Nackdelar med bomlöst?

J

jezzibell

Hej,
Jag skulle vilja veta vad det är för nackdelar med bomlösa sadlar.
/Jezz

Sv: Nackdelar med bomlöst?

Ryttaren måste ha bra balans samt vara rak & ha kroppskännedom, om ryttaren är sned blir sadeln sned blir hästen sned vilket oxå händer med bomsadlar men där finns iaf en bom som hjälper till att stabilisera upp ryttarens ojämnhet.

Hur är det om man har en häst som kan vara mycket levnadsglad, och som ibland skuttar åt andra håll än man själv tänkt? Sitter man lika säkert i bomlöst om man klarar att sitta djupt?

Ryttaren måste ha bra balans samt vara rak & ha kroppskännedom, om ryttaren är sned blir sadeln sned blir hästen sned vilket oxå händer med bomsadlar men där finns iaf en bom som hjälper till att stabilisera upp ryttarens ojämnhet.

Min man har faktiskt lärt sig att rida i en bomlös sadel, så SÅ bra balans måste man faktiskt inte ha. :angel:

Om ryttaren är sned märks det tydligare, men det tycker jag är bra då man måste ta itu med problemet. En bomsadel stabiliserar kanske ryttaren, men tro inte att inte hästen känner hela tiden hur sned ryttaren är!

Nej, jag tycker nog att den största nackdelen är att man inte får tävla dressyr i dem (förutom kanske något undantag) och att man (för det mesta) inte bör hoppa i dem.
Dessutom är det svårt att göra en helt bomlös så att den får så mycket mankfrihet att "alla" hästar kan ha den.

Annars ser jag inte så många nackdelar...

Hur är det om man har en häst som kan vara mycket levnadsglad, och som ibland skuttar åt andra håll än man själv tänkt? Sitter man lika säkert i bomlöst om man klarar att sitta djupt?

Det beror på vilken bomlös man har, hur hästen ser ut (tunna?), hur mycket det skuttar i sidled och om ryttaren måste parera väldigt mycket i stiglädren.
En av de bomlösa som har bossor sitter helt klart bäst i sidled, smart kan också vara att inte ha en halkig bomullsvojlock under utan en i filt tex. Och så bör ryttaren inte tok-trampa i ena stigbygeln, då kan det nog glida lite... bäst är nog att prova på aktuell häst innan man bestämmer sig :idea:

Beror nog både på den ev sadeln & ryttaren.Klart att nybörjare kan lära sig rida i bomlös, om de rider i den hela tiden blir de ju inte vana vid annat.& naturligtvis är det inte alls samma sak som att rida barbacka tex, man har ju faktiskt stigbyglar & en sadel att sitta på.

Om du läser mitt inlägg så har jag även skrivit at en bomsadel stabiliserar men allt kan bli snett där med.
Jag har erfarenheten att de flesta bomsadlar jag köpt varit sneda från början, därför jag började leta bomlöst, var leds på sneda bomsadlar som man fick skicka tillbaka hela tiden.

Beror oxå på ryttaren.
Om man är van att rida en "hoppig" häst så har man nog balansen där oxå;)
Men som sagt så rekommenderar många att inte skaffa såna sadlar till bångstyriga hästar, nu finns det ju bomlösa som inte är superflata i sätet heller utan som är djupare & byggda mer som tex vanliga dressyr eller islandssadlar.
Har just mailat om en sådan då jag är lite skeptisk till att rida mina "hoppiga" hästar i superflata sadlar, speciellt som jag är gravid.En annan sak jag märkt att amn inte kan bedöma i de flesta bomlösa är hur sitsen blir, knästöden verkar vara långt fram i förhållande till punkten där ryttaren sitter vilket måste resultera i stolsits på många om de inte drar bak benen hela tiden, själv vill jag ha en sadel som ger en naturligt lodrät sits så man kan koncentrera sig på att rida & inte korrigera sitsen.

Jag är inte så förtjust i såna bomlösa sadlar såsom Diddi-dynan eller Top Reiters eftersom jag glider bakåt, nu kan det bero på min dåliga sits, men jag tycker att de verkar ganska "dåliga" också.
Jag skulle gärna köpa en Torsion Bomlös eller en Torsion-kopia på Hööks då jag bara skulle ha den som lite ombyte med min bomsadel :)

Jag har en Diddi Special. Det jag tyckte i början var att det var supersvår att sitta utan att tippa fram i hängsits. Men såfort jag fick det påpekat och tips på hur man ska sitta i en sån sadel så löste sig det. Det kan vara lite knepigt att hitta dom nya musklerna i kroppen som behövs för att kunna sitta rätt eftersom set inte finns någon bom som stabiliserar upp ryttaren så får man använda musklerna i ryggen och magen mer.
Det blir dessutom lättare för hästen att skjuta över ryttaren på fel sittben när man rider bomlöst.

Men jag ser detta som fördelar egentligen, eftersom man får chansen att bli en mer medveten ryttare när sadeln inte döljer några problem.

Hej,
Jag skulle vilja veta vad det är för nackdelar med bomlösa sadlar.
/Jezz
Den största och allvarligaste nackdelen med bomlös sadel är just det faktum att den saknar bom, vilket är en nackdel för hästens hälsa på sikt, då den bomlösa inte har egenskapen att fördela ryttarens vikt över en yta utan medför höga punktbelastningar på hästryggen. Men eftersom hästen aldrig klagar så är det lätt för ryttaren att bortse helt från den nackdelen och tycka att allt är OK.

Den största och allvarligaste nackdelen med bomlös sadel är just det faktum att den saknar bom, vilket är en nackdel för hästens hälsa på sikt, då den bomlösa inte har egenskapen att fördela ryttarens vikt över en yta utan medför höga punktbelastningar på hästryggen. Men eftersom hästen aldrig klagar så är det lätt för ryttaren att bortse helt från den nackdelen och tycka att allt är OK.

En dåligt passande bomsadel ger större punkttryck på mindre områden, så kom inte och säg att bara för att sadeln har bom så fördelar den vikten.
Dessutom, om man har suttit i en bomlös sadel och känt efter kring kanterna så känner man att den fördelar vikten alldeles utmärkt.
En bomsadel följer inte heller hästens rörelser vilket ger olika punkttryck beroende på hur hästen håller sin rygg. Kanske något att tänka på för dem vars hästar inte vill höja ryggen och bara kikar i stjärnorna? :devil:

Och skulle hästar aldrig klaga?? :eek:

Det är snarare så att det bara är ett fåtal som inte klagar, sen är det upp till ryttaren att öppna ögonen.

Min häst vägrar numera att använda någon form av bomsadel, han vet att bomlöst är bäst för honom :bow:

Men å andra sidan undrar jag hur pass mkt det där stämmer? Kan ha viss försråelse för att en bomsadel fördelar trycket ngt mer, men jag tror inte skillnaden är SÅ stor.

Min mamma har precis börjat rida sin häst med en bomlös sadel efter att ha ridit näst intill enbart barbacka i 1-2 månader.
Hästen i fråga hade när vi köpte honom en sadel som satt mkt illa, var alldeles för smal, förmodligen fick han den sadeln när han reds in eller liknande, och var omusklad, och har sedan haft den sedan dess (tills vi köpte honom). Vi bytte till en annan bomsadel, men inte började han bygga ryggmuskler för det, och först nu när min mamma började rida barbacka började han bygga ryggmuskler. han blev också mkt piggare, höjde ryggen och arbetade på mkt bättre än tidigare, men så fort bomsadeln kom på blev han seg och ville inte höja ryggen, ganska tydlig protest va?
Med bomlös sadel fungerar det dock hur bra som helst, han är liks pigg och glad, srbetsvillig som när man rider barbacka, den nackdelen som är är ju att det inte är helt lätt att sitta korrekt i en sådan sadel, men hällre de än att hästen inte vågar arbeta korrekt!

Instämmer.
Dessutom är ju flera av de moderna bomlösa lite tjockare än de gamla bomlösa som mest är som en barbacka-pad (tex Torsion) och de som har någon form av fexibel "bomliknande" kärna skiljer sig ju inte mycket i tryckfördelning.

Jag tyckte Torsion var läskig att sitta i (som en tunna), men inte Kari Flex.

Min sadel, en Kariflex snurrar runt om man hoppar upp från marken. gör mig ingenting i vanliga fall. men kan vara ett problem ute om man ramlar/hoppar av.

får lite dåligt samvete när man kommit på vilket obehag man måste orsakat när man hängt på sidan av hästen när man skulle hoppa upp i bomsadel=/

Jag ser inga nackdelar med bomlöst så länge den uppfyller mina förväntningar. det finns ju bomlösa och bomlösa...

En kompis hade en "typisk" bomlös. av märket randol´s. den va vidrig=/

ful, obekväm å låg som skit på hästen=(

Hey Hey!

Jo ja är på jackt efter en ny sadel och har kollat runt mycket, har aldrig vart inne på bommlöms men en tjej som står i vårt stall har köpt en bearfoot bommlös för ett tag sedan. Hon har aldrig fått den att funka. Hon är inte en jätte van ryttare så hon fick inte de stödet som hon och hennes häst behövde. För den funkar ungeför som att rida barbacka för ryttare men även för hästen. Så om ryttarn inte har så bra balans så kan de även störa hästen. Sen fördelar inte bommlösa sadlar vikten på samma sätt som vanliga gör, så för hästar med lite större ryttare är det inte så bra för då trycker det på ett och samma ställe. Men men jag kan inte så mycket mer om dem men hoppas deet hjäloe lite grann! Lycka Till //ida:)

ja men för att en bomsadel ska fördela vikten å inte trycka på vissa punkter måste sadeln ligga perfekt. och en häst kan ändra sig en hel del på kort tid. Skulle jag ha en bomsadel till min skulle jag behöva byta varannan-varje månad. och det är ohållbart. Det finns nog många hästar som går med sadlar som inte är ultimata eller rent av ligger åt helvete fel.

För mig är det inte längre hållbart med bomsadlar har jag insett. Då jag alltid har haft hästar som har ändrat sig otroligt mycket snabbt, ex som nu när jag håller på att rida in min häst, fungerar det inte att köpa en ny sadel en gång i månaden. Det blir både för dyrt, omständligt och tidskrävande. Så hurra för alternativ som bomlöst!

Jag är lite inne på bomlös men kan verkligen inte bestämma mig. Har beslutsångest...

Eftersom jag dessutom är överviktig så vill jag inte byta till något som kan skada min häst? Men samtidigt har jag ju inte så liten bakdel så jag fördelar kanske trycket ändå:angel:

Jag är lite inne på bomlös men kan verkligen inte bestämma mig. Har beslutsångest...

Eftersom jag dessutom är överviktig så vill jag inte byta till något som kan skada min häst? Men samtidigt har jag ju inte så liten bakdel så jag fördelar kanske trycket ändå:angel:

hahaa den var bra!

jag har en bomlös som jag är mkt nojd med, jag är mkt sned själv, mitt ena ben är ca 2cm längre än det andra, men med en bomlös märks det med en gång om jag inte fördelar vikten rätt, han nu haft den sadeln på min häst i ca 2 år, tog ut equuiterapeuten (stavning?) och hon fick fram det till att han var helt liksidig, förutom lite fram, men det beror antagligen på hans brutna griffelben som han hade slagit i rejält ca 1 v tidigare!

och hur man skulle kunna trilla av i den förstår jag inte... jag har påbyggt bakvalv och ja... om jag så skulle vilja hoppa av från den sadeln så tror jag inte att det skulle lyckas... jag sitter som gjuten i sadeln och har aldrig tappat balansen i den, iaf inte under de 2 åren jag har haft den!

sadeln är av märket sportsaddle, den finns tyvärr bara i USA.... som med allt annat man vill ha! jag hade tur och hittade en begangnad här i sverige!

Köper du en bra bomlös så fördelas trycket bra även om man väger lite för mycket. och som du säger, har man stor bak å fyller ut hela sadeln så=)

Men jag tror det gör större skada att rida med bomsadel och sitta lite fel och felbelasta hästen (jag känner i alla fall inte om jag siter lite snett i en bomsadel).

I bomlösa känner man minsta lilla fel man sitter. sitter man inte bra så känns det tydligt. på det sätter så snedbelastar man ju inte hästen.

Så finns det 100 olika viktfördelande paddar att ha under sadeln=)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
490
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar