Nackdelar/fördelar med AR?

M

marer

Är ev inne på att prova AR, har hört både för- och nackdelar med detta sätt att rida och undrar vad ni har för erfarenheter.
Varför började ni med AR och vad är det som gör att ni föredrar att rida på detta sätt framför "tävlingsdressyr"?
 
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

Jag tycker att det negativa med AR är att det för mig stundtals känns så svårt... och att ofta är svårt att få tag på tränare! Så mcyket smidigare det skulle vara att rida engelsk dressyr, det finns det ju tränare till överallt.

Fördelen är att det är ett mycket logiskt system som utgår från hästens naturliga rörelser och bärighet. Och att jag tycker att resultatet blir outstanding med avslappnade, bärande hästar som söker sig till en naturlig form.
 
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

Jag använder element både från AR och "vanlig" dressyr. Min häst är skolad helt enligt vanlig engelsk dressyr, men eftersom han är superkänslig och har lätt för att "stressa upp sej", så tycker jag att AR passar väldigt bra för honom. Han trivs med det och jag får honom att gå mycket bättre och mer avslappnat på det sättet.

Med "det sättet" så menar jag ett ridsätt där jag driver mindre och fokuserar mer på bärighet och avslappning, både för mej och hästen. Jag tränar t.ex. mycket öppnor och slutor i skritt i detta skede. Dessutom försöker jag fokusera väldigt mycket på min egen balans och sits. Men en skickligare ryttare än jag skulle säkert få honom att gå bra på vilket sätt som helst ;) Mvh Titti
 
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

Jag har ridit "engelsk dressyr" hela livet i stort sett. Och vist är det smidigt att man kan få tag på tränare överallt. Problemet är ju bara att jag vill få tag i bra tränare, och det är inte riktigt lika lätt:(

De som jag träffat på och ridit för har inte samma sätt att se på ridning och utbildning av unga hästar, vilket gör att jag söker mig längre o längre bort från denna ridning.

Det finns naturligtvis de instruktörer som inte undervisar enligt det sätt som jag sett, de är bara inte så vanliga här i mina trakter tyvärr:(
 
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

För mig är den stora skillnaden, enkelt uttryckt, att det är fokus på harmoni istället för prestation.
Det är mera hästens förutsättningar som styr träningen, ingen mall som man ska passa in hästen i. Själva sättet att träna verkar göra att hästarna är med på ett helt annat sätt. De är mycket mera delaktiga och de jag sett har också visat större arbetsglädje än tidigare. Det finns mycket att säga om detta men i stora drag är det så jag känner.
Anldedingen att jag började träna så här är att jag läste mycket om det i ett par års tid och kände att det är så här ridning är för mig. När jag köpte min nuvarande häst så märkte jag rätt snart att det helt enkelt inte fungerade att rida på traditionellt sätt på henne. Hon blev mer och mer framtung och visade ingen glädje alls vid ridning efter ett tag. I den vevan fick jag tag på min tränare och detta sätt att rida fungerar alldeles utmärkt på min häst som dessutom är positiv och arbetsvillig nuförtiden. En helt annan häst.
Jag har ridit vanlig dressyr i 30 år innan och tävlat en hel det under 80 och 90 talet. Nu har jag inga tävlingsambitioner kvar. Tycker träningen ger mig tillräckligt. Det känns som det här sättet att träna är vad jag sökt hela tiden. Som att hitta hem. Jag har ändå aldrig varit missnöjd med ridningen innan heller men det känns som om jag hittade en helt ny dimension av ridning som jag inte ens visste fanns förut.
 
Senast ändrad:
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

Tack för det!

Har anmält mig till en AR kurs i januari och jag måste säga att jag har ganska höga förhoppningar på att detta ska ge mig det jag söker.

Jag har dock en relativt ung häst, iaf i AR sammanhang har jag förstått;) Halvblod 3,5år. Vad kan/bör jag förvänta mig av kursen, har förstått att arbetet med unga hästar brukar börja med mkt markarbete, men jag vill ju inte lägga ridningen på hyllan ett halv år:D
 
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

Jag började rida AR för ca tre månader sedan så jag har bara börjat nosa på vad denna inriktning innebär. Men för mig har det varit :idea: efter :idea: efter :idea: hittills.

Tidigare har det varit förvirrande för mig att hantera så många hjälper på samma gång så då har det blivit pannkaka ganska ofta, jag var motspänd i mina hjälper och jag och hästen har inte tyckt det varit så kul. Det blev så tekniskt för mig, jag behövde tänka för mycket på samtidiga hjälper osv. Med AR är det färre hjälper, mer en hjälp åt gången sas och då hinner jag med att känna av och utveckla min känsla för kommunikationen mellan mig och hästen. Jag känner mycket mer av hur t ex sitsen, vikt och balans påverkar.

För hästen har det bara blivit positivt. Hon är jätteglad och man märker verkligen hur nöjd och tillfreds hon är efter ett pass. Mycket beroende på detta att man inte nöter övningar utan slutar när man nått dagens mål och att jag är så himla glad och stolt över hennes framsteg. Dessutom kan jag tillägga att (som jag läst i andra trådar så verkar många tro att man bara viker hästen i långsamt tempo) så har vi fått i uppgift att träna framåtbjudning med schwung i steget och med bjudning där hon får chansen att få igång ryggaktiviteten och kunna trampa under sig för att senare kunna samla sig. Så jag har fått i uppgift att jobba framåt, skogsridning över stock och sten så hon kliver på och trava över cavaletti osv. Men samtidigt så är ju "framåt-neråt" och öppnor och slutor på härsan och tvärsan en väsentlig grundbult i vår träning. :)

Hästen var väldigt oliksidig innan vi startade denna träning och hon är redan jämnare och lösgjord med mycket bättre ryggaktivitet - det känner jag nu. :)

Hoppas ni får en riktigt trevlig kurs! Och jag tror att du förmodligen kommer bli helt fäst vid detta sätt att träna hästen.
 
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

Fördelen med AR tycker jag är att det är ett mjukt sätt att träna hästen, och att det finns en flexibilitet där man anpassar utbildningsgången efter individen, till skillnad från att t ex följa tävlingssportens ganska rigida utbildningsskala (som visserligen är väl genomtänkt men som inte passar alla).

Det finns också en intessant metodologi i AR, som förklarar hur de olika rörelserna hänger ihop och vad de gör för nytta. Detta ger en väldigt användbar verktygslåda i arbetet med hästen. Branderup är en mycket duktig teoretiker.

Nackdelen med AR tycker jag är att det inte är en komplett metod. Man behöver fler bitar än vad AR kan ge för att komma riktigt långt med sin häst. Hur många av "riddarna" kan t ex rida ett godkänt S:t Georges-program?

En annan nackdel är att det är väldigt blandad kvalitet på instruktörerna. Det finns en "tradition" inom AR att folk börjar undervisa väldigt tidigt. Problemet är bara att en hel del av sakerna som kommer tidigt i utbildningen i AR är så svåra att man behöver ha utbildat hästar ganska långt för att förstå vilka fel man kan göra och vad konsekvenserna blir av att göra missar i början.

En sista nackdel jag vill nämna är att en ridstil som är intimt sammanhängande med ett starkt hierarkiskt livsstilsnätverk där stormästaren bestämmer kan ha en viss tendens till hemmablindhet.

Som summering: Jag tycker att AR är något som borde ingå i alla ryttares allmänbildning. Alla ryttare borde lyssna på någon av Branderups grundläggande teorigenomgångar, och alla borde prova på lite grann. Men vill man bli en riktigt duktig ryttare så måste man plocka russin från betydligt fler kakor än så.
 
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

Tränaren kommer troligvis att titta på hela ekipaget, dig och din häst och därefter lägga träningen på rätt nivå. Givetvis börjar man med grundläggande arbete, men det får man ju göra i början oavsett vilken ålder det är på hästen. Hoppas du får en bra och givande kurs.
 
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

:bow: mycket bra skrivet, håller med till fullo:)
 
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

Hur många av "riddarna" kan t ex rida ett godkänt S:t Georges-program?
Men på vilken nivå ligger ett sådant program egentligen? Jag har noll koll på tävlingsdressyren..
Riddarprovet ligger väl ändå bara på msv.

På vilket sätt skulle det inte bli godkänt? Ökningar? schwung? precision i vägarna?

Enligt mig är det väldigt få tävlingsryttare som kan rida godkända (enligt mig iaf:angel: ) piaffer...
 
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

Riddarprovet innehåller en del rörelser som kommer in i S:t Georges, som t ex galoppsluta och halvpiruett. Det S:t Georges innehåller utöver detta som inte riddarprovet innehåller är seriebyten ner till vart tredje språng, och ökningar.

Jag håller med om att det är få tävlingsryttare som presterar bra piaffer på tävling. De kanske skulle ha nytta av att få in lite annat tänk. Precis som huvuddelen av AR-ryttarna också behöver få annan undervisning.

De ryttare jag känner som bäst har kunnat använda AR är de som haft gedigna kunskaper innan från "vanlig" dressyr innan de började med AR. De här ekipagen har hållit på med AR i ett par år, plockat det bästa ur det, och sedan gått vidare till andra tränare. Ofta handlar det om att få in energi och stabilitet i den lösgjordhet man har fått hjälp av AR att skapa, då kan man få väldigt fina resultat.
 
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

De ryttare jag känner som bäst har kunnat använda AR är de som haft gedigna kunskaper innan från "vanlig" dressyr innan de började med AR. De här ekipagen har hållit på med AR i ett par år, plockat det bästa ur det, och sedan gått vidare till andra tränare. Ofta handlar det om att få in energi och stabilitet i den lösgjordhet man har fått hjälp av AR att skapa, då kan man få väldigt fina resultat.

Blir nyfiken på vilka ryttare du menar, du kanske vill PM:a mig om du inte vill nämna namn i tråden?
 
Sv: Nackdelar/fördelar med AR?

Jag håller med om att det är få tävlingsryttare som presterar bra piaffer på tävling. De kanske skulle ha nytta av att få in lite annat tänk. Precis som huvuddelen av AR-ryttarna också behöver få annan undervisning.

De ryttare jag känner som bäst har kunnat använda AR är de som haft gedigna kunskaper innan från "vanlig" dressyr innan de började med AR. De här ekipagen har hållit på med AR i ett par år, plockat det bästa ur det, och sedan gått vidare till andra tränare. Ofta handlar det om att få in energi och stabilitet i den lösgjordhet man har fått hjälp av AR att skapa, då kan man få väldigt fina resultat.

Det låter väldigt klokt tänkt för mej i alla fall.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 476
Senast: Svartkatt
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp