Nää, fan också..inte det med..

Alexandra_W

Trådstartare
Valacken kom ju hem från klinik igår, efter artroskopin i hasen.

Var ner och morgonfodrade hästarna halvt i dvala imorse vid åtta (jag lider hårt av sömnbristen som varit den här veckan). Nu gick jag ut igen för att prova släppa ut Kele själv, och passade på att plocka av Vision ett täcke och tempa honom. Bäst jag lallade där insåg jag att "uhoh, inga bajshögar". Finkammat boxen och inga bajshögar alls sålångt ögat kan nå. Dock har han kissat och druckit hyfsat och ätit ganska bra med hösilage. Men en koll i krubban visade att han lämnat en del av betforn han fick igår, och en liiiten del av havren han fick imorse (typ två nävar fick han).

Han verkade dock inte ha ont, boxen är inte upp och nervänd och jag hör tarmljud (men om det är för lite kan jag inte avgöra)

Ringde MK (bättre ringa dem innan idiotdistriktaren som iaf bara säger 'avvakta', det gör han tills de är så dåliga att de måste in akut på klinik och då remitterar han via telefon till klinik, och voilá så har hans luppit åka ut).

De hittade dock inte vet just då MK så jag ska ringa om 10 minuter igen.

Men inte kolik också, please.. Vision är ju känd för sin 'plåtmage' dvs det ska mycket till för att rubba den, så det känns inte alls bra om han har tvärstopp.. :cry:

Nääääääeeee..... :crazy:.står han på butta eller nåt??
ut o traska....man får välja mellan 2 onda ting....

Nä, inte på butta. Han ska ha quadrisol, men det har jag inte hunnit gett än, och han har ju fått smärtstillande och antiinflammatoriskt på klinik men minns inte vad för sort (står i pappret).

Men vi talar om hästen som klarat mer än en 3-veckors buttakur utan att få minsta magsymptom, så det känns som det snarare är en förstoppning pga vätskebrist eller så. Han stod och fipplade med hinken på MK medan jag väntade på att min skjuts skulle komma, men verkade inte tycka om vattnet. han hade dock bara stått i den boxen en liten stund.

När han kom hem så fick han rejält blöt betfor som han glatt åt, och han har druckit ungefär 10 liter inatt (normalt brukar det gå 15, men betänk betforn med) och ätit bra med hösilage. Och som sagt inte verkat ha legat och haft ont eller så. Han har legat men han brukar ligga varje natt.

Har avvaktat med att promenera tills jag fått tag i klinikvet och hör vad de säger.

Har du fått tag på veterinären ännu?

Jag brukar mest läsa dina inlägg, aldrig svara. Men jag lovar att jag håller tummarna ändå. Hoppas på det bästa. :)

Ja, jag råkade svara i fel tråd i villervallan :o

Men svarar här med för de som vill veta:

Fick tag i min vet som sa promenera försiktigt i MAX 30 minuter, och ge paraffinolja. Och små små tussar hösilage.
Släpper det inte är jag välkommen in, eller om jag kan tvinga ut dumpuckodistriktaren och slanga.

Promenerade och det kom en hög efter 15 minuter, dock väldigt torr.

In med pålle i boxen och ila ner tilla poteket och köpa paraffinolja och hämta quadrisolen. I med 750 ml (0.75 dl) paraffinolja. Sen fick han stå ett tag och det kom i sinom tid 1/4 hög, men också den torr.

Så ut med fölis i hagen så han blev lite orolig, och efter någon timme kom det en halv hög. I med 0.75 dl paraffinolja till och sen gick vi en minipromenad (10 minuter) till och hade bandagebyte etc och sen kom det några kluttar till, de var dock slemmigare, så nu avvaktar jag innan jag ger honom mer. Han började äta hösilage när han kom in igen så förhoppningsvis mår han bättre.

Men jag vill inte få en överdriven effekt åt andra hållet så jag avvaktar ens tund nu. Han skulle haft quadrisol imorse men det har jag sparat tilsl ikväll, men det är ju magretande så det sätter nog också lite skjuts. Och verkar det fortfarande gå åt rätt håll så får han blööt betfor med inlandat linfrö ikväll med.

Min väninnas åring fick kolikanfall i samband med avmaskningen. Medans jag väntade på vet. hade jag hällt i honom 2dl parafinolja samt gått en promenad, dte räckte för att avblåsa anfallet *tur*, hoppas att ni också lyckas få igång magen igen!

Nä, maghelvetet vill inte komma igång. Har inte sktit nu på em men verkat pigg och ätit lite hösilage ochd ruckit några liter vatten.

För en halvtimme sen var jag ner för att ge lite eftermiddagsmat, och Vision lktade på betforn, slabbade lite med den och vände sen bort huvudet. Ville inte ha.

Med rejält ångest (han får inte promenera såhär mycket egentligen men vad ska jag göra då?) så tog jag ut honom på en liten promenad igen, och efter tio minuter så bajsade han en stor hög (under stånk och stön) men bollarna är torra och hårda (det smattrade på marken när de landade).

Verkade dock betydligt piggare och spänstigare på stegen efter det, men vill inte ha nån mat ändå.

Har ringt jourhavande distriktsvet, men hon har mobilsvar på, får hoppas hon ringer upp.

Jag får uppenbarligen inte igång magen på egen hand, det verkar ju funka bra att promenera men han FÅR ju inte det, vi har redan gått tre gånger vad vi får =(

Det verkar inte vara helstopp, men den vill inte igång och jag tror han behöver slangas och ev ha kramplösande så han får igång magen.

men han tittar inte på den, lägger sig inte, rullar inte etc. Men är loj och matstrejkar och som sagt ingen avföring spontant utan bara om jag promenerar honom

=(

Jag brukar också läsa dina inlägg. Du skriver klokt :), men du har rätt mycket otur :(.

Jag vill egentligen bara säga att jag håller både tummar och tår för er.

kram

Du får fortsätta att berätta hur det går.

Vet hur jobigt det är när magen inte fungerar ordentligt på en häst!

Håller tummarna att det löser sig! :banana:

Inte spec mkt nytt att rapportera. Fått i honom nån deciliter betfor, och promenerat igen *åångest' och han blir piggare av promenad men det håller bara en stund. Har pratat med vet flera ggr, men när hon äntligen var klar med där hon var så fick hon påringning om en annan kolikhäst, och jag tyckte hon kunde ta den först, Vision är ju inte spec akut.

Ska strax ut och kolla igen..

Jag har precis tillbringat de senaste 5 timamrna med en häst som är precis som din, han har inte bajsat sedan i morse, 1 hög.

Men bajset kommer något slags gult slem, veterinären påstår att det är en infektion i tarmen? Vet du något om det?

Det är inte mask.

Hästen bajsar mycket torrt och smuligt bajs, vi fick han att bajsa 1 gång, och nu står han, utan akuta symptom i boxen och vilar

vete sjutton vad vi ska göra, och ingen veterinär finns att tillgå.
Har tvingat i honom paraffinolja, lite betflr, loppfrön

usch :(

Lycka till i allt eländes elände med din häst, jag håller alla tummar och tår för er

kram

Ingen aning ang det där med slem, på MÄNNISKOR är det ofta tecken på en retad tarm, dvs tarminflammation. Men ingen aning ang häst. Jag har under alla år haft FÅ koliker, haft en 'riktig' och sedan lätta anfall på gaaamla hästar (25 - 30 år). Och så unghästens atypiska, täta kolikanfall då men de hör inte riktigt hit eg. Håller tummarna det löser sig för er! Vet som var hit sa att med den där typen (dvs de är förstoppade men mår rätt okej ändå) så kunde det gå flera dagar utan att det blev riktigt akut, men det är ju en klen tröst och man kan ju inte vara SÄKER på det, och vill ju ha det 'fixat' INNAN det blir allvarligt liksom. Vet var ut på en annan kolikhäst innan hon kom hit, och den åkte in på Strömsholm den.

Så, nu har vet precis åkt. Och änglaponnyn har fått Vetalgin, Beviplex oxh är sondad med paraffinolja och vätska. Och fått maaaassor av beröm för han var så lugn och snäll =)

Det första han gjorde när vet kom och jag tog ut honom i gången var att skit förresten, ser man vad bra det är me dlite nervositet. Fast skiten var väldigt torr och smulig, så han kom ju inte undan ändå.

Så sprutade vetalgin & beviplex och slangade sen med 4 l vatten och 1 liter paraffinolja och gick sen 20 minuter. (Vi har överskridit promenadkvoten med 6 ggr, och jag har åångest).

Verkade betydligt piggare efter det, och när vet skrivit papprena etc och jag gick ut igen så hade han skitit en fullt normal hög, och tyckte "jatack" och började mumsa när han fick en tuss hösilage.

Så får hoppas det är löst nu, vet hade samma diagnos som jag, dvs att det är inte tvärstopp men han är förstoppad och magen är inte riktigt igång.

Däremot undrar jag om försäkringsbolaget tänker ersätta jouravgiften. Jag ringde henne första gången kvart i sju och sen har vi ju pratat flera gånger under kvällen, men hon kom ju inte förrän klockan två (kolikhästen hon var hos innan fick åka till Strömsholm btw). Men samtidigt så läser man pappret så låter det inte ett dugg 'akut' (och det hade alldeles säkert kunnat vänta tills imorgon bitti). Samtidigt så visste hon ju precis innan exakt hur läget var (dvs inte akut) och jag lät ju henne avgöra om hon skulle åka ut nu eller imorgon. Så tänker bolaget bråka så tänker jag bråka tillbaka *hornen växer ut*

Nej, nu ska jag SOVA, jag kan knappt stå på benen längre =/

Stackare! Att vissa ska drabbas av "allt" ont?
Tycker nog att försäkringsbolaget ska ta jouren, du ringde ju tidigare och vore det inte för akutfallet så skulle det ju inte blivit så sent. Men man vet ju aldrig med dom!

Hoppas du sover för fullt nu och att kusen är pigg och kry för all evighet framåt nu ;).

Jo, fast det var ju jour första ggn jag ringde med. Men jag kommer hävda som jag gjorde förra ggn det blev trassel (om det blir trassel nu) att det i villkor står ring veterinär omedelbart och följ dennes anvisningar. Och det har jag ju gjort. Jag talade om hur det var, jag pratade flera ggr med vet så vet visste precis hur det var och att det var inte bra men 'stabilt' eller vad man ska säga, och att hon kom ut. Jag satt ju INTE och sa att vet måååste komma ut utan var noga med att hon fick avgöra om hon skulle komma nu inatt eller nu idag. (Sen vet jag att vet tog det nu inatt för att slippa åka imorgon, men det är ju inte mitt problem *s*)

Nyss vaknat, ska gå ut och kolla nu.

Liten uppdatering: Han hade skitit fyra högar mellan 05 och 10 imorse. Och mådde mycket bättre. Sen har han presterat normala högar under dagen och verkat pigg och glad. Äter och dricker (och skiter) inte riiktigt som jag skulle vilja för att vara helt nöjd än, men det kommer nog.

Hade mycket god aptit ikväll, åt upp en stoor portion blööt betfor, havrekross och rivna morötter och slickade ren båda krubban och boxkanten. Så såvida det inte blir några bakslag så går det åt rätt håll, och han mår som sagt MYCKET bättre och tempen är normal igen.

Nu hoppas jag bara att han inte får diarre av medicinen istället, och att hasen inte tog alltför mycket stryk av 30 min * 5 promenade iställer för 20 min * 1 promenad.

Och lilla åringen är jätteduktig ute ensam i hagen =)

Vi får hoppas att det har vänt sig mot det bättre!

Ang hasen, vad kan man göra när hästen har fått kolik!
Rädda livet på hästen, eller ev göra hasen sämre...
Mitt val hade inte varit så svårt att ta där, hästen lever ju och det återstå att se hur hasen mår.

Han mår alldeles prima idag =)

Ang hasen, så nej såklart att man inte låter honom dö i kolik bara för hasens skull. Men dte var ett jävla avvägande, för om hasen tar ännu mer stryk (dvs mer än vad den redan har problem) så blir slutet himlen iaf. Och eftersom koliken inte var så allvarlig (än) så var det himla ångest vilket jag just då skulle välja. och det fanns ju hela tiden alternativet att lasta honom och åka till klinik där de kan sätta in mer resurser på honom när han bara står i box med. Men var det verkligen nödvändigt etc?

Hade han haft ett benbrott och inte KUNNAT gå t ex hade man ju fått sätta in en betydligt aggresivare behandling och helt strunta i rörelsen, det funkar (förhoppningsvis) det med, men nu var det i gråzonen så man fick hela tiden göra en avvägning från timme till timme vad man skulle göra och när.

Men förhoppninsgvis tog inte hasen stryk, han är fortfarande ohalt och den har inte svullnat, så förhoppningsvis retades det inte igång något mer inne i hasen heller =)

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 923
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar