Mystisk hälta, någon teori?

Lipica

Trådstartare
Har en häst som är ohalt rakt ut i skritt och trav, ohalt på volten men är en aning svagare i höger bak (det är han alltid). Vid böjprov blockhalt på tre ben, men inte på höger bak. Riktigt blockhalt då, kommer knappt iväg. Efter ett par vändor i trav är hästen ohalt igen.

Detta har uppkommit under vila då hästen stått nästan 2 mån pga halsinfektion. Upptäcktes under igångsättning som en diffus rörelsestörning.
Hältorna märks inte vid ridning annat än som ett kortare steg fram i början, vilket värmer ur efter ca 10 min. Trampar på jämnt och bra med bak.

Hästen är kollad för fång, borrelia och erlichia, samtligt negativt.

Någon som har en teori om vad det kan bero på?
Hästen utreds f.n. av veterinär och kiropraktor, nästa besök på måndag.

Sv: Mystisk hälta, någon teori?

Vad säger vet. då? Har hästen blivit sprutad i benen? Att den blir blockhalt på böjprov låter ju inte alls speciellt bra. Röntgad?

Iom att han blev så halt på böjprov så såg veterinären ingen möjlighet att börja spruta, hon menade att det var "för stark hälta för fort" eller hur man ska uttrycka det. Ville börja med borrelia/erlichiaprovet, men det var ju negativt. Så vi får väl se vad som händer på måndag. Nu är ordinationen att hålla igång lite mjukt så han inte stelnar till av att inte göra något.

Jag är mest förvånad över att han kan gå från ohalt till blockhalt till ohalt sådär. Han har väldigt "rörliga" gångarter, böjer mycket på knäna osv (lipizzaner med stor gång), så hade han haft ont borde det synas även rakt ut.

Men jag håller med om att det inte verkar så bra :crazy:

Jag menar ju inte att vara negativ, men det är verkligen så sällan som dom blir blockhalta vid böjprov och ändå inte visar något direkt annars, det känns ju som om det ska vara något riktigt ordentligt. Lider med dig, inte alls roligt.

Ang. överrörlighet så kan det ju spela in, har haft två sådana och de har aldrig fått stretchas för mycket just för att de är så rörliga i sig själva, mycket knän och mycket bogfrihet, rör sig väldigt mycket med fin mekanik sas. Överrörliga hästar kan ju ofta bli känsligare än andra. Men som sagt, blockhalt på tre ben låter sjukt udda... Och det känns som att enbart spänningar ska inte göra en häst SÅ halt.

Kan inte komma med så mycket men hoppas ni får rätsida med det hela hur som haver.

Tack så mycket!

Jag håller med om att det är udda. Vet trodde inte att det kunde vara ledinflammationer heller, för var skulle de ha kommit ifrån?

En galen tanke... kan han ha ätit något olämpligt och blivit sån av det?

Kolla igenom det friska benet, högra bak! hade liknade bekymmer med ett sto för ett par år sen. Hon hade ett "trasigt" bakknä, som gjorde att hon överbelastade till de andra 3 benen. Vid hältutredning var hennes högra bak det enda hon inte reagerade ledmässigt på. sprutades hov/kotled fram. Detta var innan det högra bakknäet hittades.

Marlene

Det är så tråkigt när dom blir sjuka. Min häst har i stortsett varit sjuk i dom fyra år jag haft henne. Men hon var halt i mer än ett halv år och veterinärn sa trodde att det var en överansträngning/förslitning eller nån inflammation i kotan. Hon gick på massa mediciner i flera månader. Satte igång henne sen. Hon arbetade ca en månad sen small det bara till och hon vart hat igen. Men då var det bara en vrickning sa vet. Är bra nu men fortfarande svullen.
Hoppas att det löser sig med din häst.

Tycker ofta hästar med den här typen av problem visar kraftig hälta runtom efterhand som man släcker leder vid en utredning. D v s de har så ont jämt över att det inte går att se särskilt mycket förrän man börjar släcka. Då blir det å andra sidan en rätt smärtsam upplevelse, både att se och att vara häst.

Tycker ofta hästar med den här typen av problem visar kraftig hälta runtom efterhand som man släcker leder vid en utredning. D v s de har så ont jämt över att det inte går att se särskilt mycket förrän man börjar släcka. Då blir det å andra sidan en rätt smärtsam upplevelse, både att se och att vara häst.

Det är precis det här jag är orolig för.

Men jag funderar lite.. om det nu var så, borde han inte visat böjprovsreaktion även hb? Om han är så halt runt om att benen släcker ut varann så borde det ju vara precis runt om, annars hade man väl sett en tydligare olikhet i bakbenen rakt ut?

Kolla igenom det friska benet, högra bak! hade liknade bekymmer med ett sto för ett par år sen. Hon hade ett "trasigt" bakknä, som gjorde att hon överbelastade till de andra 3 benen. Vid hältutredning var hennes högra bak det enda hon inte reagerade ledmässigt på. sprutades hov/kotled fram. Detta var innan det högra bakknäet hittades.

Marlene

Tack för tipset. hur hittade ni bakknäet till slut?

Det är så tråkigt när dom blir sjuka. Min häst har i stortsett varit sjuk i dom fyra år jag haft henne. Men hon var halt i mer än ett halv år och veterinärn sa trodde att det var en överansträngning/förslitning eller nån inflammation i kotan. Hon gick på massa mediciner i flera månader. Satte igång henne sen. Hon arbetade ca en månad sen small det bara till och hon vart hat igen. Men då var det bara en vrickning sa vet. Är bra nu men fortfarande svullen.
Hoppas att det löser sig med din häst.

Tack för svaret. det är jättetråkigt när de är sjuka, håller tummarna att din får vara frisk nu.

Var inne för hältutredning med min häst igår och där var vissa likheter med din häst. Ren i skritt och trav rakt fram, liten rörelsestörning i vänster varv, i höger varv svag hälta på höger fram. Vid böjprov på höger fram får han en liten hälta, men efter böjprov på vänster fram är han block halt! Min reaktion var likadan - "fel ben!" Bedövade höger framhov, sen röntgen av hovarna som visade inflammation + bakterier i båda framhovarna. Är nu satt på antiinflammatoriskt och fotbad med bakteriedödande, och ska enligt vet vara okej att sätta igång så smått så fort han går att sko (dvs när han inte längre behöver sina fotbadskuddar på hovarna).

Alltså, problemen sitter inte alltid där man tror och kan uppkomma av t ex överbelastning av det "friska" benet för att avbelasta det som har problem.
Så om det inte är gjort, så kolla/röntga benet som inte gav hälta på böjprov!

Tack för tipset. hur hittade ni bakknäet till slut?

Ja du, för att göra 3 års utredningar till ett hyffsat kort svar, så var det nog ren tur.

Jag köpte stoet som problem häst, 5 år gammal. Hon stegrade och hade andra konstigheter för sej, så det var nästan uteslutnings metoden. Hon var röntgad och kollad på alla vis innan jag köpte henne fick dock inga papper på det. Fanns inga fel på hästen!
Så jag fick ändå börja om, hon indikerade att hon var ngt svagare på hb. Och jag visste att hon haft patella upphakning nån gång i nått bakknä.
Hon hade kompenserat sitt bakknä så bra, att hon ändå fungerade i hyffsat i ridningen, då vi kom överens om att hon skulle sluta stegra.

Men samlingen pallade hon inte, men eftersom hon var quarte/westernhäst, så red jag inte i så samlat.
Men då jag ville att hon skulle sätta under sej, galoppera på volt, spinna, eller så så vart det mer markant att nått var fel.
Jag röntgade manken, för ev K-S. Gjorde hältutredning och sprutade leder...

Eftersom hästen hade ett hjärta av guld, så bet hon ändå ihop, och jag masserade och stretchade, skodde med exsakta vinklar, utifrån hennes kropp. Så jag upplevde att jag omedvetet då "klädde" av henne alla kompensation muskler.

Så en dag rasade bara allt, inte riktigt över dagen, men ändå.
Hennes guldhjärta gjorde att jag trodde att det gick åt rätt håll, men för hennes kropp vart det raka motsattsen, och utan alla kompensationer orkade hon inte alls...

Jag fick nys om en bra kvinnlig ET/kiropraktor. Som hittade bla, bakknät, sen röntgade jag det. Och det var inte ok, pålagringar. Ultraljud hade formodligen konstaterat utslitna mjukdelar.

Det enda jag kunde göra var att avliva henne(hon hade även andra obotliga skelett förändringar), hon fick sluta sina dagar lungt och stilla här hemma, 8 år gammal.

Nu hoppas jag inte att jag skrämmer dej, det var absolut inte det som var tanken!!!
Utan mer bara att det "friska benet" inte alltid behöver vara det friska!!!

Marlene

Var inne för hältutredning med min häst igår och där var vissa likheter med din häst. Ren i skritt och trav rakt fram, liten rörelsestörning i vänster varv, i höger varv svag hälta på höger fram. Vid böjprov på höger fram får han en liten hälta, men efter böjprov på vänster fram är han block halt! Min reaktion var likadan - "fel ben!" Bedövade höger framhov, sen röntgen av hovarna som visade inflammation + bakterier i båda framhovarna. Är nu satt på antiinflammatoriskt och fotbad med bakteriedödande, och ska enligt vet vara okej att sätta igång så smått så fort han går att sko (dvs när han inte längre behöver sina fotbadskuddar på hovarna).

Alltså, problemen sitter inte alltid där man tror och kan uppkomma av t ex överbelastning av det "friska" benet för att avbelasta det som har problem.
Så om det inte är gjort, så kolla/röntga benet som inte gav hälta på böjprov!

Oj, knasigt, vad kom det av? Bakterier i hovarna har jag nog aldrig hört talas om!

Usch, så tragiskt med din häst. Men skönt att hitta orsaken till slut.

Ibland tycker jag nästan det är värre att gå i ovisshet än att få hemska besked.

Oj, knasigt, vad kom det av? Bakterier i hovarna har jag nog aldrig hört talas om!

Inte jag heller innan igår kan jag ju säga. Vad det kom av vet vi nog inte riktigt varken veterinären, hovslagaren eller jag. I ena hoven skulle det kunna förklaras med att han i våras fick röta i hoven och bakterier därifrån skulle ju kunna ha vandrat vidare i hoven på nåt vis, antagligen lyckades vi inte stoppa det riktigt (fast att rötan är läkt och utväxt vid det här laget), men det förklarar ju inte den andra hoven... :crazy: Det var inga stora mängder men i alla fall, skumt.

Låter verkligen urkonstigt, vilken tur att ni kom på vad det var! Inte direkt det man tittar efter i första skedet kan jag tänka mig.

Uppdatering;
Idag har vi varit på återbesök och gjort ridprov och allt möjligt skojigt. Pålle visade ingenting, så vi såg ingen anledning att röntga något.

Dock har vi haft virus i stallet så vet trodde att han kunde fått nåt sånt som satt sig på lederna förra gången (vi kände inte till viruset då).

Nu är vi hemskickade med ordinationen att sätta igång försiktigt och höra av oss om vi får problem igen. Snacka om lättnad!

Tack för era svar i tråden!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka