Nackdelar med tredelat eggbett?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Köpte ett tredelat eggbett idag, men vad är naktdelen med dom? Det måste ju finnas någon naktdel, annars hade väl alla ridit med det.
Det är tunt, som ett bridongbett.

Sv: Nackdelar med tredelat eggbett?

Precis samma nackdelar som med alla andra bett... Olika hästar trivs med olika bett, vissa på tvåddelat, vissa på tredelat, vissa på stång, vissa på hävstång, vissa på hack o.s.v.

Tredelat eggbett är ju ett ganska milt bett som ligger ganska stadigt i munnen och har minimal häveffekt... Ett superbett om hästen trivs...

Så du behöver inte oroa dig för att det skulle vara dåligt så länge hästen går bra på det... Som med alla bett...

Min åsikt:)

Vad tycker du själv om det?

Ett eggbett har ingen stångeffekt över huvud taget.

DK: Hoppas pålle trivs bättre med detta bettet nu då :) Har du hunnit rida på det än?

Nope, har inte hunnit rida på det, köpte det igår :D Det stod mellan detta och ett smalt tredelat bett med droppe. Men det tredelade fanns bara som bridong med små ringar i rätt storlek (12,5) och vanligt tredelat (dock väldigt smalt, var lika tjockt som ett bridongbett, deras bridongbett var skitsmala) med stora ringar fanns bara i 13,5. Eggbettet i 12,5 skulle nog bli för litet (han behöver snarare större än mindre) så jag tog ett i 13,5 istället.

Var och kollade på Hööks med men deras bridongbett var tjockare än mitt vanliga tvådelade... Så det var ganska uteslutet.

nackdelar vet jag inte, men jag har ett på min pålle sen typ 1½ år tillbaka, och han trivs super med det!! har testat en del andra varianter, men eftersom han är hyfsat känslig i munnen är detta det bästa...

Nej, jag formulerade mig väl fel där:smirk: Vad jag menade var att efterssom det inte är helt runda bettringar blir det väl ytterst pyttelite mer tryck över nacken när man tar i bettet... Fick jag iallafall höra i plugget... Men det kanske inte stämmer..?

Med tanke på att det nog inte är särskilt avgörande för bettets användning finns det nog mer spännande saker att forska om... Jag försöker just nu forska i hur många gånger jag kan somna framför datorn under en minut... Med skrämmande resultat:crazy:

Jag kan uppleva att en del hästar blir stummare i munnen (alltså stummare känsla i handen) när man har fasta ringar. Men som sagt, det beror helt på vad hästen trivs bäst med.
Jag tycker att min känns aningen bättre på lösa ringar tex.

Det var någon som sa (i en annan tråd) att vissa hästar kan kännas mindre känsliga med små bettringar. Och de jag hittade med fasta bettringar hade bara små ringar. Ville därför ha stora ringar, men det var antingen 11,5 eller 13,5 och inget av det blir bra :(

Bettet var för stort ändå, så jag bytte det till en storlek mindre. Ska prova i övermorgon...

Men idag provade jag ett Mylerbett. Detta:

g_mbits_mb03.gif

Med D-ringar och man kunde snurra ringarna åt olika håll helt runt.
Jag blev riktigt överaskad... Trodde hästen skulle knäppa av i nacken och hålla på... Men han gick väldigt avslappnat, jag hade knappt nåt i handen (nu höll jag iofs väldigt löst och red med längre tyglar då jag var så rädd att jag skulle göra honom illa med bettet, det ser ju ganska brutalt ut...). Kunde inte rida ordentligt, två som longerade och en som red och två av hästarna var lite stirriga och hoppade iväg ibland (+ min egen för att de andra 2 höll på så vill ju han haka på..) så det var inte så lyckat, men sen när den ena gick så blev det mkt bättre. Men det var ju ett helt annat sätt att rida... Tar man i innertygeln går hästen mot sargen och tvärtom. Fanns tydligen en hel del finesser med detta bett pga ringarna var rörliga, men så långt har jag inte kommit att jag fattade allt det där ;)

Sedan så trodde jag att hästen skulle stanna vid minsta tryck, men så var det inte, jag kunde ta ganska hårt (jag tyckte jag tog hårt för att rida med ett myler) innan han stannade, vid bridongbettet stannar han vid betydligt mindre tryck. Men det kan nog bero på att det är väldigt annorlunda för honom med... Jag är ju inte heller van att rida på det, så det blir nog annorlunda om jag provar några ggr. Travade inte idag heller, så det kanske är helt annorlunda i trav och galopp och det inte funkar alls...

Ägaren till bettet låter mig låna det några ggr så jag kan känna efter. Hur som helst tror jag inte att jag skulle vilja ha det som enda bett, utan kommer ju ha ett mildare bett för uteridning osv, dessa "finesser" som jag fick reda på verkar vara mer lämpade för dressyr och det känns väl mer lönt att ha ett bett med dessa funktioner i dressyr än när jag rider ut eller hoppar.

Åh, vad kul att du verkar hitta nåt som passar!

Finns det info om detta bettet på mylerbettens hemsida?

Detta är det enda jag hittade:

http://www.toklat.com/myler/mbits_03.html

Men ska kolla lite i gamla trådar och så innan jag får för mig att köpa ett... Det kostar ju typ 800 eller nåt, så jag vill ju vara säker att jag vill ha det innan jag köper det ;) Dock hade jag väl aldrig trott att jag skulle rida min häst på ett myler...
En annan tjej föreslog Pessoa, men hon som äger Mylerbettet sa att det endast är till för att få stopp på hästen och att det bara är "knäppa av i nacken"-bett, och att Myler var riktigt skarpt men att det inte användes på samma sätt som pessoa om man red rätt. Pessoa har många föreslagit innan då hästen är väldigt stark, men efter vad hon beskrev verkade Myler vara bättre... (har aldrig ridit honom med pessoa, då jag inte vill rida min häst på såna bett egentligen, jag ska kunna rid hästen utan pessoabett)

Men nu har jag ännu en fråga: hur ser man att Mylerbettet är rätt storlek? Jag ahr ingen aning om hur man ser det. Bettet är ju böjt på två ställen, ska dessa delar gå en bit utanför munnen eller ska de ligga inne i munnen?

Diabolical_Kitten skrev:
Det var någon som sa (i en annan tråd) att vissa hästar kan kännas mindre känsliga med små bettringar. Och de jag hittade med fasta bettringar hade bara små ringar. Ville därför ha stora ringar, men det var antingen 11,5 eller 13,5 och inget av det blir bra :(

ja det stämmer ibland.
det du har är antagligen ett rent bridong bett, det är det som har små ringar. de med stora ringar brukar vara ngt tjockare, men du borde kunna hitta även mindre än 11,5 i välsorterade affärer. Men funkar han på det du har nu så är det ju lika bra.

ah - STÖRRE! Men DET finns ju garanterat med stora ringar, då har du bara haft otur!!

Jo, det FINNS, men Eko skulle inte beställa förrän NÄSTA vecka... Jag vill ju inte rida hästen med ett bett han itne trivs med så länge. Jag behöver ju ändå två bett iaf, så då kan jag köpa ett med fasta ringar och ett med rörliga ringar.
Och kanske ett Myler...

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 199
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 153
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring