mystisk hosta

vanimelde

Trådstartare
har sökt igenom trådarna om hosta men tycker inte att det stämmer in på min häst.

har en 21-årig travare. Han har gått ute dygnet runt de senaste 4 - 5 veckorna. i tisdags när jag skulle ut och rida som vanligt började han hosta infernaliskt, hela ridturen. Jag vände hemmåt efter 2 km då jag insåg att det inte blev bättre. Ingen feber eller snor. Det lilla snor som är är klart och fint. Inte ansträngd i andningen och hur pigg och glad som helst! han har inte hostat såhär förut någonsin. Han har under de 13 år jag ahft honom ibland hostat två - tre gånger när man rider iväg med honom men aldrig något mer. Hostan har blivit lite bättre de senaste dagarna men han hostar fortfarande två tre gånger när han galopperar i hagen. Hostade nån gång när jag var ute och gick med honom i förrgår. Dock inte i samband när vi travade några meter.

ska nog ringa vet imorgon men jag tänkte höra om nån känner igen sig?

Känns inte som nån kr. bronkit för han har ju gått ute och står i utebox när han står på box, fräscht hö och fri tillgång på vatten och ingen direkt hosthistoria. Jag red honom på torsdagen veckan innan utan problem och på tisdagen hostade han som en galning.

nån?

Senast ändrad:
Sv: mystisk hosta

Min häst har samma symptom. Har under veckan hostat vid ridning, först bara i trav men igår även vid skritt. Normalt brukar han frust-hosta 1-2 ggr när man börjar trava, aldrig ngt mer. Nu är det mer hård, torr hosta. Inget snor, ingen feber, ingen har hört honom hosta i hagen. Pigg och glad, inget nedsatt allmänt. Först trodde jag det var för att vädret varit rätt ostadigt och kallt nattetid, men det är en lösdriftshäst så han borde ju vara härdad. Går på bete nu, så äter inget dammigt hö, och markerna är ju rejält genomfuktade nu så inget damm där heller.
Nu är jag mer inne på pollen. Var ute idag och kollade till dom, och bägge hästarna var helt gröna i näsborrarna. Frågan är bara om man ska göra nåt åt det, eller bara vänta ut det. Tänkte ringa vet imorrn och rådfråga.
Nån som har erfarenhet kring pollenallergi hos häst, hur det yttrar sig?

har oxå tänkt pollen men tycker det skulle ha börjat tidigare. Han har ju inte reagerat på sånt förut. hm

märke i morse att unghästen börjat hosta oxå så nu blir det definitivt vet imorgon.

Fast gräspollen satte väl igång under förra veckan (iaf här, ö-götland). Min har heller aldrig reagerat på det tidigare, men har hört mig för och det låter troligt att det beror på det eftersom inga andra symptom finns. Har också fått tips på bra medicin ( typ nässpray) som jag ska beställa nu!

Jag skulle också gissa på pollenallergi.
Har själv en sådan, och våren är hopplös. :(
Köp Nostrilvet, för det hjälper faktiskt helt otroligt på min! :idea:

Jag skulle också gissa på pollenallergi.
Har själv en sådan, och våren är hopplös. :(
Köp Nostrilvet, för det hjälper faktiskt helt otroligt på min! :idea:

ja jag börjar faktiskt värma upp till tanken att det kan vara pollen. Idag stod han och kliade näsan mot en stolpe.

Vart får jag tag på Nostrilvet?

Kolla Hippovitae, jag beställde och fick det på 2 dagar. Billigt dessutom, och verkar funka bra! Nästan inget hostande alls:)

har beställt en nu, ska bli spännande att se om det blir bättre.

unghästen funderar jag på om hon helt enkelt är skapad på ett sådant sätt att hon lätt sätter i halsen. För hon äter nått torrt och sen hostar hon en gång. typ en gång varannan dag eller nått. Fuderar på att det blir för torrt. Hon har en väldigt hög halssättning. '

får luska vidare

Liknande trådar

Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
1 055
Senast: Cambrie
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 871
Senast: Capybara
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 133
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur