Mysko, hästen ramlde ihop !

T

trullslitenmedtuff

Kom ut till häste igår, skulle hämta in henne från hagen för att rida, tänkte "varför darrar hon, fryser hon ?!" när jag skulle leda in henne från hagen gick hon väldigt stelt & konstigt med bakbenen, det är max 10-15 meter till stallet från hagen, fick in henne i boxen, då bara hon säckade ihop, bakbenen orkade inte & hon ramlade omkull.., fick på något mysko vis upp henne & försökte förstå vad som hade hänt, hon kunde inte röra sig från korset & bakåt, försökte hon ta ett steg frammåt så säckade hon ihop igen, gick gå in & hämta stall ägaren så hon & en anna tjej som har sin häst i stallet längre botr sprnag med mig till stallet igen, jag trodde att hon hade kramp först, men då borde hon ha haft det över allt & inte bara i bakdelen ? fick ringa veterinären som kom ut direkt, hon visade tecken på att bli bättre, rörde sig självmant i boxen & åt lite, för att på 1 minut bli skitdålig igen, veterinären hittade inget konstigt på henne, förrutom lite feber ca 1 grad. & det där med att hon va "förlamad" mamma tänkte på korsförlamning, men det kommer ju efter hård träning ?!, han gav hon smärtstillade & några andra sprutor & tog massa blodprov.., han visste inte riktigt vad det var, men hon reagerda bra på smärtstillandet, skulle leda henne idag för att se hur det va med henne & sedan raportera till veterinären, då var det inget mysko alls, hon eppade i sidles & av allmänt jobbig att led, "varför ska vi gå?! det är tråkitg!" tycktes hon tänka.

Sv: Mysko, hästen ramlde ihop !

Korsförlamninig kan komma av fler orsaker än bara hård träning. Det kan ex. räcka med att de står i hagen och spänner sina muskler.

Det kan vara en nerv som kommit i kläm.

Provsvaren lär ju visa om det är korsförlamning hon hade och om det kan va något annat på G i kroppen.

Har själv en KF häst som reagerar med KF symtom av vissa fodersorter och om han står och spänner sig under en period.

Senast ändrad:

Har tyvärr ingen aning av vad det kan vara, hoppas hästen blir bra igen bara!

Tycker också att det mycket väl kan vara korsförlamning. Om hästen har stått ex, i regn och spänt sig en hel dag utan att röra sig och om hästen är känsligt låter det troligt. Men det kan ju vara som det skrivits en nerv som kommit i kläm om hästen kanske har gått omkull och skruvat till sig när den rullat sig.

Lycka till!

men om det nu ac korsförlamning, varför är hon helt normal & pigg, bara några timmar senare, brukar itne det sitta i ett tag ?

Låter väldigt skumt.. Stämmer med Tying Up men de brukar inte ramla ihop:confused:
Vore intressant om du höll oss uppdaterade.
Hoppas det löser sig!

MVH

Trodde först att tråden var till mig :rofl:
Värme och avkoppling kan göra att det går över rätt snabbt.

Tying up, har inte hört talas om det, vad är det ?

hah, sorry Mysko!

Jag kommer att hålla er updaterade, pratade med en i stallet som hade tempat ponnyn för en studn sedan, nu har iafl. febern gått ner.

Tying-up

Hmm, läste om det & det låter faktiskt som det, hon har iafl. haft/visat två av de punkterna, Fick henen för 2 veckor sedan, så hon har ju varit stressad å så & samtidigt som hon fick världens brunst.
• hormonpåverkan
• nervositet

• oförminskat intag av energi (spannmål) under vilodagar : hon fick vila onsdag & torsdag, då jag inte han rida, men drog itne ner på kraften, ka ndet ha berott på det också?

• Hästar som lätt drabbas av ”tying-up” bör om möjligt motioneras varje dag, ska hon inte ha en vilodag åtminstonde ? :confused:

nu kännre jag mig som värsta nybörjaren, men hjärnar är lite "urfunktion" just nu.

• oförminskat intag av energi (spannmål) under vilodagar : hon fick vila onsdag & torsdag, då jag inte han rida, men drog itne ner på kraften, ka ndet ha berott på det också?

Med känsliga korsförlamningshästar kanske det har betydelse, men i vanliga fall har det ingen större betydelse om kraftfodergivan minskas för ett par dagars vila, det är något annat om det handlar om en vecka. Såvida du inte ger hästen alldeles för mycket kraftfoder i förhållande till motionen totalt sett förstås....

De finns säkert de som kan det här bättre en mig, (skriver ur minnet nu)
Inget kraftfoder, när hon är bättre håll henne på kolhydratfattig foderstat, ge B-vitamin i.m i intervaller som du kan disskutera fram med din vet.
När hon rör sig obehindrat börja skritta henne en timme/dag, håll henne varm under och efter ridning (täcke på). När hon rör på sig ökar blodgenomströmningen i musklerna och slaggprodukter transporteras bort.
Vissa rekomenderar magnesium.
Kolla blodvärdena igen om ca 10 dgr.
Kan återkomma imorgon när jag hittat mina anteckningar.

En liten uppdatering ; Va uppe förrut & red lite, ( på rekomendation av vet.) väldig lungt ,skrittade, eller ja så lätt det är med en över pigg ponny.., Hon visade inga tecken på att ha ont eller så, ville bara rsa iväg (som vanligt.) men ska ialf. skritta henne denna veckan & så får vi se vad osm händer.

Skönt! Om det händer igen vet du ju hur du ska göra.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 842
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar