Mystisk andning

A

albasanis

Min häst har börjat låta mystiskt;

ibland låter det som om han har svårt att få åt sig luft, men ändå inte eftersom han inte behöver dubbelandas. Allt som händer är att han andas en aning snabbare än vanligt och det låter.

Det låter endast vid rörelse dvs när han skrittar och travar, ej i galoppen. Vissa dagar låter det inte alls medan andra dagar kan det låte hemskt. Detta har hållit på till och från i två veckor kanske. Börjar bli jätteorolig; ska ringa vet imorgon. Men vad tror ni ? Vad kan det vara för fel?

Utfordras med torrt hö och går ute MYCKET och stallet har god vent. mockar och gör allt som dammar på morgonen.

Tack för snabba svar!

Sv: Mystisk andning

Irriterade luftvägar? Dålig kondition?

Hostar hästen?

Nä ingen hostning och hästen har bra grundkondition. Det är som sagt mest i skritten det hörs. Ptrovade ringa vet idag men kom aldrig fram pga av dessa j*la telefonköer!!

Nu har vet varit å kollat han;

fick diagnosen lätt astma. Behövde ingen med utan grundorsaken ska åtgärdas, vilket måste vara höet så nu ska det iväg en hygiensk analys. Är resultaten positiva ska jag köpa in nytt bra hö. Är det inte höet så ska jag överväga att sätta min pålle i lösdriftsstall, vilket jag för övrigt funderat länge på.

Känns bra att veta vad det är :crazy:

Kan inte hösilage vara ett bättre alternativ? För min hostande häst är det i princip det enda som fungerar (om inte annat slipper man dammpartiklar i större utsträckning).

Lösdrift eller utebox är bra alternativ, det fick jag ta till när hästen tillslut inte klarade av den dåliga stallmiljön vi då befann oss i.

Lycka till och hoppas att hostan ger med sig!

Hej, vet inte riktigt...men ja har varit me om två hästar i ett stall i skåne som har blivit opererade för struppipning...ett lätt ingrepp för en bra veterinär...tycker du ska rådfråga me en klinik...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 900
Senast: Tofs
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 599
Senast: Sol
·
Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 743
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 015
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka