J
jezzibell
Hej,
Jag skulle vilja veta vad det är för nackdelar med bomlösa sadlar.
/Jezz
/Jezz
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ryttaren måste ha bra balans samt vara rak & ha kroppskännedom, om ryttaren är sned blir sadeln sned blir hästen sned vilket oxå händer med bomsadlar men där finns iaf en bom som hjälper till att stabilisera upp ryttarens ojämnhet.
Hur är det om man har en häst som kan vara mycket levnadsglad, och som ibland skuttar åt andra håll än man själv tänkt? Sitter man lika säkert i bomlöst om man klarar att sitta djupt?
Den största och allvarligaste nackdelen med bomlös sadel är just det faktum att den saknar bom, vilket är en nackdel för hästens hälsa på sikt, då den bomlösa inte har egenskapen att fördela ryttarens vikt över en yta utan medför höga punktbelastningar på hästryggen. Men eftersom hästen aldrig klagar så är det lätt för ryttaren att bortse helt från den nackdelen och tycka att allt är OK.Hej,
/Jezz
Den största och allvarligaste nackdelen med bomlös sadel är just det faktum att den saknar bom, vilket är en nackdel för hästens hälsa på sikt, då den bomlösa inte har egenskapen att fördela ryttarens vikt över en yta utan medför höga punktbelastningar på hästryggen. Men eftersom hästen aldrig klagar så är det lätt för ryttaren att bortse helt från den nackdelen och tycka att allt är OK.
Den största och allvarligaste nackdelen med bomlös sadel är just det faktum att den saknar bom, vilket är en nackdel för hästens hälsa på sikt, då den bomlösa inte har egenskapen att fördela ryttarens vikt över en yta utan medför höga punktbelastningar på hästryggen. Men eftersom hästen aldrig klagar så är det lätt för ryttaren att bortse helt från den nackdelen och tycka att allt är OK.
Jag är lite inne på bomlös men kan verkligen inte bestämma mig. Har beslutsångest...
Eftersom jag dessutom är överviktig så vill jag inte byta till något som kan skada min häst? Men samtidigt har jag ju inte så liten bakdel så jag fördelar kanske trycket ändå