Mystiskt, säger veterinärerna

Sv: Mystiskt, säger veterinärerna

Ordet diabetes har inget med sockersjuka att göra utan syftar på ökad urinproduktion (ordbetydelsemässigt att ngt går igenom).
En egentlig diabetes insipidus är knappast första gissningen i ett sånt här fall.
PL
 
Sv: Mystiskt, säger veterinärerna

Hej Peter!
Varför skulle du inte gissa på något sådant i första hand? Och hur mäter man ADH? Måste det göras i urinen eller går det att ta blodprov?
Vet har fortfarande inte ringt från djursjukhuset om provsvar, hoppas han ringer i morgon.
/Bananas
 
Sv: Mystiskt, säger veterinärerna

Hej Bananas,
Ja man kan ta ett blodprov men blodet kräver en speciell och lite komplicerad hantering och måste skickas till ett speciellt laboratorium. Därför börjar man vanligtvis med ett s.k. Törstprov, (som kan vara påfrestande för patienten och inte lämpligt för en nyopererad individ), med koncentrationsmätning av urinen.
Om nu hunden normaliserat sitt vätskeintag kommer sannolikt ingen av dessa tester ge något utslag.

Nej, diabetes (ordbetydelsemässigt att ngt går igenom) har ingenting med sockersjuka att göra men Laici, oinvigda, lekmän associerar oftast ordet diabetes till sockersjuka, därav mitt ordval.
Nåväl, en partiell diabetes insipidus var min första gissning efter att ha läst din tråd med alla resultat av gjorda undersökningar.
Säkert någon som vet bättre.
Hoppas hunden mår bra.
 
Sv: Mystiskt, säger veterinärerna

Därför att äkta diabetes insipidus (beroende på vasopressinbrist) är ovanligt.
Min tanke, som ju bara är en spekulation den med, är ett stressrelaterat drickande som ev i sin tur påverkar saltkoncentrationen i njurmärgen o förmågan att koncentrera urinen. Men törst/koncentrationstestet är fortvarande den springande punkten.
PL
 
Sv: Mystiskt, säger veterinärerna

Ok, då förstår jag bättre. Tack både Marna och Peter!
/Bananas
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 434
Hundhälsa Min hund är en hanhund som fyllde åtta år den 15 mars. Han har fått vara frisk i sitt liv förutom en sårskada på ena tassen. Jag minns...
2
Svar
25
· Visningar
3 183
Senast: dpmatte
·
Hästvård Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge...
2
Svar
21
· Visningar
4 410
Senast: Piraja
·
Katthälsa Jag har en katt, en upphittad katt sen 4 år tillbaka. Han var mer död än levande när jag hittade honom och bara skinn och ben...
Svar
8
· Visningar
1 321
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp