A
Atoxa
Sv: Mythbusters på Buke
ja så kan det ju vara gällande hoppning avstamp och travhästar...
ja så kan det ju vara gällande hoppning avstamp och travhästar...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Denna myten då:
"En bomlös sadel passar till alla hästar"
Min egen erfarenhet säger inte samma sak. Av 5 olika typer av bomlösa sadlar, var det en som passade .... de andra var så långa att de låg på baken o framför manken, gav ingen mankfrihet osv...
Jag menar en vanlig rak stång i munnen utan hävstänger på sidorna, utan ringar ist.. Uttryckte mej konstigt kanske..
Föl som föds vita/skimlar kommer dö inom 24 timmar eftersom då har de en sjukdom.
Vita hästar mobbas pga av att dom inte är kamoflagefärgade... dom syns för bra och utgör därför ett hot mot flocken. Så har jag fått lära mig. Även skäckar brukar mobbas, men dom är ju iaf. enligt mig välkamoflerade så jag vet ej om det är av samma anledning.
Det är faktiskt en myt. Det är inte proteinet som är bovenEnligt uppfödare på Island stämmer det. Islandshästen är ju en ras som tidigare fanns enbart på Island. Ett kargt landskap med näringsfattigt foder, kallt och blåsigt. Likadant väder ungefär som på Shetlandsöarna. Det är ganska självklart att sådana uppväxtförhållande gör att hästarna växer långsamt. Det går ju att broiler föda hästar nu också. om man proppar dem fulla med proteiner växer de för fort och blir icke hållbara.
Pga att islänningar och shettisar utvecklats under sådana tuffa förhållanden tycker jag bara det är logiskt att de växt långsammare.
Uppfödningen på Island har hållit på med detta i generationer och jag är övertygad om att de vet vad de pratar om.
Jag har hört om en liknande situation men då handlade det int eomatt hästen kräktes... Han hade gomspalt (ingen vägg mellan näsa och mun alltså) och därför kom en hel del mat ut genom näsan på honom.
Detta var jätteäckligt så hästen gick omkring med ett grönt kladd runt mulen hela tiden...
//Lillan
Denna myten då:
"En bomlös sadel passar till alla hästar"
Av vad jag lärt mig så kan inte hästen spy (normalt) eftersom dess struplock (tror jag det var) bara kan öppnas åt ett håll.
Och kan de spy så är de på väg att dö, eller som i den andra hästens fall har något genetiskt fel eller en sjukdom kanske?
Är ni säker på att hästen verkligen svalde maten? Eller kan den ha stannat kvar i strupen precis innan struplocket och att hästen lyckats få upp det igen i näsborranra.
Tror denna myt kan bekräftas eller avskrivas med hjälp av veterinär.
men hur är det med en grå sten på en grusväg...ser dom den som någon disigt konstigt då kanske? kanske därför dom ibland är så rädda för stenar:smirk:
JAA det stämmer på min fux, en rödhårig häxa vissa dagar.