Nackdelar med soja?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare marer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 164
M

marer

Har försökt söka i tidigare trådar om soja, men inte riktigt hittad vad jag söker, kasnke är det jag som inte förstå mig på hur man ska göra.

Det jag undrar över är iaf vilka nackdelar som finns med att fodra med soja? Jag vet att det skadligt för miljön, men jag menar ur hälsoaspekter för hästen.

Har hört att det kan vara skadligt för hästar i stora mängder, kanske även i små? Men hur är det skadligt, vad är det som gör att det inte är ett bra foder för hästar, om det nu inte är det?

Sv: Nackdelar med soja?

Ja det kan ge magstörningar (som kan leda till kolik av olika slag) om man ger för mycket på en gång eller introducerar det för snabbt.
Det är heller inte bra att lägga till sånna här starka proteinfodermedel (gäller även andra med väldigt hög proteinhalt) utan att veta säkert att det behövs (det vet man genom analys på grovfodret).

Om man vet att man är i behov av extra protein, och i vilken mängd, samt börjar försiktigt med sojan och ger det max 100g/100kg häst/utfodringstillfälle så är det ett mycket bra proteintillskott.

Gav det till min förra häst då han fick för lite protein av resten av fodret han märkte jag inga negativa konsekvenser på. Det ända jag har hört är om man ger för mycket soja så kan de svullna eller få gallor i benen.

......max 100g/100kg häst/utfodringstillfälle

Oj nu måste jag fråga dig :confused: - Menar du det du skrev ovan? Dvs att det är 100g / 100 kg häst per utfodringstillfälle?

Jag har alltid trott att det var per dag?

Så min häst som väger ca 500 kg (knappt) skulle kunna äta 500 gr varje gång han utfodras dvs morgon och kväll?

Men de som utfodras oftare då? Finns ju de hästar som serveras kraftfoder 3-4 ggr om dagen. Inte kan man väl ge så mycket varje gång? :eek:

Vår travhäst reagerade på sojan - Han blev gallig och fick bulor på kroppen! För att ta reda på om det var sojan han reagerade på tog vi bort den under en period och under den tiden försvann både gallor & bulor - För att sedan komma tillbaka när vi åter gav soja! När vi behöver tillföra mer protein i foderstaterna använder vi numera lusern. //Linda

Oj nu måste jag fråga dig :confused: - Menar du det du skrev ovan? Dvs att det är 100g / 100 kg häst per utfodringstillfälle?

Så min häst som väger ca 500 kg (knappt) skulle kunna äta 500 gr varje gång han utfodras dvs morgon och kväll?

Men de som utfodras oftare då? Finns ju de hästar som serveras kraftfoder 3-4 ggr om dagen. Inte kan man väl ge så mycket varje gång? :eek:

Enligt HelenaHandberg, som är vår foderguru här på forumet och den med utbildning, säger att det finns ingen maxgräns för proteinkoncentrat per DAG - utan per utfodringstillfälle.

DOCK ska man alltid introducera proteinkoncentrat väldigt försiktigt, långsamt, så att kroppen hinner ställa in sig på det och inte få problem med mage (= vilket i sin tur kan leda till gallor o annat).

Vår travhäst reagerade på sojan - Han blev gallig och fick bulor på kroppen! För att ta reda på om det var sojan han reagerade på tog vi bort den under en period och under den tiden försvann både gallor & bulor - För att sedan komma tillbaka när vi åter gav soja! När vi behöver tillföra mer protein i foderstaterna använder vi numera lusern. //Linda

Hur introducerade ni sojan och vilka mängder gav ni?

En sak som jag tycker är till stor nackdel för just soja är också att man skövlar regnskog på andra sidan världen för att framställa det. Sen är det en populär gröda för GMO också.

Sök på "soja" i t ex arkivet på www.atl.nu

Jo det är just det man ska göra. Riskerna med proteinkoncentrat (alla, inte just soja bara) är om man ger så mkt i taget att en stor del av aminosyrorna inte hinner tas upp i tunntarmen så rinner de till grovtarmen och kan göra att vissa sjukdomsalstrarnde bakterier som gillar aminosyror växer till. Därför ska man ge en begränsad mängd per gång. Men det kan upprepas flera ggr om dagen.

En internationell utfodringsbibel är NRC: Nutritional requirements of horses som just utkommit i sin 6e upplaga. Ett 40tal av världens främst hästnutritionsforskare har skrivit den.
Där kan man läsa i min översättning

– ”Om man har ett grovfoder med dålig proteinkvalité kan man behöva ge 60 % eller mer av proteinintaget som koncentrat till dräktiga och växande hästar. På dessa nivåer bör man dela upp givan i 3 eller flera per dygn.”

Räkneex: en mjölkande 600 kgs märr kan förväntas behöva 1-1,2 kg smältbart råprotein. För att ta soja som exempel så kan 1 kg innehålla 320 gram. För att täcka 60 % av behovet går det då åt att par kg sojamjöl. Som alltså enl NRC alltså bör delas upp på 3 eller fler utfodringstillfällen.

F ö kan man glädjas åt att boken jämställer rapsmjöl med soja- och mjölkprotein som mat åt växande häst.
Undrar bara när det slår igenom i Sverige som har gott om rapsodlingar.HH

Enligt HelenaHandberg, som är vår foderguru här på forumet och den med utbildning, säger att det finns ingen maxgräns för proteinkoncentrat per DAG - utan per utfodringstillfälle.

DOCK ska man alltid introducera proteinkoncentrat väldigt försiktigt, långsamt, så att kroppen hinner ställa in sig på det och inte få problem med mage (= vilket i sin tur kan leda till gallor o annat).

Ok, då får vi väl lita på det då :D

Ja, hur som helst så behöver jag inte ge några stora mängder ändå men det kan ju vara bra att veta. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 972
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V