Mysko hälta, hjälp!!!

M

Mumlan

Min pålle är halt, jätte halt! Vi börjar från början... Har vilat, skrittat i ca två veckor pga förkylning och har blivit behandlad för den. Förra veckan började igångsättning med lite trav och det funkade bra. I förrgår fick han nya skor och efter det var medryttaren ute på en liten runda och allt var helt ok och även igår morse var han helt ok när jag släppte ut honom. Nu börjar problemen, han släpps in och travar som vanligt upp från hagen, meryttaren pysslar iordning för ridning och allt verkar ok vid visiteringen. Väl ute på stallplanen sitter hon upp och skrittar tre steg innan han viker sig och blir blockhalt på hö. fram. Hon sitter givetvis av och kollar honom men hittar inget förutom att han stödjer på benet när det är plan yta (betongplatta) men hoppar på tre ben när han går i lera eller gräs.

Hon ringer till mig och jag uppmanar att tempa och klämma och känna överallt och kolla med undersökningstången på hoven. Han har ingen värme, pulsar inte, lite förhöjd temp (0.2 grader) och visar ingen ömhet någonstans. Han tödjer på alla fyra när han står inne i stallgången, har aptit och verkar inte allmänpåverkad. Allt tyder på att det sitter i hoven men inget syns eller känns.

Jag ringer till hovis och hon kan inte minnas att det var ngt konstigt med den hoven. Lovar att komma ut på morgonen (idag). När jag kom till stallet i morse hittade jag fortfarande ingen värme eller svullnad/puls någonstans men han hoppar i stort sett på tre ben på mjukt underlag. Hovis tar bort skon och undersöker honom men hittar inget speciellt sätter på jodopaxsula och paket runt hoven. Utan sko haltar han forfarande lika mycket och jag ställer honom i sjukhagen som vi preparerar med padocksand för att få ett jämt underlag (annars makadam/sand). Ringer vet som tror att det är en begynnande hovböld något som hovis stödjer som teori. Men jag tycker att det är konstigt att han reagerar så på att gå på MJUKT underlag, hovis likaså. Vi stod och kliade oss i huvudet och letade efter svar :confused:

Vad ska jag göra nu? Någon som varit med om något liknande? Han är ju redan lite överenergisk efter sjukvilan så det är inte jätte lätt att få honom att stå stilla i sjukhage... :(

Ja, hovis var inne på det men då borde han sluta vara blockhalt när han fått av sig skon...eller?! Det var vad hon sa. Och skulle det ha kommit så plötsligt? Han var ju OK 1 och 1/2 dygn efter skoningen...

Vi fick en sån konstig reaktion på ena hbl'et,och sömmen låg tydligen väldigt nära de känsliga områdena,det tog ungefär 2-3 dgr innan han reagerade med att vara näst-intill blockhalt.Hovis röck av dojjan,skodde om och samtidigt la vi ett hovbandage.På honom tog det ungefär 3-4 dgr innan han var bra igen.Däremot så syntes en klar förbättring redan på första dygnet.
Sömmen är ju inte helt stum när den är fastspikad,den rör sig ju lite granna iom att hästen rör sig,och om sömmen då sitter hårfint felt,så kanske den ruckar sig fel efter ett par dagar.(bara min tankegång)

Ja nåt konstigt är det ju... Kanske har han trampat på ngt som utlöst att sömmen ömmar? Det är så konstigt att han reagerar mera när han går på mjukt underlag... Fattar inte riktigt...

Kan ha varit så..
Fast det behöver inte vara konstigt att han ömmar mera på mjuk underlag,beror ju på var problemet sitter.
Om du trampar in en sticka i din egna hålfot,och går på hårt,jämnt underlag är det inte säkert du känner utav det förräns du kommer på mjuk underlag som gör att du "belastar" hela foten,för den sjunker ju ner i underlaget..

Hmm. Att det är något med hoven är ingen omöjlighet så fortsätt på den linjen.

Vill bara berätta att jag fick en liknande situation med min häst förra vintern. Hon togs in på kvällen och mådde finfint, morgonen därpå kunde hon inte röra sig, var blockhalt på vänster bak och svettades floder.

Jag hittade inga svullnader eller ömhet och på jämnt, hårt underlag belastade hon mer. Stod hon stilla kunde hon tom sätta ner hoven och belasta den och vila med höger bak.

Ringde vet som tyckte det lät som hovböld och bad mig ta ut en hovis.
Jag fick ut en hovis som kollade efter hovbölder och spiktramp, men hittade inget.
Ringde vet igen och rådgjorde och han tyckte jag skulle ta ut en kiropraktor eftersom alla symptom tydde på något muskulärt problem eller en nerv som låg i kläm.

Jag fick ut en kiropraktor som behandlade och mycket riktigt; efter lite knackande och dragande fick hon loss en låsning i korset och hästen började gå rent och sluta svettas med en gång.

I efterhand fick jag veta av en annan vet att det finns något som kallas måndagssjuka och som ofta drabbar travare och ridskolehästar som kan få gå ganska hårt i veckorna och sedan får en dag ledigt. Det har något att göra med att musklerna slappnar av och att de får kramp och det yttrar sig på det här sättet.
Svettning beror oftast på att hästen är stressad för att den inte kan röra sig ordentligt snarare än smärta.

Kan det vara något liknande med din pålle?
Tycker aboslut du ska utreda det här med hoven ordentligt först, men om det inte löser sig kan det kanske vara en ide att rådgöra med en kiropraktor om det kan vara en sträckning eller liknande som gjort att det blivit såhär? :confused:

Hovis har varit ute och konstaterat att han fått ett "blåmärke" i sulan efter att sömmen+sten tramp utlöst ett stort tryck. Hon skodde om honom med en sula som skyddar hovsulan och nu är han pigg och ren igen!! :) Men det är intressant att lära sig så många möjligheter som möjligt så att man inte blir så galet orolig när det händer nåt... :crazy:

Korsförlamning kallades måndagssjukan förr.
Skulle hästen ha det så hjälper inte kiropraktorn, då måste vet. komma..

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka