Mysteriet med de trasiga högerlinserna

LadyCovergirl

Trådstartare
Jag har haft linser i en halv evighet, eller åtminstone i 16 år. Det senaste året har jag fått problem med att högerlinserna går sönder, ofta. Optikern och jag har försökt lista ut vad det beror på men inte lyckats. Jag hanterar höger- och vänsterlinserna likadant och de förvaras likadant.

Under sommaren hade jag slut på högerlinser men väldigt gott om vänsterlinser så jag använde helt enkelt vänsterlinser i båda ögonen. Resultatet? Inte en enda trasig lins på hela sommaren.
Förra veckan hämtade jag ut en ny omgång linser och satte då högerlins i höger öga och vänsterlins i vänster öga. Resultatet? Idag gick högerlinsen sönder.

Högerlinsen blir dessutom ibland väldigt konstig, typ bubblig. Det syns ingenting på ögat men det känns ungefär som att titta genom en glasbotten. Det kan förstås höra ihop med att linsen går sönder. (Antingen att "bubbligheten" gör att jag pillar mer på ögat och därmed har sönder linsen eller att "bubbligheten" beror på att linsen är på väg att gå sönder.)

Linssorten jag använt senaste halvåret är Bausch+Lomb PureVision2. Högerlinsen är märkt:
SPH -3,50 CYL -0,75
BC 8,9
AX 100
Vänsterlinsen är märkt:
SPH -1,75 CYL -1,25
BC 8,9
AX 080

Jag har provat ett par-tre andra sorter men kommer tyvärr inte ihåg vilka. Alla dock med liknande resultat.

Någon som har en gissning?

Sv: Mysteriet med de trasiga högerlinserna

Har ni (du eller optikern) kontaktat tillverkaren?

Edit: såg nu att du provat andra sorter också. Krångligt...

Det är sannerligen ett mysterium. Det finns ingen logik i att vänsterlinserna håller överlägset bäst, även i höger öga.
Som det känns nu börjar jag fundera på att bara använda vänsterlinser. Det är dock inte optimalt med tanke på att synskärpan skiljer sig en del :crazy:

Jag är ingen expert på linser, men du har större synfel på höger öga än på vänster. Det kan vara så att tjockleken på linserna skiljer sig åt på grund av styrkan i dem och det skulle kunna förklara varför högerlinsen är skörare.

Jag kan absolut inget om linser så det är fullt möjligt. Men när det gäller glasögon så är det väl generellt sett så att större synfel=tjockare glasögon. Borde det inte funka likadant på linser? (Eller så är det helt ologiskt och det är självklart att ju större synfel, desto tunnare linser.)

Det kanske inte är så när det gäller linser, jag antar att det inte är speciellt bekvämt att ha allt för tjocka linser i ögat så det kan vara så att de görs med annan teknik. Det är så länge sedan jag läste vågfysik på universitetet så jag har glömt en del om optik. :)

Det är fullt möjligt! Jag ska iaf dryfta teorin med min optiker. Det är trots allt rätt drygt att, som idag, vid bilkörning tappa synen på höger öga eftersom linsen helt plötsligt, efter sisådär fem timmar i ögat, gick sönder.

Jag har varit med om samma fenomen! Högerlinserna gick sönder, det blev hål i dem, dom skavde och blev obehagliga och oandvändbara. Aldrig något fel på vänster. Jag var till optiker. Man hittade inget fel och jag fick nya linser av ett annat märke. Samma sak. Så där höll det på ett halvår ungefär.

Tills... jag en dag av en ren tillfällighet fick se att "gummitutten" på pincetten glidit för högt upp på den ena "pincettskänkeln" och en liten, liten bit av plasten på pincetten stack fram, och den var jättevass. Detta resulterade i att vid de tillfällen jag haft just den sidan av pincetten och tagit ur linsen ur behållaren med hade den vassa piggen stuckit hål på linsen. Fråga mig inte varför det bara hänt med höger lins, men så var det i alla fall. Sen dess har jag inte haft några trasiga högerlinser.

Fantastiskt enkel lösning! Men jag använder inte pincett. (Dessutom borde ju i mitt fall även vänsterlins använd i höger öga paja av hanteringen ...)

Hmm vad betyder cyl resp ax ? Har inga sådana värden angivna på mina linser (som också har olika styrka). Dessa värden är ju olika på dina speciellt ax känns ju som att det skulle kunna ha något med formen att göra.
Om det är så, så kan ju förklaringen ligga där. Jag har tex provat många olika linser men de enda som verkligen passar mina ögon är en sort och i speciella mått. Minsta lilla de avviker från detta så sitter de inte som de skall.

En annan sak som kan påverka men som inte borde vara orsaken iom att de håller när du får i vänster ögas linser är att man kan tex blinka olika mkt med sina ögon alternativt inte stänga ögat lika mkt i blinkningarna varpå den linsen blir torrare och skörare.

Cyl - Cylinder
Ax - Axel
Det är alltså olika mått på linsformen.

TS.
Jag har det likadant! Nu går visserligen inte min högra sönder precis hela tiden men det händer emellanåt. Har aldrig hänt på vänstra men jag har heller inte reflekterat över det förrän jag hamnade i denna tråd.
Min lins går oftast sönder i överkant, att en liten bit lossnar och det kliar satan. Ibland har jag tur och kan faktiskt använda linsen trots att den är trasig.

Men kommer ni underfund med varför just ena går sönder så är jag supernyfiken och vill veta.

Jag är lite inne på gylles linje. Den högra linsen är gissningsvis tjockare, kanske till och med för tjock för ditt öga, vilket mycket väl kan resultera i att ditt ögonlock "knuffar ut" linsen när du blinkar (=bubblighet) och/eller att du inte kan blinka riktigt ordentligt och linsen därför torkar i ögat. Be att få testa en tunnare högerlins, även om det kanske betyder att du får gå ner lite i styrka (men fortfarande inte så mycket som om du använder en vänsterlins) och se om det är någon skillnad.

sky_fly: Går enstaka linser sönder i kanterna är det oftast behandlingen det beror på. T.ex långa naglar som man råkar skada linsen med eller att man t.ex tvättar bort smink med linsen i, inte har tillräckligt med linsvätska i behållaren så linsens kant sticker upp ovanför och torkar, eller att linsen helt enkelt är för gammal, om du nu har månadslinser. Oavsett ska du absolut inte använda en trasig lins, det kan skada ögat!

Mina högerlinser går också oftare sönder! Inte lika ofta som dina men fortfarande så att jag reagerar på det, och har 4-5 för många vänsterlinser liggandes..

Teorin om tjocklek pga styrka passar inte på mina linser, har svagare styrka på höger än på vänster.

Mina linser heter ProClear XC, har samma kurva (8,5) och diameter (14,2) på båda. Styrkan är VÄ -4,25 och HÖ -3,5.

Hmm.. nu när jag började reflektera över det här så inser jag att en möjlig felkälla är att jag aldrig byter etui. Jag kokar etuiet en gång i månaden för att få bort ev bakterier/proteiner och sen använder jag samma igen. Det kanske är något vasst i etuiets högerdel? Får kanske ta ett nytt trots allt (gillar designen på den jag använder och de tillverkas inte längre..)

Jag har haft linser i en halv evighet, eller åtminstone i 16 år. Det senaste året har jag fått problem med att högerlinserna går sönder, ofta. Optikern och jag har försökt lista ut vad det beror på men inte lyckats. Jag hanterar höger- och vänsterlinserna likadant och de förvaras likadant.

Under sommaren hade jag slut på högerlinser men väldigt gott om vänsterlinser så jag använde helt enkelt vänsterlinser i båda ögonen. Resultatet? Inte en enda trasig lins på hela sommaren.
Förra veckan hämtade jag ut en ny omgång linser och satte då högerlins i höger öga och vänsterlins i vänster öga. Resultatet? Idag gick högerlinsen sönder.

Högerlinsen blir dessutom ibland väldigt konstig, typ bubblig. Det syns ingenting på ögat men det känns ungefär som att titta genom en glasbotten. Det kan förstås höra ihop med att linsen går sönder. (Antingen att "bubbligheten" gör att jag pillar mer på ögat och därmed har sönder linsen eller att "bubbligheten" beror på att linsen är på väg att gå sönder.)

Linssorten jag använt senaste halvåret är Bausch+Lomb PureVision2. Högerlinsen är märkt:
SPH -3,50 CYL -0,75
BC 8,9
AX 100
Vänsterlinsen är märkt:
SPH -1,75 CYL -1,25
BC 8,9
AX 080

Jag har provat ett par-tre andra sorter men kommer tyvärr inte ihåg vilka. Alla dock med liknande resultat.

Någon som har en gissning?

Optikerassistenten svarar:

cyl = storleken på ditt brytningsfel dvs din astigmatism.
Ax = vilket läge på en 180 gradig axel ditt brytningsfel ligger på.
Astigmatism är enkelt förklarat att hornhinnan är ojämn på ett ställ horisontellt och på ett annat ställe vertikalt. Det gör att ögat har svårt att få en jämn bild = vi ser suddigt.
(Jo det är mer avancerat än så men ingen idé att krångla till det)

Jag gissar att eftersom ditt högra öga har brytningsfelet i 80 grader så är det där linsen är som tunnast. Det borde, rent logiskt sett alltså vara där du "nyper tag" när du tar ur linsen och då gör du det på samma ställe varje gång. Vik en plastbit på samma ställe om och om igen så ska du se att den gå sönder.

På andra ögat är axelläget annorlunda, så linsens tunnaste del är INTE där du "nyper tag" när du tar ur den. Därför håller den bättre.

Visst förekommer fabrikationsfel, men inte på SÅ många linser. Sen kan jag tycka att just den linssorten är lite...ehm...som en kapsyl..jämfört med många andra sorter. Men det är bara min personliga åsikt. ;) Funkar den för dig så kör på den. För övrigt är det en bra lins.

Så för att lösa problemet...
Testa antingen 1: att "snurra" linsen lite innan du tar ur den så att du "nyper till" på olika ställen varje gång.
2: Att inte nypa ihop linsen alls, dra ut den på ögonvitan, dra sen neråt mot nedre ögonlocket om och om igen tills den skrynklar ihop sig och trillar ut.
För linsen kan aldrig, aldrig, aldrig hamna bakom ögat, det är en myt. Så testa olika sätt att ta ut den så ska du se att det löser sig! :)

Lycka till!

Optikerassistenten svarar:

cyl = storleken på ditt brytningsfel dvs din astigmatism.
Ax = vilket läge på en 180 gradig axel ditt brytningsfel ligger på.
Astigmatism är enkelt förklarat att hornhinnan är ojämn på ett ställ horisontellt och på ett annat ställe vertikalt. Det gör att ögat har svårt att få en jämn bild = vi ser suddigt.
(Jo det är mer avancerat än så men ingen idé att krångla till det)

Jag gissar att eftersom ditt högra öga har brytningsfelet i 80 grader så är det där linsen är som tunnast. Det borde, rent logiskt sett alltså vara där du "nyper tag" när du tar ur linsen och då gör du det på samma ställe varje gång. Vik en plastbit på samma ställe om och om igen så ska du se att den gå sönder.

På andra ögat är axelläget annorlunda, så linsens tunnaste del är INTE där du "nyper tag" när du tar ur den. Därför håller den bättre.

Visst förekommer fabrikationsfel, men inte på SÅ många linser. Sen kan jag tycka att just den linssorten är lite...ehm...som en kapsyl..jämfört med många andra sorter. Men det är bara min personliga åsikt. ;) Funkar den för dig så kör på den. För övrigt är det en bra lins.

Så för att lösa problemet...
Testa antingen 1: att "snurra" linsen lite innan du tar ur den så att du "nyper till" på olika ställen varje gång.
2: Att inte nypa ihop linsen alls, dra ut den på ögonvitan, dra sen neråt mot nedre ögonlocket om och om igen tills den skrynklar ihop sig och trillar ut.
För linsen kan aldrig, aldrig, aldrig hamna bakom ögat, det är en myt. Så testa olika sätt att ta ut den så ska du se att det löser sig! :)

Lycka till!

Låter som en troligt orsak. Om det nu är så kan du inte prova 24 timmars månadslinser? De tar man ju bara ut 1 gång i månden, slänger bort och stoppar i nya. Jag har alltid haft sådana och har aldrig råkat ut för en trasig lins. Var helt nytt för mig, innan jag läste denna tråden, att det överhuvudtaget kunde förekomma.

Låter som en troligt orsak. Om det nu är så kan du inte prova 24 timmars månadslinser? De tar man ju bara ut 1 gång i månaden, slänger bort och stoppar i nya. Jag har alltid haft sådana och har aldrig råkat ut för en trasig lins. Var helt nytt för mig, innan jag läste denna tråden, att det överhuvudtaget kunde förekomma.

oooohhh...passa dig för att ha de 30 dygn i sträck. Syremässigt och designmässigt är de anpassade för det, ja. Men när bakterier hamnar mellan lins och öga kommer de inte riktigt därifrån, så det kan bli riktigt hemska infektioner. Vi har sett epidemier av det i mitt jobb just under förkylningstider speciellt. Så vi rekommenderar att man tar ur de linserna minst en natt i veckan för att ögat ska få en chans att spola rent. Annars är de bra linser. De är gjorda i silikon (hydrogel), så man kan dessutom säga till kompisarna att man "lagt in silikon" :D

TS linser ÄR en sån sort, men dygnetruntanvändandet måste godkännas av hennes optiker eftersom det inte bara har med linssorten att göra utan med blodflödet i de små blodkärlen i ögat, mängden tårvätska och kvaliteten på tårvätska (be optikern mäta din BUT) och hur ögat reagerar på just silikonmaterialet.

Laborera helst inte med linser på eget bevåg. Jag har träffat folk som fått sin syn förstörd av det och som aldrig mer kommer kunna ha linser, köra bil, se klart osv.

Man har bara ett par ögon och än så länge kan man inte transplantera ögon.... :cautious:

Jag har också silikon man kan använda dygnet runt men tycker det är skönt att ta ut. Kan dock sova med de i om jag är borta en natt eller så.

oooohhh...passa dig för att ha de 30 dygn i sträck. Syremässigt och designmässigt är de anpassade för det, ja. Men när bakterier hamnar mellan lins och öga kommer de inte riktigt därifrån, så det kan bli riktigt hemska infektioner. Vi har sett epidemier av det i mitt jobb just under förkylningstider speciellt. Så vi rekommenderar att man tar ur de linserna minst en natt i veckan för att ögat ska få en chans att spola rent. Annars är de bra linser. De är gjorda i silikon (hydrogel), så man kan dessutom säga till kompisarna att man "lagt in silikon" :D

TS linser ÄR en sån sort, men dygnetruntanvändandet måste godkännas av hennes optiker eftersom det inte bara har med linssorten att göra utan med blodflödet i de små blodkärlen i ögat, mängden tårvätska och kvaliteten på tårvätska (be optikern mäta din BUT) och hur ögat reagerar på just silikonmaterialet.

Laborera helst inte med linser på eget bevåg. Jag har träffat folk som fått sin syn förstörd av det och som aldrig mer kommer kunna ha linser, köra bil, se klart osv.

Man har bara ett par ögon och än så länge kan man inte transplantera ögon.... :cautious:

Ingen fara, jag går regelbundet hos min Optiker och de kontrollerar alltid ögat innan jag får beställa nya linser. Eftersom jag varit kund där i närmare 20 år (passar på att gå dit när jag är på besök i Sverige) så litar jag på att de inte skulle säga det var okay och att allt ser bra ut om det inte gör det.

Jag har också silikon man kan använda dygnet runt men tycker det är skönt att ta ut. Kan dock sova med de i om jag är borta en natt eller så.

Jag sover gärna med mina då jag på morgonen är alldeles för trött för att kunna pilla med linser och det i kombo med ett jobb som gör jag måste gå upp nästan mitt i natten. :wtf: Men jag tar ur mina då och då på eftermiddagen/kvällen istället och kör 1-2 dagar med glasögon (det är bara så himla opraktiskt både i jobbet och när man vill sporta!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka