Mystiska hårda knölar på pannan

S

sabbet

Inte min häst men en häst i stallet har fått mystiska hårda knölar, ca 5 cm i diameter(!), på vardera sida om pannan, rakt under örat och snett upp från ögat (om nån förstår vad jag menar). De sitter symmetriskt verkligen så kan inte var av nåt slag eller så. Hästen har sen tidigare (1 år) en hård knöl som en femkrona på underkäken.

Vi blev lite oroliga i stallet för han har upplevts som oren och stel när vi har tagit in honom från hagen och lite trött möjligtvis... Jag ska prata med ägaren imorgon, men har försökt googla på detta och har inte hittat något svar... Tycker att det känns lite obehagligt, så vill se om nån här känner igen det.

Någon som har nån idé om vad detta kan vara??

/Sabina

Sv: Mystiska hårda knölar på pannan

Angående knölen i underkäken tänker jag spontant på ett tandanlag på villovägar? Tycker jag hört att sånt kan dyka upp i öronen också, men knappast symmetriskt på det vis du beskriver..
Skulle nog råda ägaren att boka in sig på klinik, kanske skulle man slå en plåt och kolla hur det ser ut?

Det första som dök upp var "tumörer" men....förhoppningsvis inte. Kanske kan du ringa och rådfråga vet. så har du lite mer på benen när du pratar med ägaren, som förvisso själv borde ha märkt detta?

Alla hästar har som förhårdnader i pannan som du beskriver. Kolla in en skelettbild så ser du! Kanske olika utvecklade, men de finns där.

Vid avlivning känner avlivaren efter var insjunkningen är (snett inåt neråt not nosen) bredvid dessa då bultpistolen skall användas.

Senast ändrad:

Jo jag vet det, men vi tyckte att de var mer framträdande nu.. Kollade på bilder från i våras och tycker inte att de syns så tydligt då, men det kanske bara är inbillning. Hoppas det!

/Sabina

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 159
Senast: Nominous
·
Hästvård Nu är jag en orolig hästägare. Det räcker inte med att min ena häst har en senskada sedan oktober, nu har min andra prins varit väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästvård Upptäckte idag att min häst har en knöl på huvudet presic under/intill örat. den är som en en krona och ganska hård, känns som en...
Svar
2
· Visningar
2 795
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10