Mysteriet med den försvunna fisken!

Pansi

Trådstartare
Hej och hå, finns det någon fisk-kunnig härinne?

Har hänt en mycket märklig sak i mitt akvarium, var bortrest förra veckan och när jag kom hem i söndags var en fisk borta ur mitt akvarium. Hittar varken henne eller några som helst rester av henne, och är fundersam. Hon har ju knappast gjort en "hitta-nemo-flykt", att jag skulle ha haft inbrott och tjuven skulle sno endast en fisk känns otroligt, men om hon skulle dött skulle det finnas ngt kvar av henne tycker jag.

Har varit väldigt förskonad från döda fiskar, så nu undrar jag, äter de upp varandras lik? :crazy: De var ensamma hemma i en vecka, kan 5-6 mellanstora fiskar käka upp en annan på den tiden?

Tyckte den försvunna fisken såg lite hängig ut innan jag åkte, hade lite resta fjäll, men att den skulle gå upp i rök trodde jag inte...

Snälla, hjälp mig att lösa mitt mysterie!

Sv: Mysteriet med den försvunna fisken!

Hände då och då när jag var akvariefreak. Min bestämda uppfattning är att de äter upp de som är dåliga. Finns det nån annan förklaring? Inbrottsteorin kan man glömma. Hade kampfiskar som slogs hela tiden tills den ene dog. Sen högg han efter scalarernas spröt.

Jag är inte heller någon expert, men vi har haft akvarium hemma. Jag har sett att dom andra fiskarna åt av en död fisk, men jag vet inte om dom skulle kunna äta upp den eftersom vi aldrig lämmnade den döde fisken kvar...

japps det händer att de äter upp varandra, särskilt om någon fisk är svag.

Hände då och då när jag var akvariefreak. Min bestämda uppfattning är att de äter upp de som är dåliga. Finns det nån annan förklaring? Inbrottsteorin kan man glömma. Hade kampfiskar som slogs hela tiden tills den ene dog. Sen högg han efter scalarernas spröt.

Hade du kampfiksar (hanar) i samma akvarium?:crazy:

Jag hade samma mysterie en gång, men den saknade jag på morgonen och var inte bortrest.
Jag var helt säker på att den hade dött och blivit uppäten antingen av min stora mal eller av min groda. :crazy:

Men den lilla firren hade hittat en liten springa i min BTN-bakgrund och simmade glatt om kring där bakom. :angel:

Min groda gjorde samma sak tills han blev för stor och tjock för att komma igenom. :p

Hade kampfiskar som slogs hela tiden tills den ene dog.

Kampfiskhanar kan inte vara tillsammans. Det var därför dom slogs tills den ena dog.
Fick du inga upplysningar om det när du köpte dom? :confused:

Fiskar äter helt klart upp varandra när de dör. Då är man bara föda, och en fisk kan försvinna på en natt.

Då tror jag allt att det är det som har hänt... Att lilla fisken dött och blivit mat till sina kompisar...:crazy:

Hur påverkar det vattnet? Bör jag göra större vattenbyte än vanligt?

japp, det brukar gå rätt snabbt oxå. Dom äter upp varandra, ibalnd börjar dom innan dom är riktigt döda*spysmiley*

Så det är säkert det som skett hos dig oxå.

När jag hade akvarium försvann en hel flock med zebrafiskar. :angel: Jag trodde de hade dött, men när vi skulle slänga akvariet ligger säkert sju stycken torkade fiskar BAKOM akvariet! :eek: Så de hade hoppat ut genom mat-hålet och legat och hoppat ovanpå akvariet tills de ramlade ner bakom. :p

En morgon trampade jag faktiskt på en som hade hamnat bredvid. :angel: :rofl:

När jag hade akvarium försvann en hel flock med zebrafiskar. :angel: Jag trodde de hade dött, men när vi skulle slänga akvariet ligger säkert sju stycken torkade fiskar BAKOM akvariet! :eek: Så de hade hoppat ut genom mat-hålet och legat och hoppat ovanpå akvariet tills de ramlade ner bakom. :p

En morgon trampade jag faktiskt på en som hade hamnat bredvid. :angel: :rofl:

Fiskar kan vara korkade ibland!! :p Min kampfiskshane hoppade också ut ur den dåvarande skålen! Han är knallröd och låg på min knallröda matta! Ren tur att jag inte trampade på honom:rofl:

Vi har ancistrusmalar som rensar allt. De är ju asätare, förutom att de äter alger.
Så det händer att vi inte ens hinner se att en fisk är död innan den är totalt försvunnen.

De flesta fiskar äter nog andra döda fiskar.

Du kan inte ha kampfisker ihop! Namnet är lite en ledtråd.
De slåss tills en dör!

De har nog ätit upp din fisk, jag var lika fundersam en dag när min stora slöjstjärt bara var försvunnen.
Enda svaret på mysteriet är att de måste ha ätit upp honom/henne

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka