Mystisk svullnad på frambenet

mazariin

Trådstartare
Upptäckte en svullnad på foderpållens vänstra framben för ett par dagar sen. Den är en rätt "hård" och sitter på utsidan av benet (bild där jag markerat ungefär var svullnaden är). Första dagen var svullnaden lite varm också, men nu känner man bara en vag skillnad i temperaturen om man jämför med andra frambenet. Han visar ingen hälta eller obehag alls utan rör sig normalt. Idag hade svullnaden gått ner en aning, så det verkar ju vara påväg åt rätt håll.

Någon som sett något liknande och vet vad det kan vara? Har funderat på ifall det kan vara gaffelbandet som spökar, men känner mig rätt oerfaren på det här. Och JA, jag tänker ta ut veterinär alternativt åka till klinik om svullnaden inte går ner helt inom en snar framtid, ni behöver inte påpeka det. :)

Sv: Mystisk svullnad på frambenet

Är den jämnsvullen? på in & utsida? Feber?
Om det inte är ngn hälta så skulle jag sett till att pålle rör på sig, lugnt och kontrollerat.

Svullnaden är rätt jämn ja, men sitter bara på benets yttersida och går som en ca 3-4 cm bred "rand" från knä till kota. Har faktiskt inte mätt feber, borde kanske ta och göra det. Vet dock inte vad han ligger på för temp normalt då jag bara haft hästen i två veckor, men får höra med ägaren.

Idag hade den sjunkit in ytterligare en aning, var tidigare en rätt "konturerad" svullnad men inte nu längre. Någon idé om vad det kan vara som svällt upp? Det är ju inte direkt som om han fått något slag eller något sånt heller.

Jag hade kylt massor och skrittat honom.

Skulle även ringt vet och hört bara även om han blir bra vad h*n tror alltid intressant :D

Har lagt på dubbelverkande liniment dagligen nu, men skulle det kanske vara bättre med ett som bara kyler och inte alls värmer? Har promenerat honom kortare stunder också, kanske kan öka på det lite nu då det verkar vara på bättringsvägen.

Min häst är svullen på precis samma ställe,men på båda sidor om höger fram.Han ömmar inte,haltar inte och är inte varm.Någon som vet vad det kan vara?Jag har blivit rekommenderad vila + skrittpromenader

Maijsan hade ju ungefär likadant men på insidan av benet istället. Skrittade och var ute och gick med henne ca en timme varje dag, och lindade benen på natten och hade liniment på sedan när jag slutade linda. Gick så småningom bort av sig själv, hon hade troligen gjort illa sig i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 857
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 712
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 393
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 885
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka