Mystisk knöl = vad?

A

allroundhästarna

Hej allesammans, hoppas att sommaren varit bra!
Har mina hästar på bete ännu och häromdagen när jag kollade till dom så hade mitt sto denna knöl (se foto) på utsidan av höger bakben.
Den är stenhård (ej galla eller dyl.) Kan det vara "yttre våld" av sten, spark av kompisen ? Har något något förslag? Hon är inte halt, reagerar ej vid beröring heller. Den är inte heller varm. Storleken är så stor att den precicryms i min kupade hand.
Snälla någon, hjälp mig att klura ut vad det är.

DSC00539.jpg

DSC00540.jpg

Sv: Mystisk knöl = vad?

Ser ut som ett överben.
Sök på överben så får du upp många svar vad det är.

Jag skulle också gissa på överben/irritation i benhinnan. Hade ett föl hemma i våras som fått ngn typ av smäll på benet och det var svullet på det där sättet läääänge, typ månader. Nu är det en mindre knöl, men jag tror den blir kvar litegrann. Han reagerade dock på smärta på knölen då den var så svullen. Kan ju ha varit att han mindes att det gjort ont när man tvättat såret där iofs...

Jag har sökt på överben, men alla verkar sitta på frambenen i "vanliga" fall, som en slags reaktion på överansträngning.

Såvitt jag förstått är överben när benhinnan blivit irriterad, av ett slag tex, och så svullnar det upp och blir ben/brosk/ärr(?)-vävnad som är hård.

Men innan en sån grej blir oöm har det ju gått ett tag. Hur snabbt kom knölen till?
Jag är inte veterinär eller nått, men min nästa tanke är någon typ av bentumör... Hur ser det ut nu?

Liknande trådar

Hästvård Red min häst ett vanligt dressyrpass i förrgår kväll, och dagen efter det tänkte jag rida på morgonen. Men hon visade sig vara lite halt...
Svar
3
· Visningar
744
Senast: Salsahej
·
Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 135
Hästvård Min häst lyckades sparka sig själv på ett framben för ett par veckor sen, då var hon både halt, varm och svullen så vet. tillkallades...
Svar
17
· Visningar
4 803
Senast: bejkonfis
·
Hästvård Jag har aldrig haft en senskada på någon av mina hästar så jag är helt grön vad gäller detta. Men nu har i alla fall hästrackarn...
2
Svar
21
· Visningar
6 940
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London