Mystisk hosta

C

Coffeaclub

Tog ut min pålle och skulle rida igår. När jag sen skulle trava så började han hosta och gjorde så några gånger. Efter en stund blev det bättre. Red dock inte så länge.

Samma sak idag. Red ut i skogen en sväng och när jag skulle trava så började han hosta.

Han verkar inte förkyld. Inget rinn i näsan och inget kladd eller röd i ögonen. Ingen feber. Han står på torv och har gjort det länge, äter inte hö utan hösilage. Så nån dammkänslighet tror jag inte heller det är. Han vaccinerades mot hästinfluensa och stelkramp i måndags. Kan det ha nåt med saken att göra? Han är också har också blivit ganska dålig i magen, om nu det kan ha nåt samband.

Han har aldrig hostat så här tidigare. Har bara varit med om att min gammelhäst gjorde det i början på varje ridpass. Men det hade bara med åldern att göra. Nån som har en teori?

Sv: Mystisk hosta

Min häst gör samma sak men han är en hosthäst så det är ju inte så konstigt. Igångsättningshosta!

Men han har ju aldrig nånsin haft det innan och han är bara fem år. Har bara varit med om att äldre hästar har det.

Vissa härstar gör så bara, oavsett ålder. Men är det precis bara i början, och han inte hostar under hela ridturen eller annars och mår toppen i övrigt så skulle inte jag oroa mej.

Att han är lite lös i magen kan ha med känslihget för foder att göra, ni kanske öppnade en ny hösilagebal nyss? Det kan räcka för att en del hästar ska bli lite oroliga i magen, om den andra balen tex var ganska torr och den andra mkt blöt.

Senast ändrad av en moderator:

Blir lite orolig bara när hostan helt plötsligt dyker upp. Har knappt hört hästen hosta ens i boxen nån gång.

Jag vet sen tidigare att han är ganska känslig i magen, men vi har varken nyligen öppnat ny hösilagebal eller ändrat nåt i foderstaten i övrigt, så det var därför jag tänkte att det kanske kunde ha nåt samband med hostan. Lite långsökt kanske..

Min häst betedde sig precis likadant för ungefär en vecka sen. När jag skulle rida började han hosta kraftigt och fortsatte med det. Han har knappt heller hostat innan. Han var inte snorig och hade ingen feber.
Jag blev såklart orolig och tog ut veterinären. Det visade sig att stalluften var dålig, och att han inte tålde den. Han hade halskatarr. Det var det fuktiga vädret som är nu som var den utlösande faktorn. Så nu en vecka senare mår han prima efter boxbyte och två omgångar cortison. :D
Så jag rekommenderar starkt att ta ut veterinären och få en lösning på problemet direkt. Om inte annat så kolla upp stalluften. Är det inte det heller så beror det troligen på att han inte är van vid det slemmiga gråvädret som är nu.

Ja, med tanke på att andningsorgan och magsystemet inte direkt hör ihop. Skulle han vara riktigt sjuk så skulle hostan och magproblemen kunna vara relaterade till det, men verkar han i övrigt pigg och kry och inte har ngn feber så tror jag inte att det finns ngt samband. Han kanske har fått i sej nåt i hagen? Tuggat på bark eller gran eller nåt sånt? Eller han kanske äter torven och blir dålig av det? En del hästar äter faktiskt torv, mest när den är nyinlagd isf.

lucky_skrik: Stallmiljön är inte dålig alls. Det är väldigt god ventilation, högt i tak med öppen nock och vädringsluckor över fönstren. Har nyligen haft djurskyddsinsp. här på besök och hon sa att det borde vara sån bra luft i alla stall. Tror mer på det äckliga vädret isf.

Piggelurven: Kan ju varit nåt han ätit i hagen, men när jag tänker tillbaka, så la jag in ny torv samma dag som han började hosta. Har dock inte märkt av att han käkar torv tidigare. Han kanske fick för sig att smaka lite bara.

Tack för era svar! Ska kolla hur han är idag och ev. avvakta lite med att ta ut vet. om han inte blir sämre.

Ta det lugnt och lita på det Piggelurven säger.

Det är inte ovanligt alls att hästar blir lite kraxiga i början på ridturer och har inte med ålder att göra. Det bildas lite slem när de går igång som de vill hosta upp. Ofta går det i perioder och vissa hästar reagerar mer vid vissa väder.

Så du kan lugnt avvakta enligt mig,speciellt som du bedömer att foder och stallmiljö är ok i övrigt och det verkar det ju vara.

Vänligen Kokopelli

Jag hade en häst som alltid hostade några ggr just när man började trava igång. Tror inte det är nån fara sålänge hästen är frisk i övrigt, såvida den inte hostar hela ridturen vill säja.

Tog ut pållen en sväng igår. Han hostade mindre än han gjorde de andra dagarna. Bara ett par gånger i början och sen var det lugnt. Han frustade lite mer än vanligt bara. Tack för att ni lugnar mina nerver lite.. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 103
Senast: Raderad medlem 68338
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 136
Senast: tott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka