Mystiska "utslag"

FannyA

Trådstartare
För några dagar sen fick min ponny massor av bulor/knölar på ryggen och rumpan. Hon går på lösdrift och jag var borta över helgen, och när jag kom till stallet på måndagen hade hon börjat tappa pälsen på dom här bulorna eller vad man ska kalla dom. Är det någon som har sett något liknande och vet vad man kan göra? Kan ju tilläggas att hon har gått med flugtäcke dessutom, eftersom jag vet att hon är känslig mot insekter.

Såhär såg det ut först:
IMG_39121.jpg

Efter några dagar såg det ut såhär:
IMG_39661.jpg

Tacksam för svar :)

För några dagar sen fick min ponny massor av bulor/knölar på ryggen och rumpan. Hon går på lösdrift och jag var borta över helgen, och när jag kom till stallet på måndagen hade hon börjat tappa pälsen på dom här bulorna eller vad man ska kalla dom. Är det någon som har sett något liknande och vet vad man kan göra? Kan ju tilläggas att hon har gått med flugtäcke dessutom, eftersom jag vet att hon är känslig mot insekter.

Såhär såg det ut först:
IMG_39121.jpg

Efter några dagar såg det ut såhär:
IMG_39661.jpg

Tacksam för svar :)
Hon är inte sprayad med ngt medel? tex ultrashield? Min har haft liknande i omgångar i sommar. Inte alls lika mycket men som knölar och små svullander. Tänkte först att det berodde på insekter. Sprayade på med mer ultrashield ett par dagar. Fortsatte bli knölig av och till. Tänke men va fasen, och tog på flugtäcke och ingen spray. Det kom tillbaka. Duschade hästen flera ggr, använde inte spray. Det var kallt och blåsigt så inga insekter, men det fortsatte!

Jag har några teorier:
Allergisk reaktion mot ultrashield. (dock var det som i partier på kroppen och inte överallt där jag sprayat)
Allergi mot ngn insekt. (dock har vi knappt haft några)
Reaktion ultrashield+värme (täcke..)
Reaktion på något på betet som hon ätit (vad? Såg inte heller ut som klassiska nässelutslag)

Hon är inte sprayad med ngt medel? tex ultrashield? Min har haft liknande i omgångar i sommar. Inte alls lika mycket men som knölar och små svullander. Tänkte först att det berodde på insekter. Sprayade på med mer ultrashield ett par dagar. Fortsatte bli knölig av och till. Tänke men va fasen, och tog på flugtäcke och ingen spray. Det kom tillbaka. Duschade hästen flera ggr, använde inte spray. Det var kallt och blåsigt så inga insekter, men det fortsatte!

Jag har några teorier:
Allergisk reaktion mot ultrashield. (dock var det som i partier på kroppen och inte överallt där jag sprayat)
Allergi mot ngn insekt. (dock har vi knappt haft några)
Reaktion ultrashield+värme (täcke..)
Reaktion på något på betet som hon ätit (vad? Såg inte heller ut som klassiska nässelutslag)

Nej hon är inte sprayad med något, har tänkt att testa ngn spray, men känns inte som det kommer hjälpa...
Vet inte om det kan ha varit nått hon ätit, men hon har gått på samma bete i ett år (alltså förra sommaren oxå)...

Jag tycker inte att det ser ut som regnskållor. De är mycket mindre, och de är sårskorpor med var under (oftast).
Om jag var du hade jag fått ut en veterinär snarast.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 795
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Kilauea
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
378
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 953
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Räcker garnet?
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Bojkott av butiker

Hund, Katt, Andra Djur