Mystiskt hälta - ta ut "någon annan" än vet?

jerseyko

Trådstartare
Min häst besiktades för 2½ vecka sen.

Innan det har hon endast gått på bete och blivit lite smått riden.

0,5 grad båda bak och 1,5 grad vänster fram. Vet rekommenderade att skrittas och skos om och sen böjas igen.

Hon skoddes om och hovslagaren hittade ingen röd tråd, hög i ena trakten och låg i den andra, lång i den ena tån och kort i den andra.

Jag kan inte rida själv.

Tömkörde hästen för 1 vecka sen, rörde sig rent i skritt men ville absolut inte trava inspänd! Mkt synligt att hon hade ont någonstans (jag hade några dagar innan dragit av en sko så det var ju inte konstigt alls)

På med nya skor och fortsätta med att skritta och stretchas.

Idag: Helt ren i bak och rör sig väldigt bra med bakbenen, absolut ingen hälta. Höger fram, visar lite något steg ibland i höger varv och visar betydligt mer i vänster varv men inte så mkt att hon "nickar" med huvudet som hon gjorde vid böjprovet.
Hon känns inte heller halt men är väldigt stel i vänster sida.

Planen var att böja henne igen den 5/10 men jag tänker avboka.

Jag funderar på att ta ut någon annan, min granne är diplomerad hästmassör med fördjupning på laserbehandling. Sen finns det ju kiropraktorer och jag allt ;)

Hur hade ni gjort? Hade hästen vart igång skulle jag kunna misstänka kanske en ledinflammation, men nu är hon ju inte det. Det känns mer i mig som det är något som sitter i någon muskel eller en låsning någonstans.

Hästen är snett byggd från födeseln, men är liksidig vid ridning. Hon böjdes UA för 1 år sen och röntgades UA när hon gick av galoppen.

Sv: Mystiskt hälta - ta ut "någon annan" än vet?

Om hon är sned sedan födseln men att det inte märks vid ridning kanske det är för att hon är omusklad efter betet? Jag skulle nog ta ut kiropraktor först för att kolla om det är ngt som låst sig. Kan ju vara att hon halkat till i hagen?

hur jag hade gjort?
inte ödslat tid på att ta ut ngn annan utan kört den till klinik först och främst. kan ju vara ngn mjukdel som skadats om inte annat, skulle alltid först börja med vet. diagnos på en hälta, sen vända mig till andra alternativ. blir som att shoppa i blindo annars. att den inte ridits så mkt säger ju inget, den kan ha dragit på sig en skada likförbannat, i hagen, eller pga fot problemen.

nu har jag inte läst vad de anndra skrivit, men jag hade tagit ut en kiroprktiker.
Många tror att allt sitter i benen och glömmer bort att hästen besår av en kropp också:crazy:

Om det är en duktig kiropraktiker, kan hon/han ju rekomendera vad du ska göra

Hopas det reder ut sig

Vet som böjde trodde att reaktionen berodde på skorna och hon gått och blivit nedkyld och stel av kalla nätter på betet. Att hon är snebyggd kunde påverka.

Hästen har ju absolut inte ont, hon är lycklig och drar sina dagliga brall repor varje morgon ;)

Hon gick omkull i hagen för 4 månader sen men slog då i vänster fram knä. (Vet togs ut då) Hon var helt ren i vänstebenet vid besiktningen.
Hon vilade 1 vecka efter den skadan och sen motionerades (reds + tömkörning) i ca 2½-3 månader.

_plipp_ Min magkänsla säger också att det sitter någon annanstans än i benen.
Min fd medryttarhäst vart som en ny häst efter att den fått sig en ordentlig genomkörning av en equitera....vad de nu heter.

Senast ändrad:

Skulle oxå ta ut en bra kiropraktor i nästa skede då hästen är kollad av vet en gång och hästen var bättre. Skulle det inte ge resultat redan efter 1a behandlingen så hade jag direkt fixat tid på klinik.

Skulle dock ALDRIG ta kiropraktor först om hästen hade en hälta eller markerade.

Köpte själv ett Tmärkt sto som de förra ägarna åkt skyttetrafik med till kliniker utan att hitta orsaken. Tog en bra kiropraktor 5 min (rygg + bäcken) och redan efter 1a behandlingen som den kiropraktorn gjorde så var det en helt annan häst. Han misstänkte att hon gått om kull som unghäst då hon enligt förra ägarna alltid haft problem med sammling och tölten. Visst har det inte varit en spikrak väg men nu ser det ut som jag köpt mig en tmärkt snart helt frisk häst

Skulle oxå ta ut en bra kiropraktor i nästa skede då hästen är kollad av vet en gång och hästen var bättre. Skulle det inte ge resultat redan efter 1a behandlingen så hade jag direkt fixat tid på klinik.

Skulle dock ALDRIG ta kiropraktor först om hästen hade en hälta eller markerade.

Precis. Fast utan veterinärs ordination skulle jag inte ta ut.

Pmm: att hästen springer och brallar i hagen är absolut NOLL bevis på att den inte har ont/är skadad. Hästar funkar inte så! de springer oavsett såvida de inte är så gravt skadade att de knappt kan fungera.

Jag skulle åkt till en klinik som har mer än bara veterinärer...Flera kliniker har ju idag samarbete med exempelvis ET på plats.

Hur hade ni gjort? Hade hästen vart igång skulle jag kunna misstänka kanske en ledinflammation, men nu är hon ju inte det. Det känns mer i mig som det är något som sitter i någon muskel eller en låsning någonstans..

Fast ledinflamationer kan hästar som inte är igång också få, fast sekundärt givetvis. Och i ett sådant fall brukar man behandla både den primära och den sekundära skadan.

Personligen hade jag börjat med att köra hästen till en klinik. Först därefter hade jag låtit en kiropraktor eller equiterapeut känna igenom hästen.

Pmm: att hästen springer och brallar i hagen är absolut NOLL bevis på att den inte har ont/är skadad. Hästar funkar inte så! de springer oavsett såvida de inte är så gravt skadade att de knappt kan fungera.
Det gjorde tom damen som i början av augusti som pga smärta fick vandra till de evigt gröna ängarna göra ibland oxå. Du han inte ens börja böja henne innan hon stod rätt upp.

Jag skulle åkt till en klinik som har mer än bara veterinärer...Flera kliniker har ju idag samarbete med exempelvis ET på plats.

Hästen besiktades på klinik, på ultuna, för 2½ vecka sen och jag har följt vet. rek. och hästen visar idag ingenting i bak. Om de har någon ET där vet jag faktiskt inte.

Visst är det inget bevis på att hon inte har ont när hon brallar i hagen, men hon borde väl visa/markera hälta då oxå tycker jag.

tycker absolut att du kan ta ut en kiropraktor... min häst blev helt ohalt efter att han blivit behandlad..
Den lilla hälta som var kvar visade sej vara låsning i bog o rygg...

man behöver ju inte utesluta vet bara för att man tar till flera alternativ...

Visst är det inget bevis på att hon inte har ont när hon brallar i hagen, men hon borde väl visa/markera hälta då oxå tycker jag.

Nej inte nödvändigtvis. Ibland springer de på adrenalin och visar då ingen hälta.

.

behöver inte vara så... När Plutten var halt så kunde han vara superhalt om jag tog in han från hagen, när jag sen släppte han poå ridbanan galopperade han runt som ingenting o såg jättefräsch ut... han tom tog ett litet skutt... :eek:

Hästen har ju absolut inte ont, hon är lycklig och drar sina dagliga brall repor varje morgon ;)

Min foderhäst drar sina repor i hagen också. Rejsar och bockar. Men var halt på 3 ben.

Liksaså en ponny i stallet som varit halt sen i juli springer i hagen med höga lyft!

Man kan inte gå på att hästen inte har ont för den springer. Det är olika från individ till individ.

Jag har fått höra av en veterinär att man aldrig kan döma hur halt en häst är i någon annan gångart än trav. För då måste de belasta varje ben. Vid en galopp kan d elägga över vikten på andra ben och se rena ut.

Senast ändrad:

Hästen travar ju i hagen också ;)

Kollade igenom min försäkring och såg att jag har ju tilläggsförsäkringen som täcker kostnaden för en ET om det är vet. som lämnar en remiss.

Hur som helst så kommer jag avboka böjprovet, det är ingen idé att böja henne eftersom jag ändå beslutat att ha kvar henne (att hon böjdes från början var för hon skulle ut på foder) och istället försöka få en tid för hältutredening, det dumma är att jag kan inte bara boka in en tid när som helst, för när som helst kan jag ligga på bb ;)

Har du någon bra ET eller kiropraktor i närheten? De flesta riktigt duktiga brukar ha väntetid så försök i så fall boka nu och få en när du tror du hämtat dig.

Varför inte låta honom gå och strosa i hage dygnet runt tills du hämtat dig efter förlossningen om han är bättre nu?

Longerade hästen idag, tog bara in henne från hagen, tog av täcket, kratsa hovarna och på med träns och lina.

Gick de 300-400m ner till "ridbanan" och longerade henne i trav, några varv på stor volt och några varv på liten volt, syntes ingenting :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 057
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 996
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 253
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat