? Ps nackstycken fördelar trycket mer jämnt. Tex så åker alla luvor fram nu för tiden eftersom Ps nackstycke inte ligger an lika hårt som tex micklem. Jag upplever inte att Ps träns glider fram etc utan är supernöjd med dom och kommer aldrig mer rida mina hästar på ett vanligt nackstycke igen :)

Jag använder mest svagt svängda nackstycken. Dvs, raka med lite utskuret runt öronen. Gärna med remmen till nosgrimman på ovansidan.

Varken Tant eller Fröken passade i PS nackstycken. Tant fick öronen ihoptryckta och Fröken får öronen tryckta ut åt sidorna. På kompisens häst ställde sig PS nackstycket och punkttrycket blev HÖGT.

Fröken bryr sig inte nämnvärt. Men å andra sidan har jag jag inte nåt bett med hävstångseffekt och trycket på nacken är ganska liten. Hade jag haft en känslig häst hade jag nog velat testa House of Charisma's träns, som avlastar nackstycket på ett helt annat sätt.

• Gilla
Reactions: Ace
Jag har funderat på det här med anatomiska nackstycken, om man inte rider med hävstångsbett borde det inte bli problem med tryck i nacken oavsett form på nackstycket. Hur hårt hissar folk upp sina bett liksom? Jag kan utan minsta svårighet lyfta min hästs träns ett par cm rakt upp vilket säger mig att trycket på nacken inte är särskilt stort.

Jag har funderat på det här med anatomiska nackstycken, om man inte rider med hävstångsbett borde det inte bli problem med tryck i nacken oavsett form på nackstycket. Hur hårt hissar folk upp sina bett liksom? Jag kan utan minsta svårighet lyfta min hästs träns ett par cm rakt upp vilket säger mig att trycket på nacken inte är särskilt stort.

Så tänker jag mkt också. När Tant skrittade i full fart så lättade nackstycket från nacken och man såg nästan 1cm luft mellan de två.* Inte kan trycket på nacken vara särskilt stort då, liksom.

*Har aldrig sett det på någon annan häst. Hon ryckte inte heller med huvudet utan det var huvudets naturliga upp-ner rörelse i hastig skritt på lång tygel som orsakade det.

Så tänker jag mkt också. När Tant skrittade i full fart så lättade nackstycket från nacken och man såg nästan 1cm luft mellan de två.* Inte kan trycket på nacken vara särskilt stort då, liksom.

*Har aldrig sett det på någon annan häst. Hon ryckte inte heller med huvudet utan det var huvudets naturliga upp-ner rörelse i hastig skritt på lång tygel som orsakade det.
Så ser det ibland ut på min också. Och behöver jag ta mycket i tyglarna så böjer sig sidostyckena en hel del. Och då har han ändå hingsttänder ivägen. Utan dem hade han kunnat ha bettet ännu lösare.

De som jag gillar bäst är ett vanligt rakt men med en lätt form runt öronen. Finns på mitt träns från whitaker till exempel. Dessa ligger slätt men är lite smalare förbi öronen vilket i alla fall ser bekvämt ut. Hästen säger varken bu eller bä.

Jag har också ett svängt nackstycke som jag köpte löst och som är helt okej. Det är 4 cm brett.

PS klumpedunsar ger jag inte mycket för. De ligger inte an hela vägen och glider framåt så det känns som om hela tränset ska trilla av.

Jag har kikat lite på några varianter som finns för islandshäst och som jag tycker ser spännande ut. Samt även antares variant som inte ligger an alls i mankammen. Men det kommer jag då aldrig ha råd med. Schockemöhle har ett liknande, dessa är jag nyfiken på men inte sett live.

Det gäller att hitta rätt storlek på PS träns för att de ska fungera riktigt bra. Det går att höra av sig till företaget för att få hjälp med storleken.

Det gäller att hitta rätt storlek på PS träns för att de ska fungera riktigt bra. Det går att höra av sig till företaget för att få hjälp med storleken.
Jag tvivlar på att det är storleken som är problemet för mig. Det finns flera stycken i stallet i olika storlek. Samtliga lägger sig i bakvikt och glider fram, både på min häst och de som tränsen är köpta till.

Eftersom jag enligt ovan inlägg inte heller förstår vitsen med tryckavlastande nackstycke bryr jag mig inte heller. Jag testade för att jag är en nyfiken prylbög. De fungerade inte för oss, alla är olika. Två av hästarna i stallet använder inte längre sina träns från PS. Två av dem gör det.

Jag spänner mina hästars bett så att dom får ca 2 väck i mungipan. Om man har bettet för långt ner så skadas tänderna på hästen. För mig är det obegripligt hur man inte kan gilla nackstycken som är anatomiska, mina nackstycken har aldrig ställt sig, tryckt konstigt mot öronen, glidit fram eller bak. Speciellt min ena häst är nästan oridbar på träns med "vanligt" nackstycke där nosgrimman ligger över nackstycket.

Jag har ett brett från horseguard som jag älskar. Hästen säger inte mycket om det jämnfört med ett vanligt rakt. Dock så ligger alla mina remmar från nosgrimman över nackstycket alt fästes på både sidor. :D
Det breda sitter riktigt bra på min häst jämnfört med PS, sämst har en kopia på PS nackstycke suttit. :)

Min häst har ett brett, anatomiskt från Hööks och ett PS som han gillar. Blir mycket stadigare och bättre i munnen med dessa två än med "vanligt" träns :)

Jag förstår inte heller varför man tycker illa om anatomiska nackstycken.

Hade du hellre velat ha en tung ryggsäck med tunna remmar eller en med lite bredare som är mjukt stoppade?

Spänner man inte in bettet så ligger det emot tänderna och det blir skador på dom. Hästen får skav i munnen då bettet hela tiden åker fram och tillbaka i munnen när vi tar i tyglarna.
Även om min häst inte är känslig direkt så skulle jag aldrig sätta på ett smalt nackstycke på honom.

Jag spänner mina hästars bett så att dom får ca 2 väck i mungipan.
Det passar inte på alla hästar. De med tex tjocka läppar kommer du behöva dra upp bettet väldigt högt för att få två veck, medans de med tunna kan ha 3 veck och det är fortfarande inte högt nog.
Tror aldrig jag skulle kunna få till 2 veck på islänningen.

Vad du ska göra är att stoppa in fingarna i munnen på hästen och känna efter hur långt det är mellen bett och tänder.

• Gilla
Reactions: Ace
Det passar inte på alla hästar. De med tex tjocka läppar kommer du behöva dra upp bettet väldigt högt för att få två veck, medans de med tunna kan ha 3 veck och det är fortfarande inte högt nog.
Tror aldrig jag skulle kunna få till 2 veck på islänningen.

Vad du ska göra är att stoppa in fingarna i munnen på hästen och känna efter hur långt det är mellen bett och tänder.

Nej jag vet, alla är olika men det var den bästa beskrivningen jag kom på just då. Vi passade på att spänna in bettet när vi åkte till tandläkaren för att vara säkra på att det ligger bra etc.

Jag har tunna rundsydda träns/kandar på min mkt känsliga häst. Han har inga problem av det.
Jag spänner inte åt sidostyckena mer än att bettet sitter korrekt i förhållande till tänderna. Han har inga veck i mungipan. Det tycker jag oftast är för på tok hårt på de flesta hästar.
Bettet åker inte runt om du inte drar för mkt i det.
Sitter inte bettet så jävla hårt upphissat brukar hästarna kunna känna mindre bettsignaler med.

Jag jobbar som tränare och ser betydligt fler som hissat upp bettet för högt än tvärt om.
Jag har också ridit en väldig massa hästar med och utan anatomiska nackstycken.
Jag ser ärligt talat inte vitsen med dem.

Jag ogillar ingen utrustning som passar och inte stör. Så får hästen plats med det anatomiska och det passar kan man absolut ha det.
Men jag har hittills inte träffat någon häst som behövt det bara utrustning passar och ryttaren rider korrekt.

H.H kan du hänga på vad som helst - han kunde inte bry sig mindre. Har både PS, "nätta anatomiska" och raka. Märker ingen skillnad på honom. Dock sitter inte PS nackstycke dåligt som vissa här beskriver, men det gör som sagt ingen skillnad.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 418
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
460
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka