Mystisk svullnad, vilken orsak?

Sv: Mystisk svullnad, vilken orsak?

Det lät som ett läskigt sår, vad skönt att det slutade så lyckligt :)

Vi får se om det blir hack när jag kan sätta igång, men med tanke på hur mager han har blivit dröjer det nog ett tag innan jag kan sitta upp igen.

Det var lite problem redan innan svullnaden kom, men visade så lite symptom att jag inte fattade att något var fel. Jag reagerade på att han salivade lite mer än vanligt, men reagerade inte nämnvärt på det.

Nu har jag nyss pratat med kliniken, stackarna jag ringer hela tiden. De hade masserat han på svullnaden med en salva tror jag som om det vore en hematom. Han verkar äta liiiiite bättre. Men jag ska ju dit i morgon så då tar jag ut och betar honom och då ser jag ju själv om han kan äta bättre.

Nu håller vi tummarna :)

Jag hoppas verkligen att du snart får svar på vad det kan vara och att hästen hämtar sig. Det är inte roligt med sådana här situationer, speciellt när man inte vet vad det beror på.

Tack :)
Har läst på lite om hematomer ikväll och ev. tömning. Så nu har jag ytterligare en idé (som de säkert redan tänkt på själv).
I morgon ska jag gå ut och beta honom, så får jag själv se om det är någon förbättring öht.

ja, jag tänkte på möjligheten om det kommit in en ack så liten bit mat i luftstrupen och orsakat en inflammation/infektion som visar sig på detta sättet.

Min häst såg piggare ut när jag var och hälsade på :). De har tagit tid, men nu verkar det som att han äter problemfritt igen. Jag var själv ute 1 h och betade honom, då fick jag se vilket fantastiskt stor skillnad det var från när jag körde in honom. Han är fortfarande lite knusslig med hösilaget, men gräs betar han problemfritt.
Den mystiska svullnaden kvarstår utan förändring. Den är ultraljudad men det gav inget. :confused:
Veterinärerna säger att de inte längre är oroliga för honom. Att bara höra dem säga det släppte en oerhört tung sten från mina axlar. Men de är fortfarande förbryllade över svullnaden.
Planen nu är att jag ska ta hem honom (i morgon) och låta han gå i gräshage och äta upp sig igen. Svullnaden hoppas de ska lägga sig.
Själv känner jag en oerhörd lättnad över att han kan äta igen. Jag tycker även det känns bra att få hem honom så att han får stå där han trivs och känner sig trygg. Men jag skulle ju såklart vilja ha en bättre lösning än ”avvakta och se” när det gäller svullnaden. Om den inte försvinner eller om han får problem igen kommer jag att ta honom till en annan klinik. Visserligen är jag nöjd med arbetet från veterinärer och djursjukvårdare där han är nu, men blir han dålig igen kan det nog vara klokt med lite nya ögon på honom.

Jag är väldigt tacksam för alla kloka synpunkter jag har fått här! :) Jag ska självklart uppdatera er med hur det går.

Tack för allt!
Mvh En lycklig Sara som i morgon åter får hem sin vackra häst!

Uppdaterar min gamla tråd från i somras.

Allt har gått bra med min häst. Jag var på återbesök i slutet av september och då tyckte de att han gått fint upp i vikt, bara ca 30 kg undervikt!

Tyvärr hade vi lyckats dra på oss en hälta, men i takt med att det skulle "läka" så fick han bara stå och göda! Nu är han även bra från hältan och även fått utlåtandet "normalviktig"! Men det saknas oerhört mycket muskler, men snart så...

Ang. alla konstiga svullnader han hade kan vet. fortfarande inte helt säkert säga vad det berodde på. Kanske berodde det på infekterat tandkött i samband med glesbett, kanske berodde det på något helt annat eller kanske en kombination. Jag accepterar att inte veta helt säkert utan fokuserar på att hålla ordning på glesbettet samt "fixa lite extra" med hans foder så det blir lättare att äta!

Måste även berätta att det tog ca 2 1/2 månad innan svullnaderna försvann helt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka