Nackdelar med bomlöst?

Sv: Nackdelar med bomlöst?

Hade tänkt köpa en bomlös sadel åt min pålle. Men min tränare avrådde mig, pga den lägger bara tyngden på en punkt. Medans en med bom fördelar trycket över ryggen.

men då måste bomsadeln ligga prerfekt! annars trycker den punktvis. och eftersom hästarna ändrar sig i muskulatur å hull hela tiden får man lov att byta sadel lite väl ofta för att de ska funka med en normal ekonomi

För mig finns det bara fördelar med bomlös sadel (kani nte komma på några direkta nackdelar).
Fast det är stor skillnad på olika bomlösa sadlar. Precis som det är skillnad på bomsadlar. Min favoritsadel är en Saga. Den har egentligen en bom, fast den är av läder så den ger efter och fördelar ändå tyngden mer än en helt bomlös. Den ser även ut precis som en vanlig sadel, kasar inte och jag sitter precis likadant i den som i min gamla med bom.
En stor fördel är att den passar på hästar med olika exteriör. Eftersom jag rider flera olika hästar och ofta bara en kortare tid skulle jag inte ha råd att ha en sadel till varje häst. Dessutom ändras hästar ofta med tiden. Beroende på träning, vila, skador och annat. Så då ser jag det som en fördel att inte behöva byta sadel en gång om året. Det finns även sadlar med flexibla bommar. Tex. har Smári en bom av tunn plast som ger efter och formar sig mer än vanliga bommar.

Ja.. Måste bara få fråga om nån varit med om liknande med sina bomlösa;

Har hittils bara tyckt bra om min sadel Kari Flex, men den senaste tiden då jag ridit så har sadeln legat som den ska fram, medans bakvalvet liksom har hamnat på snedden på hästen. fram ligger den som det var när jag red ut, men bak ligger den liksom mer på högra sidan och inte mitt över hästen.

Nån som varit med om detta?? En stabilare sadel vore något, verkar inte som om denna är så stabil när det blir såhär :( Jag antar att det är jag som skjutit den så när jag rider, eller så puttar Gauti mig åt sidan. Men tycker ändå inte sadeln liksom ska "böja" sig så,. man vill ju sitta stabilt och att sadeln ska ligga på plats även baktill :)

Ja. Min Star-Trekk Dressage har haft samma tendens den senaste tiden, beror nog mest på hästen och mig. Hade ute equiterapheuten (stavning?) igår och det visade sig att han hade en liten låsning i vänster bak pluss att sadeln hade legat på på vänster bog och trykt så hon tog lite laser där. Jag är verkligen supernoga vid sadlingen och kollar att sadeln ligger rakt, sedan kliver jag upp från pall. Tycker inte att den har format sig efter hästen som det var tänkt. Jag har det vidaste järnet som finns och har flyttat isär panelerna lite fram, ändå visar trycket efter sadeln att den har legat på mycket baktill och mycket fram...men inga svettiga avtryck i mitten av sadeln, där jag sitter??? Hästen har en svagt svängd rygg, precis den rygg som borde passa bäst eftersom en mer svängd rygg hade krävt att sadeln skulle behöva forma sig mer. Har haft sadeln i över ett halvår nu och har den inte format sig nu...undrar man ju om den någonsin kommer att göra det...eller ska man behöva lägga den i ett oljebad först. I övrig en väldigt skön sadel.

Ja. Min Star-Trekk Dressage har haft samma tendens den senaste tiden, beror nog mest på hästen och mig. Hade ute equiterapheuten (stavning?) igår och det visade sig att han hade en liten låsning i vänster bak pluss att sadeln hade legat på på vänster bog och trykt så hon tog lite laser där. Jag är verkligen supernoga vid sadlingen och kollar att sadeln ligger rakt, sedan kliver jag upp från pall. Tycker inte att den har format sig efter hästen som det var tänkt. Jag har det vidaste järnet som finns och har flyttat isär panelerna lite fram, ändå visar trycket efter sadeln att den har legat på mycket baktill och mycket fram...men inga svettiga avtryck i mitten av sadeln, där jag sitter??? Hästen har en svagt svängd rygg, precis den rygg som borde passa bäst eftersom en mer svängd rygg hade krävt att sadeln skulle behöva forma sig mer. Har haft sadeln i över ett halvår nu och har den inte format sig nu...undrar man ju om den någonsin kommer att göra det...eller ska man behöva lägga den i ett oljebad först. I övrig en väldigt skön sadel.

Visst är det irriterande?! :mad: Kiropraktorn kommer på tisdag och då får jag se ifall Gauti har någon låsning eller dylikt. Tror nästan att han har det pga vissa problem.
Men sadeln blir jag galen på!! Förstår inte varför den flyttar på sig bak men inte fram liksom. Man vill ju ha en stadig sadel och inte en som böjer sig på mitten liksom. Jag har haft min sadel i över 1 år, men kan inte minnas den varit såhär förut, har väl kanske blivit för mjuk nu då :rofl: nä jobbigt är det i alla fall!!

Ser sadeln rak ut när den INTE ligger på hästen?
Den kan ju ha blivit sned såklart om den snedbelastas av häst och/eller ryttare. Den kan också glida snett om häst och/eller ryttare är sned.
Sitter du upp på olika sidor eller alltid bara samma?

Ser sadeln rak ut när den INTE ligger på hästen?
Den kan ju ha blivit sned såklart om den snedbelastas av häst och/eller ryttare. Den kan också glida snett om häst och/eller ryttare är sned.
Sitter du upp på olika sidor eller alltid bara samma?

Alltid bara samma :o Men det ska jag försöka ändra på! Kiropraktorn kommer säkert säga detsamma på tisdag ändå så :D Men sitter alltid upp ifrån vänster och det är åt höger den är sne :smirk:

Ja, tycker den ser rak ut i alla fall när jag sadlat. tror mera att den glider snett, men bara bakdelen liksom. brukar hoppa av på höger sida, så kan hända jag drar med mig den då, hoppade av ifrån vänster idag för att se om det blev samma sak, men då låg den bra. hade dock mest skrittat denna tur, men även lite galopp, tölt och trav, samt mycket ojämn terräng.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
490
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar