Mystisk hälta - halt i snart ett år

Elzaa

Trådstartare
Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014).
Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5 dagar i veckan med hoppning, uteritt och dressyr. Dock väldigt lugna pass som inte var speciellt krävande. Mycket skritt och korta trav/galoppsträckor.

Efter ett halvår så klämde han en dag in mig i vägen när han stod på gången. Han var jättegrinig - något som han inte varit tidigare. Detta beteende fortsatte efter denna dag. Vi kollade upp honom hos veterinär som inte hittade något.
I februari så fick han en hovböld i vänster fram (hittades inte men det trodde vi, veterinär och hovslagare). Han blev i princip blockhalt och varm. Gick över efter en vecka ca.

I början av juni (2015) så är han varm genom hela vänstra bakbenet och nästa dag halt. Vi väntar drygt en vecka och åker sedan ut till veterinär. Hon tycker att han är halt på tre ben (alla utom h fram). Hon skriver ut metacam och vila. Fortfarande halt efter tre veckor.

Därefter har det fortsatt med klinikbesök.
De tyckte att han enbart var halt på vänsterfram och kom fram till att behandla hovleden. Blev inte bättre.
Sedan tyckte de vänster bakknä som har behandlats två gånger.
Han är enbart halt på böjt spår i trav. Ej på böjprov. Veterinärerna har väldigt svårt att komma fram till problemt. Röntgad på hoven v fram samt v bakknä. Inget fynd.
Nu har han börjat sättas igång men det känns inte helt bra tycker jag. Vispar lite med huvudet i vänster fram och hältan är svår att se.
Känner mig uppgiven...vart ska man gå vidare? När inte veterinärerna kan sätta fingret på felet.
Hans aggressiva beteende är kvar och han är surare/gladare från dag till dag. Främst när han äter. Kan bero på att han är så låg i rang/stressad kring mat, men detta beteende kom plötsligt en dag.

Vart ska man gå vidare? Ännu ett klinikbesök? Vi har säkert varit inne 5-6 gånger.
Hovslagaren har hittat flera gamla hovbölder som vi inte märkt av. Kan bero på känslig sula säger hon. Vi har därför behövt gröpa ur ena hoven på två ställen men det ska inte påverka hästen säger hon. Veterinärerna tror inte heller att det har framkallat hältan.

Senast ändrad:
Det första jag skulle göra är att sko honom med sulor och silikon under. Har han känsliga sulor så går han och spänner sig och det blir rörelsestörningar till slut.

Vad har veterinärerna gjort vid besöken? Röntgen? Ultraljud? Var isåfall? Resultat?

Nu är det lätt att vara efterklok men att sätta igång en häst så hårt som ni gjorde är som gjort för att få skador. Hästen får träningsvärk, felbelastar, får mer träningsvärk och felbelastar ännu mer vilket blir rörelsestörningar. Senor och ligament hinner inte heller med vid en så snabb ökad belastning och då får hästen sådana här problem. När man sätter igång en häst är det vettigt att jobba hästen varannan dag. Man skrittar ut på olika underlag och ökar belastningen sakta. Efter tre veckor ungefär kan man börja trava och efter ytterligare några veckor kan man börja galoppera. Först när hästen är helt igång efter ca 2 månader kan man börja hoppa lägre hinder.

Byt klinik och ge er inte förren hästen är helt genomgången. Tyvärr får man stå på sig ordentligt i vissa fall.

Skicka in PSSM-test är också en enkel sak att göra, då är det uteslutet iaf. Min visade sig vara positiv för PSSM så jag är oerhört tacksam för att jag fick tipset på buke. Hältor, muskelinflammationer, hovbölder.

5-6 gånger på klinik är inte tyvärr alls ovanligt i sak oavsett mindre diffusa saker .
Du kan inte få något konkret svar heller tyvärr på sociala media, men det viktiga är att ha förtroende för sin veterinär och inte hatta runt utan verkligen orka gå till botten med att utreda hästen om det finns problem.

Kl
Jag tycker ibland att rådet "byt klinik" har blivit lite slasktratt i fråga om råd på sociala media .
Det är inte ekvivalent med dålig veterinär för att problem inte alltid är lätt hittade . Ofta verkar det som på sociala media att veterinären är skit för att det tar tid och är jobbigt ...

Däremot så som sagt - det är viktigt att man ändå har förtroende för den veterinär som behandlar/utreder .

Ibland konstaterar man att sånt förtroende inte finns och då kan det vara vettigt att byta .

Många F - bolag godkänner heller inte byte av klinik "bara för att" om en skada diagnosticerats . Så även där viktigt att veta utifrån slasktratt kommentaren att "byt klinik" att kolla med F-bolaget också i ett sånt scenario.

Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5 dagar i veckan med hoppning, uteritt och dressyr. Dock väldigt lugna pass som inte var speciellt krävande. Mycket skritt och korta trav/galoppsträckor.

Efter ett halvår så klämde han en dag in mig i vägen när han stod på gången. Han var jättegrinig - något som han inte varit tidigare. Detta beteende fortsatte efter denna dag. Vi kollade upp honom hos veterinär som inte hittade något.
I februari så fick han en hovböld i vänster fram (hittades inte men det trodde vi, veterinär och hovslagare). Han blev i princip blockhalt och varm. Gick över efter en vecka ca.

I början av juni (2015) så är han varm genom hela vänstra bakbenet och nästa dag halt. Vi väntar drygt en vecka och åker sedan ut till veterinär. Hon tycker att han är halt på tre ben (alla utom h fram). Hon skriver ut metacam och vila. Fortfarande halt efter tre veckor.

De tyckte att han enbart var halt på vänsterfram och kom fram till att behandla hovleden. Blev inte bättre.
Han är enbart halt på böjt spår i trav. Ej på böjprov. Veterinärerna har väldigt svårt att komma fram till problemt. Röntgad på hoven v fram samt v bakknä. Inget fynd.
Nu har han börjat sättas igång men det känns inte helt bra tycker jag. Vispar lite med huvudet i vänster fram och hältan är svår att se.
Känner mig uppgiven...vart ska man gå vidare? När inte veterinärerna kan sätta fingret på felet.
Hans aggressiva beteende är kvar och han är surare/gladare från dag till dag. Främst när han äter. Kan bero på att han är så låg i rang/stressad kring mat, men detta beteende kom plötsligt en dag.

Vart ska man gå vidare? Ännu ett klinikbesök? Vi har säkert varit inne 5-6 gånger.
Hovslagaren har hittat flera gamla hovbölder som vi inte märkt av. Kan bero på känslig sula säger hon. Vi har därför behövt gröpa ur ena hoven på två ställen men det ska inte påverka hästen säger hon. Veterinärerna tror inte heller att det har framkallat hältan.
När min häst blev halt på böjt spår (ej på böjprov) kom vi eg. inte fram till något trots upprepade behandlingar och röntgen. till sist hade vi två alternativ; magnetröntga hovarna eller testa ringsko + flytsula. Vi tänkte att vi börjar med skoningen, och nu 7 år senare har hon inte varit halt en dag sedan vi ändrade skoningen. har fortfarande ringsko men har slutat med flytsula. går säkert o sluta med ringsko oxå, men eftersom vi fortfarande inte vet helt vad problemet är så får det bara vara så just in case.

Säkert inte samma med din, men menar att skoningen kan ha ett finger med i spelet. antingen för hästen är skodd på ett sätt som inte passar den, eller att den behöver någon typ av specialbeslag.

När min häst blev halt på böjt spår (ej på böjprov) kom vi eg. inte fram till något trots upprepade behandlingar och röntgen. till sist hade vi två alternativ; magnetröntga hovarna eller testa ringsko + flytsula. Vi tänkte att vi börjar med skoningen, och nu 7 år senare har hon inte varit halt en dag sedan vi ändrade skoningen. har fortfarande ringsko men har slutat med flytsula. går säkert o sluta med ringsko oxå, men eftersom vi fortfarande inte vet helt vad problemet är så får det bara vara så just in case.

Säkert inte samma med din, men menar att skoningen kan ha ett finger med i spelet. antingen för hästen är skodd på ett sätt som inte passar den, eller att den behöver någon typ av specialbeslag.

Fast är du inte nyfiken på att ta reda på varför hästen har så dysfunktionella hovar?

Många F - bolag godkänner heller inte byte av klinik "bara för att" om en skada diagnosticerats . Så även där viktigt att veta utifrån slasktratt kommentaren att "byt klinik" att kolla med F-bolaget också i ett sånt scenario.
Fast även ifall man byter klinik så är det ju fortfarande samma ärende hos försäkringsbolaget väl? Det rör samma problem. Så har det varit när min vän bytt kliniker hit och dit för samma problem.

Nu är det lätt att vara efterklok men att sätta igång en häst så hårt som ni gjorde är som gjort för att få skador. Hästen får träningsvärk, felbelastar, får mer träningsvärk och felbelastar ännu mer vilket blir rörelsestörningar. Senor och ligament hinner inte heller med vid en så snabb ökad belastning och då får hästen sådana här problem. När man sätter igång en häst är det vettigt att jobba hästen varannan dag. Man skrittar ut på olika underlag och ökar belastningen sakta. Efter tre veckor ungefär kan man börja trava och efter ytterligare några veckor kan man börja galoppera. Först när hästen är helt igång efter ca 2 månader kan man börja hoppa lägre hinder.
Fast nja, allt är ju relativt. 5 dagar i veckan med lugna ritter och korta pass i trav och galopp och mycket skritt ser inte direkt jag som något hård ridning. Inte för en frisk häst som förhoppningsvis har gått i hage i sitt liv och rört lite på sig på dagarna och har en vettig grundmuskulatur. Förmodligen var inte hästen helt frisk sedan innan utan hade förmodligen något litet problem som nu blossat upp. Inte riden mycket, det fanns nog en anledning till det tyvärr.

Hoppning innebär ju inte alltid höga hinder och en timma hoppträning liksom, kan vara att ta något skutt bara på lägre hinder.

Bara nyfiken, på vilket sätt har försäkringsbolaget med att man byter klinik? Har hästen problem och veterinären anser att behandlingarna är befogade så ska försäkringsbolaget betala det.
Du behöver nog sätta dig in lite hur komplext försäkringar fungerar allmänt både djur och människa om ett pågående fall finns. Det byter man inte bara sådär lätt alltid - beroende på situation som sagt .

Du behöver nog sätta dig in lite hur komplext försäkringar fungerar allmänt både djur och människa om ett pågående fall finns. Det byter man inte bara sådär lätt alltid - beroende på situation som sagt .
Därför jag är nyfiken då det för mig låter otroligt konstigt och aldrig ens hört talas om att försäkringsbolaget skulle ifrågasätta en annan bedömning om hästens problem. Har sett så många som bytt klinik och fortsatt utredningar på andra kliniker utan det minsta problem med försäkringen. Vilken situation skulle det vara? För det blir ju inte mindre kostnader för dom bara för att man byter klinik.

Det är dessutom ganska allvarligt egentligen tycker jag, där står man med en häst som kliniken inte hittar något fel på och man är låst till den kliniken för att försäkringsbolaget inte accepterar att någon annan veterinär kollar på hästen.

Vart finns det att läsa mer om försäkringsbolagens idéer om klinikbyten? För det står då inget om det i villkoren iallafall.

Knepig situation! Jag vill inte spekulera I vad det är för problem med din ponny eller råda dig till att byta klinik. Men vitsen med att lägga ut ett inlägg som du gjorde är ju att du kan bli uppmärksam på möjliga oraker som du inte funderat på själv och som du sen kan diskutera med en vet. Du har redan fått några såna.

Några saker som slog mig:

* Om en häst har symptom lite 'all over' kan det vara mer ekonomiskt att göra någon form av helkroppsundersökning typ scint. Det kan du kolla med din/en klinik om de tror på och om ditt försäkringsbolag staller upp på.
* En sak man ofta missar är magsår. Alla symptom en häst har måste ju inte hänga ihop.
* Det verkar som om din ponny fick ont ganska plötsligt runt det tillfället när han tryckte in dig I väggen. Men orsaken till det behöver inte vara kvar trots att hans dåliga humör hänger i. Kan du se over hans 'vardagsliv' och se om han skulle vara lyckligare med andra hagkamrater, annan träning, etc?
* Har du nägon riktigt erfaren människa som kan titta på ponnyn? Jag menar inte som ersättning för veterinärer utan som komplement. Som någon redan sa får man tyvärr ofta själv driva en utredning när hästar har diffusa problem. Det gäller väl för övrigt människovård också........

Lycka till!!

Först och främst så behöver man fastställa vart hältan släcker någonstans.
Går den inte att släcka, så hade jag röntgat halskotpelaren.

Nu är det lätt att vara efterklok men att sätta igång en häst så hårt som ni gjorde är som gjort för att få skador.

När man sätter igång en häst är det vettigt att jobba hästen varannan dag. Man skrittar ut på olika underlag och ökar belastningen sakta. Efter tre veckor ungefär kan man börja trava och efter ytterligare några veckor kan man börja galoppera. Först när hästen är helt igång efter ca 2 månader kan man börja hoppa lägre hinder.

Hur net du att man satte igång hästen "hårt"?
Ja, jag käste också fem pass per vecka, men jag läste att det var ganska varierat.

Jag som håller häst i hage under dagarna ser ju att de rör sig även när jag inte rider dem och tänker därmed att delar av det du skriver, inte behöver vara sant.

Men det är klart, du kan ju ha rätt också när du dömer TS så hårt.

Hur net du att man satte igång hästen "hårt"?
Ja, jag käste också fem pass per vecka, men jag läste att det var ganska varierat.

Jag som håller häst i hage under dagarna ser ju att de rör sig även när jag inte rider dem och tänker därmed att delar av det du skriver, inte behöver vara sant.

Men det är klart, du kan ju ha rätt också när du dömer TS så hårt.

En häst som inte är mycket riden kan man inte börja rida fem dagar i veckan med hoppning, dressyr och uteritt. Även om hästen har gått i en aldrig så bra hage och rört sig massor så är det stor skillnad på att enbart bära sig själv och att bära en ryttare och utföra de moment ryttaren vill. Man måste stärka hästens muskler, senor och ligament gradvis. Hästen måste få vilodagar mellan passen för att hinna återhämta sig och få en bra och hållbar uppbyggnad av sin kropp.

Jag tycker inte att jag dömer Ts alls, iallafall var det inte min mening utan jag ger min syn på en möjlig orsak till varför det har blivit som det har blivit.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30