Tänkte faktiskt lägga upp en liknande tråd då jag sitter och läser om olika grovfoder (hö) på min leverantörs hemsida.
Jag bor i Holland och upplever en del skillnader. Tex har jag i Sverige haft flera hästar med halvdålia magar, en del riktigt dåliga. Har aldrig kommit underfund med varför!!
Tills jag flyttade till Holland, här har mina hästar hela tiden haft kanonmagar, trots att man snålar med plast på ensilaget här så mycket får slängas, men hästarnas magar har varit kanonfina. Åkte hem en sväng och pang, hästen fick diarré igen..
Här är höet mycket mer finstråigt, en helt annan typ av gräs, korta tunna strån. I Sverige är det oftast långa grova strån. (även det som är "finare i Svergie är grövre än här)
Tittar man i gräshagen där hästarna betar, så inte sjutton äter dom det långa grova gräset, det används som toalett. De går och gnager på det korta fina gräset. Det är det dom väljer att äta.
Nu satt jag och läste om olika hö som finns att köpa här och ser att de har något som kallas "gräsfröhö"
Det är fritt från en svamp som heter Endofyter som finns i rajgräs och rörsvingel, precis det gräs jag tror vi odlar hö på i Sverige.
Googlade detta då jag aldrig hört talas om det innan och hittade en artikel i pdf-format så jag kopierar texten och klistrar här.
"Osynlig giftsvamp i fodret
Kan vår ökade odling av rörsvinglar och rajsvinglar göra djuren sjuka? Det är så kallade endofytiska svampar, som lever inuti våra vallgräs, och då framför allt rörsvingel och engelskt rajgräs som kan bilda skadliga ämnen.
Endofyterna är svampar av släktet Neo- typhodium som kan förekomma i vallgräs utan att ge några synliga symptom på växten.
Endofytfritt vallfrö
Svamparna lever i symbios med växten – svampen får näring medan växten får ett visst skydd mot exempelvis insektsangrepp. Alkaloiderna som svampen bildar är giftiga för framför allt hästar men även nötkreatur och får. Reproduktionsstörningar, tidig fosterdöd, förlängd dräktighet och dålig mjölkproduktion är vanliga symptom. Ef- tersom svampen helt lever inuti sin värdväxt sprids den bara med infekterat utsäde. I flera länder finns möjlighet att köpa utsäde som till 95 procent är fritt från endofyter.
I Sverige görs inga analyser av utsädet.
Har vi problem?
I USA och Australien har man i många
år haft problem med djur som insjuknat medan man i Sverige på grund av vårt klimat inte ansett det vara något problem. Det kan vara så att vi faktiskt har vissa problem även i Sverige. I Danmark har man i rörsvingel hittat höga koncentratio- ner av en alkaloid som heter ergovalin. På ett stort svenskt stuteri dog flera föl och ston vid fölningen när de utfodrats med hösliage med endofyter. Toxininnehållet undersöktes aldrig men när ensilaget byttes ut slutade problemen.
I Sverige har inga regelrätta under- sökningar gjorts så därför har vi ingen bild över situationen. Att ett antal nya sorter av rörsvingel och rajsvingel har blivit tillgäng- liga på den svenska marknaden de senaste åren ökar förstås risken i och med att ut- säde ibland importeras.
Forskare vid SLU och på SVA, där också endofyter kan analyseras, uppmanar djurägare att uppmärksamma eventuella problem.
Svensk veterinärtidning nr 12 2011"
Kan det vara detta som gör att så många hästar är lösa i magen vintertid i Svergie?? Och att mina hästar är jättefina i magen i holland för att de odlar på annan typ av gräs som inte har denna giftsvamp?