Nackdelar med att sko av en äldre häst?

Lotus

Trådstartare
Funderar på att försöka ha min 20-åring barfota i sommar, hela säsongen från att barmarken kommer till halkan i höst igen, ungefär ett halvår blir det väl. Har ägt hästen 1,5 år och aldrig haft ens en tappsko så jag vet inte hur han reagerar, han har säkerligen gått skodd i åratal innan, kommer från ridskola och var skodd över betet då jag köpte honom. Har bra hovar, ganska hårda. Hagarna är mjuka, mest sand/lera och gräs, och jag rider i ridhus eller ut, men här är hyfsat sandig terräng.

Troligen blir väl hästen ömfotad, och det får man väl räkna med, men finns det någon annan nackdel man bör beakta innan man provar att ta av en gammal man skorna? Han är lite stel och har spatt, tex, och är känslig för hårda underlag. Hur tror ni det påverkar?

Anledningen till att jag vill prova är dels för att hovarna ska få en chans att vara oskodda, man har ju fått för sig att det kan vara bra, och dels känns det som en onödig kostnad om man funkar utan skor, jag har inget behov av att rida på toksteniga vägar utan kan skritta ute och det finns sand och gräs som jag kan trava på isåfall.

Vad tror ni, ska jag chansa?

Sv: Nackdelar med att sko av en äldre häst?

Du kan ju testa och se hur det går? Blir han väldigt öm får du nog lov att sko honom igen med tanke på att han har spatt och måste röra på sig + att en gammal häst helst inte bör ställas av utan hållas igång. Funkar det så funkar det. :)

Tog av min förra gammla häst på 25 år skorna, hon hade varit skodd i hela sitt liv innan typ men hon var väldigt ömfotad och kunde bara gå på mjukt underlag. Annars blev hennes hovar mkt bättre och finare! Men har hästarna varit skodda så länge så är det klart att dom blir väldigt ömfotade om man tar av skorna...

Min ena häst som jag haft sedan -89 blev jag övertalad att ta av bakskorna på i somras, då en ny hovslagare hos fodervärden ansåg han hade "svårskodda bakhovar".
Min hovis har alltid berömt min hästs goda hovkvalité.

I allafall så har nämnda häst kunnat fortsätta bli riden med en tappsko, han har inte visat ngn som helst ömhet att gå skolös ngn dag till hovis kom igen.

När hans bakskor åkte av i somras kunde han knappt ta sig fram. Han ville till slut inte ens gå över stallplanen. Hovis i fråga sa "det går över, rid som vanligt".

Det hela slutade med att hästen var så tvärhalt att man undrade om det var slutet för min gamla fina häst!
Till slut hittades en gigantisk hovböld!

Så jag kommer aldrig mer att börja laborera med en gammal häst! Hos mig kommer hästen få ha det som den är van, punkt!
Har den gått skodd hela livet, får den fortsätta med det. Likaså om den gått oskodd får den fortsätta med det.
Helt onödigt att riskera att hästen ska fara illa i onödan!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 901
Senast: Mia_R
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 028
Senast: muslidag
·
Hästvård Nu tryter mitt tålamod... Efter 10 års kämpande med att få rätt på min hästs framhovar är jag helt matt! Problem: Framhovarna är sköra...
Svar
17
· Visningar
2 642
Senast: DeDen
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 457
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar