Nä nu alltså!

M

missan

Min häst har varit halt i nästan 3 månader (se tidigare inlägg), veterinärer har undersökt honom flera gånger men inte funnit orsaken till hältan, de har provat att spruta knäleden och givit honom finadyn i två omgångar, men inget har hjälpt. Så i tisdags kom en kiropraktor till stallet, knakade och brakade lite på totton och tre dagar senare är hästen ohalt! Kan det verkligen vara "så enkelt"? Nu ska man inte ropa hej för tidigt, men jag ser stor skillnad på hästen, han är piggare och har bättre hållning och är, framförallt, ohalt!

Jag har ju alltid tänkt så att man först åker till veterinären och utreder en hälta och först därefter kontaktar "alternativbehandlare". Nu vet jag inte om jag ska tänka om, jag hade kanske kunnat rida hela sommarn om jag hade gjort det i omvänd ordning. (kanske dumt tänkt, men till saken är att jag just hade hunnit sätta igång honom efter en senskada, ridsugen =)

Min åsikt är att man alltid åker till en DUKTIG veterinär det första man gör när man har misstankar att allt inte står rätt till hos hästen. Jag skulle aldrig nöja mig med mindre än en hältutredning med plåtar om jag kände att det var något fel och det inte gick att omgående lokalisera som något där det helt kunde uteslutas röntgenförändringar. Onödigt att stå och behandla "på känn" när det är dyrt att t ex spruta upp leder.

Däremot tror jag mycket på kombinationsbehandling, d v s veternärmedicin för att bota och sjukgymnastik, massage, kiropraktik etc för att underhålla och förstärka veterinärmedicinska behandlingar.

Sen tycker jag inte man ska glömma att de flesta fysiska problem en häst uppvisar tillfogar vi dem som ryttare...

Tänk inte på det.Var glad att hästen är ohalt och mår bra .Börja försiktigt och njut av tillvaron. :bow:

Recept: en stor dos av vetrinär.
en näve kiropraktor
en näve massör.
en näve hovslagare.
en stor dos av "sunt hästvett"

Rör ihop allt försiktigt,en efter en. smaka av vid varje på fyllning. :bow:

Sv: Nä nu alltså!

kan vara så enkelt..har hört flera såna fall..ägare som lagt ner såå mycke pengar på vetrinärer,massörer.mmoch sen kom kiropraktorn och fixade allt

Sv: Nä nu alltså!

Visst är det hämst att en del vet mäst bara tittar på benen och bara letar reda på felet inte orsaken.

Men det som var riktigt lebigt va när jag va på en ATG klenik så ville jag först veta vad vet kunde hitta för fel på hästen, sedan sa jag att en släktig till mej hade tittat på hästen (välkänd alternativbehanlare inom travet) och hux flux så blev man inte behandlad som en idiot längre. utan hittade felet i en bakkotan och blev rekomenderad vila en lägre tid, blev 1 1/2 år skall nu ridas i gång så sakta med tanke på att hon har ett föl vid sidan, hoppas på det bästa.

Vet kan mer än bara spruta leder och dom har kontakter med alternativbehanlare.

Lycka till med din häst och ni andra kämpa på med era hästar och fråga och kräv av er vet att göra sitt ytersta.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Jag har ett sto som råkade ut för en olycka den femte september. Hon fastnade i ett staket med en riktigt...
2
Svar
21
· Visningar
7 179
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka