mystisk hälta som "vandrar" runt.

S

sweetflikka

Hej,
Ja har ett 10 årigt fullblods sto som är mystiskt halt inte mycket men det syns iaf så långt är de inte konstigt men de konstiga är att de vandrar runt i alla benen. de började i helgen på ett framben hon hade busat lite i hagen så jag trodde hon hade sträckt sig lr något för de finns inga sår ingen svullnad, ömhet lr varm ingen förstärkt puls, feber, men efter någon dag blev hon bättre. sen i början av veckan gick hon konstigt med bakbenen typ som om hon va stel så jag och ja hittade inget då heller detta varade bara någon dag sen idag när jag tog ut henne verkade hon oki men när jag tog in henne va hon halt på ett framben igen. om detta inte ger med sig snart så måste jag till vet och undersöka:confused:
Nu undrar jag om de är någon som har varit med om något liknande någon som kan veta vad detta kan vara? borrelia kan ju va konstiga symptom men ja vet inte. i övrigt är detta en frisk häst som inte har varit halt tidigare under dom år jag har haft henne. mycket tacksam för svar.

Sv: mystisk hälta som "vandrar" runt.

Min nordsvensk hittades i hagen för två år sen nu, halt. Hältan förflyttades, ena dagen var det höger fram, andra vänster fram, sen försvann det, sen blev bakdelen stel. Efter ytterligare en dag vinglade han. Han hade anaplasmos (Erlichios).

När min var sån hade hon fått erlichias.
Fästingsjukdomen.

Åk till en vet och stå på dig att du vill ta ett prov på det...

Kl: som de andra är min erfarenhet erlishias (stavning??).

Jag tror oxå de kan vara något sånt. visst de kan räcka med en fästing men hon har gått med switch hela fästingsäsongen och har inte plockat någon men de kan ju som sagt räcka med en liten jävel.
men hur behandlas de? är de lång konvalescent? blir dom bra?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 874
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka