Nackdelar med grovt hö?

Susan

Trådstartare
Om man bara ser till grovleken finns det nackdelar?

Grannstallet har konflikt då halva stallet anser att hästarna inte kan tillgodogöra sig näringen i det höet. Ingen sida vill bekosta analys.

Jag har inte hästen där - blev bara nyfiken på frågeställningen, särskilt nu då det är så mycket nya rön om allt

Sv: Nackdelar med grovt hö?

Rent generellt så är det väl mindre näring i grovt hö, just för att det hunnit växa och tappa näring=slaget sent. Det har alltså vad jag har förstått inget med själva grovleken att göra. Men om det är väldigt grovt, typ halmlikt, kan det kanske vara svårare för hästen att smälta. För fint hö är inte heller bra, det ger inte så mycket fibrer.
Men om ingen tar analys kan man inte veta om hästarna kan klara sig på det. Fodra med några kilo extra hö kanske? Eller blir deras hästar "feta" då? XD

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle inte se det som något negativt till lätt eller normalfödda hästar, eftersom grövre foder ger lite längre tuggtid, plus att det som sagt ofta är lite mindre näring i.

Däremot är det väl lite värre för dem som har hästar som är svårfödda eller hästar som äter långsamt.

Tar upp det i kroppen gör de väl som med vilket annat foder som helst.

Utan analys så är det ju rent teoretiskt. Det beror ju mycket på vad för slags gräs som har använts på vallen. Vissa grässorter är grövre än andra. En andra skörd är oftast (inte alltid men oftast) spädare än en första skörd.

Till en häst med högt proteinbehov kan det vara till nackdel om det är för grovt (tex unghäst, dräktigt sto osv). Då grovt hö tar längre tid att tugga och oftast innehåller mer fibrer. En häst som då skall ha större mängder kanske inte orkar äta så mycket som den hade gjort om det var mer finstråigt.

Jag själv föredrar ett grövre hö då min ena är så fruktansvärt matglad (och det syns) och äter ett finstråigt hö på tok för fort.

Så det enda man igentligen kan göra är att ta en analys.

Mvh

Tora

Däremot är det väl lite värre för dem som har hästar som är svårfödda eller hästar som äter långsamt.

Min häst som är en riktig långsam-ätare fullkomligt älskar grovt hö. Det är en inte en smula kvar när han är färdig (fast det tar lite tid för honom att mumsa i sig :angel:). Fint hö ratar han däremot gärna och då ligger det oftast en massa bôs kvar i boxen på morgonen.

Rent generellt så innehåller grovt hö mindre smältbart protein och mindre socker än ett finare, mer bladrikt hö.
Det beror lite på vilken typ av häst som ska äta det.
Om man är lite rädd för socker i höet så kan ett sådant vara bättre men då bör man ha koll på proteinerna. Om det är en mer svårfödd häst så är det många ggr bättre med ett finare hö.

Hästdjuren är gräsätarnas slaktratt så att säga och de djur som bästa kan bryta ner grovfoder. Om man tittat på vilda djur t ex i Afrika som lever fritt på savannerna så är det hästdjuren som har lättast att hitta mat. För de kan bryta ner och tillgodogöra sig de grova resterna som andra djur lämnar kvar. Så att styrka ett foder av den anledningen att det är grovt går inte när det gäller hästar. Däremot så kan vissa hästar reagera med lösmage på att det blir för mycket fibrer i fodret.

Ska man avgöra näringen i höet så är det analys och inte grovlek som får avgöra. Lusern är t ex väldigt grovt när det har torkat men det är väl ingen som tvekar om att det har bra värden.

Vi har ganska grovt och torrt (75% ts) hösilage i mitt stall, och min häst har svarat med att bli liiite lös i magen, som Masse säger.
Eller ja, lös är kanske inte rätt ord, men inte helt fasta fina bollar i alla fall.

Annars har ingen häst något problem med det, och då har vi allt ifrån super lättfödda shettisar till min svårfödda fullblodskorsning :)

när höet väl kommit ner i magen så kan hästen fint ta upp näringen. men ett väldigt grovt hö kan vara svårt för gammla hästar att tugga och eftersom det tar längre tid finns det risk att den äter mindre än av ett finare hö. det är ju dock inga problem om den inte är tunn.

Bonden jag köper mitt hö av har alltid haft ganska grovt hö. Dock vet jag att deras hö alltid har bra värden, även om de inte analyserar alla år. Tidigt slaget för det mesta(beror ju givetvis på vädret) och har bla haft värden på 10/60 eller 9/52.
Det går inte riktigt ihop med det jag läser här.
Dock läser jag gärna att det är bra för lättfödda hästar med grova strån eftersom jag har en mycket lättfödd kuse hemma.....

I så fall menar vi nog inte samma sak med ett grovt hö. för mig är det ett hö som är slaget senare i gräsets växtfas med grova stjälkar och lite blad. Du menar kanske ngt speciellt sorts vallblandning?

Jag menar som du det är ett Timotejhö med mycket stjälk, det som gården fick in sist helt enkelt

Jag menar som du det är ett Timotejhö med mycket stjälk, det som gården fick in sist helt enkelt

Titta på axet och se om det finns frön kvar eller inte i det. Det är nog det säkraste sättet att se om man ska börja misstänka dåliga proteinvärden i ett grovfoder. Har det fröat så har gräset helt naturligt också börjat trappa ner för att vissna vilket ger sämre värden. Men det behöver inte vara dåliga fodervärden för den sakens skull så det enda man säkert kan säga är att det är sämre än om samma vall hade slagits innan det fröade. Allra bäst värden har det precis innan axet grå upp i frö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag försöker att läsa mig fram till fördelar och olämpor angående grovt och fint hö. Men det är svårt att hitta en röd tråd. Samma...
2
Svar
35
· Visningar
5 397
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka