Mystiskt dödsfall....

giffan

Trådstartare
Någon som sett något liknande, ska försöka förklara så bra jag kan.

Russ föl på 7 månader, Kom till mig i Januari, tanken var att han skulle gå på lösdrift. Jag ansåg han äta för dåligt och han var i dåligt hull redan då han kom. Så jag tog hem honom och ställde han på stall. Han gick upp någelunda i vikt, men va inte riktigt nöjd så jag avmaskade han för en vecka sedan ca. Mycke mask i alla varianter fanns... Åt bättre efter avmaskning då han tidigare varit kinkig med maten (troligen för snabbt avskild från mamman sin (min uppfattning)). Så i Torsdags kväll/natt lät det i stallet som en häst lagt sig fast. Upp å kollade, alla i stora stallet stog som vanligt, i ponny stallet verkade det lungt. Den lille gnäggade när jag kom.
Men sen såg jag det konstiga... Han står lutad mot väggen, å sen vikar han in huvudet, ner mot golvet mellan frambenen å lutar liksom pannan mot box väggen å så rasar han om kull. Bakbenen tar han spjärn med, så det ser ut som han försöker slå en kullerbytta. När han så ligger ner så snurrar ögonen i huvudet på honom.
Jag grips inte så lätt av panik, men nu gjorde jag nästan det. Det här va det värsta jag sett!!
Ringde å väckte veterinären som sov... Förklarade så lungt jag nu kunde hur han betede sig... Å vet tyckte det lät märkligt. Hon va här på 45 min... men det känndes som hela natten gick. Det gick inte att komma åt han så man kunde ta någon temp, det var knappt man kunde ta någon puls heller, han fick hela tiden "anfall" och när han väl låg ner så låg han bara 15-20s sen va han på väg upp, och det gick in i väggar å rakt på oss som var där, han kunde inte styra sig. När han väl stog så stog han ungefär lika länge, sen kom "anfallet" å han rasade hejdlöst in i väggar och oss.
Vi fick en puls som låg på 110!!!
Jag gick in och ringde ägare/uppfödare för att fråga om vacinering försäkring mm. Samtidigt så ringde vet till strömsholm för att höra vad de trodde om ev transport till dem.
Strömsholm bedömde det som att han skulle tas bort av djurskydds skäl..
Vi försökte ge han lite lungnande, men det gick inte att spruta i blodet så det fick bli i muskeln, När vi så skulle sätta kanylen för att spruta in avlivnings vätskan så dog han...
Ingen av de veterinärer eller peroner jag har pratat med har varit med om något liknande... Så nu är jag nyfiken på om det är någon här som möjligen kan ha funderingar på vad det kan ha varit som orsakat detta.
Han är skickad till uppsala för obduktion... så ska vi se om de kan hitta något...

Sv: Mystiskt dödsfall....

Håller med arabia, har inte heller hört nåt sånt förut. Usch vad läskigt!

Tycker det spontant låter som kolik av sådan karaktär att det blev dödlig utgång. Antingen av maskmassorna efter avmaskningen ell. att hans mage inte klarade mängden mat han började stoppa i sig.

Skriv gärna vad obduktionen kommer fram till.

Verkligen otäckt!!:(
Kan han ha fått ngt epileptiskt anfall?
Vill gärna oxå ha uppdatering vad obduktionen visade??

PRECIS det där beteendet uppvisade mitt halvblodssto på 80talet!!!

Hon började med att krampa lite, som om fölning var på gång. Hon hade mindre än en månad kvar till beräknad fölning, så vi tog in henne och satte vak på henne. Efter ett par timmar blev kramperna värre så vi tog ut veterinär som kunde se att hon var lite uttorkad, men inget mer, och fölning var det inte alls... Hon fick nån kramplösande spruta och så skulle vi inte ge henne mat utan bara se till att hon drack. Efter ett halvt dygn till fick hon som anfall, där hon sprang in i väggarna, kastade sig hejdlöst åt alla håll, och så lite lugn emellan varven..... Skitläbbigt. Hästen dog för egen maskin, efter att ha hoppat rakt genom boxväggen, hon tog sats och hoppade, väggen gav vika och hon följde med ut, landade på sidan och dog efter några minuter..

Vid obduktionen visade det sig att både grovtarm och blindtarm var spruckna, att fölet hon bar på var väldigt stort och fint, och att vi inte kunde ha gjort ett jota för att hjälpa henne, förutom att försöka hinna med att avliva henne...... Vilket inte hanns med, då det gick så oerhört fort..... Veterinären hann inte ens fram innan pållen var död.

Har sett en häst som fick pungbråck och den betedde sig ungefär som "din". Han dog på operationsbordet.

Oh jag tycker det låter som något med hjärnan..men tycker ju inte att det borde bli kramper isf.. mycket lustigt! /C*

Fy vad hemskt!

Tänker på den höga pulsen att det borde vara något med magen/kolik/spruckit.

Beklagar :cry:
Tarmvred är min första tanke..det gör fruktansvärt ont och hästar kan få anfall och bli helt tokiga av smärta...kramper som kommer och går tätt...:(

Beklagar :cry:
Tarmvred är min första tanke..det gör fruktansvärt ont och hästar kan få anfall och bli helt tokiga av smärta...kramper som kommer och går tätt...:(
Tänkte också tarmvred men de brukar inte dö i akut smärtstadie av det om jag fattat rätt. Hästens beteende stämmer med det men när magsäcken brister så lugnar sig hästen men dör av bukhinneinflammationen som följer. Också intresserad av resultatet av obduktionen.

Det jag har fått höra från obduktionen, var just under själva obduktionen, då ringde de och frågade om han haft tillgång till vatten. Han har som alla mina hästar fritt med vatten i hink, så det är lätt att se hur mkt han dricker. Och han drack vatten, om än inte så mkt. Men de åt silage under vintern och inga av mina hästar dricker lika mkt under den tiden.
Det var inget fel på tarmarna, allt låg som de skulle, och ingen som brustit. Det verkade tydligen som han inte fått i sig vätska, för det var bra med foder i buken, men ingen vätska. Så deras svar just då var att det måste varit kraftiga kolik smärtor pga uttorkning.
Men som sagt, något fel måste det vara, för som ordspråket säger, "man kan leda en häst till vattnet, men inte tvinga den att dricka" Varför skulle han inte ha velat dricka vatten helt plötsligt, eller vart tog vätskan vägen??
Just nu har jag faktiskt inte orkat tänka på detta... Men ska försöka ta tag i saken och höra mig för om de har något mera konkret svar, eller om detta var deras svar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 163
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 543
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka