Mystiska sår, Hjälp! *bilder*

B

BeastieBabe

Hittade mystiska sår på insidan av ponnyns lår, detta var onsdag kväll jag såg dom.. Kunde inte göra rent dom ordentligt för jag var ensam och ville inte bli sparkad, så det blev ett tunt lager hästsalva på för att inte broms och flugor skulle vara där.. i kväll blir det brems och sårrengöring och fler foton..
men till frågorna:
Hur länge kan såren ha suttit?
Vad kan ha orsakat dem?
Ett nytt sto släpptes ihop med "flocken" i lördags kväll/söndag morgon och då kom de ut i en ny hage.. kan såren ha kommit av att hon blivit jagad genom buskar?

Översiktsbild, tagen från mellan frambenen..
{af0d798c-bc18-454a-9028-695c57acb5bc}.jpg

Närbild på såret på Högerlåret..
{9a23fbd7-1734-4f78-a9b3-9e0e798125b0}.jpg

OBS, inte min ponny, Moonlightgardens ponny!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mystiska sår, Hjälp! *bilder*

Har en häst i stallet som fått liknande sår genom att sparka efter flugor och att sömmen på skorna inte var nitad ordentligt. (såg när det hände)...så ett tips är att kolla hur innersömmen ser ut båda bak.

ja, sömmarna är ordentligt nerslitna.. :(
sist hovslagaren var ut hade han sett ponnyn i beteshagen och trott att hon hade större fötter, så han slog på gamla skorna igen.. och iom att det finns en hel del asfalt runtom innan man kommer till ridvägarna (minst 100 m asfalt) så är sömmen nerslitna..
även 3 tåkappor är av.. *suck*

men vi ska kolla skorna ikväll.. tar nog och gör runtfotning på alla 4 hovarna också..

Buskäventyret låter troligt, särskilt om det är vegetation av den kraftigare typen och/eller taggiga/torniga buskar.

jo, men det är just det som är lite skumt.. i hagen är tistlarna värst och dom är juh inte så hårda.. finns dock en kulle med en buske(mindre träd) i backen.. kanske har hoppat över den om hon var ivrig att komma ut eller blev jagad? hon var lite svullen på framkotorna igår efter promenaden kan ha landat hårt om hon hoppat över busken.. (hästen vilar och promeneras bara någon gång i veckan)..
ska undesöka hagen ikväll iaf..

tack för tipsen..

Hm, ja då verkar det ju lite konstigare (men ännu konstigare saker har ju hänt...). Det verkar inte vara djupa sår iallafall?

fömodligen har hon slagits med nån häst..rumpa mot rumpa kan det bli såna sår...

Min häst kliar sig ganska hårdhänt mellan benen genom att ställa sig tvärs över sly och sånt och sedan skrubba fram och tillbaka. Ibland tar han visst i för mycket och då kan det bli sådär... Är nog ingen fara... :)
Lycka till!

hmm okai.. så det kan bli så om dom sparkar mot varann.. då är nog det troligast med tanke på att det "nya" stoet är Ledaren som vart på semester.. och Ponnsan hade inte träffat henne innan..

nu verkar det juh vara lognt iaf.. får ta hand om såren iaf.. =/

jo men 4 sår? och inga insetksbett runt där.. och alla såren på samma gång? hmm,, *tror på konfliktteorin*

Itchie skrev:
Hm, ja då verkar det ju lite konstigare (men ännu konstigare saker har ju hänt...). Det verkar inte vara djupa sår iallafall?
näe, som tur är så set dom bara ut att max ha gått ner i fettvävnaden.. och inte in i benen.. hon var varken, halt, hänging eller varm..
fy va hemskt det skulle va om en liten pinnbit trängt in i låret *dyyyyrt* :(

Ja du om det var fallet så vet vi iaf vem som skulle få peta ut den, d.v.s. inte jag :angel:

haha, precis.. men du får sköta bremsen då.. :p en på mulen och en på vardera öra.. typ.. :rofl:

Hm kan bli lite svårt, har ju bara två armar *konstigt nog* hmh

silvertejp :bow: bara att linda runt huvet på na så sitter bremsarna fast..

måste göra mat och sånt nu.. slår en signal sen.. !

Min gissning är att hon har legat ner på antingen en gren eller så har hon rivit sig med sömmen på någon bakhov när hon har ställt sig upp. Har haft liknande på min förra häst...

jao ,det är juh det att sömmarna är totalt nerslitna, kommer hovbilder imorgon och det ser ut som att skom ska trilla av och lämna sömmarna kvar.. och hon ligger inte så mycket i hagen då dom går in på nätterna (jobbigt att fodra 5 hästar utomhus både morgon & kväll)

det gick inte att tvätta rent ordentligt idag pga att jag glömde bremsen hemma..så det får bli imrgon.. hon ömmade lite och ville sparka huvet av mig (överdriver ;) ) när jag tvättade, så de blir brems på imorrn..

vi hittade en gren också som stod åt fel håll, inget blod på den men mycket troligt är att hon blivit jagad runt busken rakt in bland grenhögen.. vi ska kasta bort högen imorrn.. för farlig för hästarna tycker vi..

Fler bilder från idag när ponnsan blev bremsad och såren tvättade och undersökta lite närmare..

vänster ben, ser fint ut, bara huden som är av på några ställen..
{e8c8b9f2-9c24-4c46-a07d-85463efc980a}.jpg

Höger ben, såg att pälsen var borta på ett till ställe där också.. men det verkar inte vara någon fara..
{83a5dbbb-c987-4d5b-9fb8-f18195100566}.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka