Nackdelar med rakt tränsbett?

Mixess

Trådstartare
Sökt lite i forumet men hittar inget tydligt svar.
Finns det nackdelar att rida på rakt tränsbett.
Någon skillnad om man använder vanlig nosgrimma
eller remont?

Fördelar vs två/tre delat?

Sv: Nackdelar med rakt tränsbett?

Anledningen till att jag frågar är för att jag testat på min 5åring och tyckte hon verkade trivas med det, men funderade på om det kunde ge några negativa konsekvenser. Använt två delat och tre delat annars.

Remont är den snällaste nosgrimman.

Enda nackdelen är att ett rakt bett kan bli lite otydligare än ett delat, men trivs hästen så kör på, är ju ett snällt bett mot munnen! :)

Största nackdelen med helt munstycke är att en del hästar tycker att det blir för mycket tryck på tungan med det.

Om hästen trivs så är det bara att tuta och köra.

Otydligt på vilket vis ? Läste någon som skrivit att de kunde va negativt för en häst som skolas/utbildas. Finns de risk för 'fel inlärning' för att de känns annorlunda ?

Är de därför hon lyssnade lite snabbare än vanligt pga trycket på tungan då ? Men ändå räknas som lika 'snällt' som de andra betten ? Hon lyssnar på de andra betten oxå men uppfattade ändå detta raka som lite mer konsekvent. Eller kan de berott på nosgrimman? Bytte den samtidigt till remont från vanlig, utan nosrem. Tack för svar till alla :)

Om du inte använt remonnosgrimma på hästen innan, kan det vara den som hästen upplever konsekvent. Med en remont blir bettets inverkan tydligare.

Rakt bett gillar min unghäst också, har själv inte använt det speciellt mkt innan honom, det jag tycker skiljer lite är att det blir ju mindre rörligt och man får tänka lite "cykelstyre", att man tänker att länga på yttertygeln så att hästen kan ställa sig korrekt. Inget överdrivet, men bra att ha i huvudet.

Ja de verka ju logiskt. Inte tänkt på det :-) var mest nyfiken att prova för ja läst många gånger att många trivs med det. Men kan klart varit remonten oxå. Får testa med de andra betten sen.

Hon är inriden på sidepull för att hon va känslig i munnen. Den satt som en remont. Men utan bettet då.

Under min uppväxt har vi alltid bettvant unghästarna med rakt odelat tränsbett. Det ligger stadigt och rör sig inte speciellt mycket. Har inte träffat speciellt många hästar som inte gillat odelat tränsbett.

Hade jag varit du hade jag tagit bort allt vad nosgrimmor heter till en början och bara testat olika bett. När du hittat ett hon trivs med kan du börja leta nosgrimma om du vill ha en.

Hur har dom reagerat då ?

Vikt in nosen, gapat, reagerat extremt mycket på förhållningar och såklart inte alls gått fram till bettet.

Eller som min - han stänger inte ens munnen i stallgången och den gången jag försökte rida betedde han sig som att han var halt på alla fyra.

Min testade ett Novabett och de andra ett vanligt rakt, svagt böjt.

Men gillar hästen det så är det nog inga problem :)

Trivs hästen på bettet ser jag inga nackdelar. Många hästar trivs med det iom att det ligger väldigt stilla i munnen.

Rider min på nova i dressyren och han gillar det.

Okej. Jag är ju inte världens bästa ryttare så de kan säkert hända att ja inte känner allt som händer. Men hon gick trevligt iaf, hon har inte varit missnöjd med de andra heller. Utan mer för att prova o ha något att variera med som alla säger är bra. Men ja vill ju inte hon ska känna att det är skarpare o därför reagera mer på tygeln om man säger så. Så va därför ja undra om de finns nackdelar. Jag själv har i stort sett aldrig ridit med annat än två o tre delade vanliga tränsbett

Anser du det skarpare när du rider en häst som trivs med det? :)

Nervös första häst ägare är jag :D lite som när man får sitt första barn ;)

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 199
Senast: Reshästen
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka